Sony gör upp i godo i rootkit-mål

Permalänk
Melding Plague

Sony gör upp i godo i rootkit-mål

<font style="font-size: 10pt"><b>Sony gör upp i godo i rootkit-mål</b></font> <small class="small">fredag 30 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Sony och de advokater som representerar grupptalan mot Sony efter rootkit-historien har gjort upp i godo skriver <a href="http://idg.se/ArticlePages/200512/30/20051230092123_CS/200512..." target="_blank">IDG</a>. men kunderna kompenseras inte mycket tycker IDG. I förlikningen går Sony med på att återkalla de skivor med XCP-kopieringsskyddet och ersätta dessa med skivor utan kopieringsskydd. Dessutom lovar Sony att alla skivor med detta kopieringsskydd skall försvinna från marknaden.
<br />
<br />”Sony ska också ge drabbade kunder mjukvara som avinstallerar alla filer som kopieringsskydden lagt på datorer där skivorna spelats upp”, tillägger IDG. De kunder som köpt skivor med Mediamax-kopieringsskyddet får inte lämna tillbaka dessa, men de får ladda ner ett gratis album i mp3-format avslutar IDG.
<br />
<br />Vad tycker ni, kom Sony för lindrigt undan?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, det tycker jag

Permalänk
Medlem

Fyfan va dåligt! Får de inte ens nya skivor? Och hur mycket pengar får de?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

som IDG skriver det så får de ju inga pengar alls, de får inte ens nya skivor utan får ladda ner saker från nån webbshop istället, eller har jag misstolkat det?

riktigt uselt, varför ska ett sådant företag komma undan men inte andra som gör samma sak

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Företag måste ta krafttag mot piratkopiering och ska inte straffas om de iaf ger de drabbade kunderna en felfri vara.

De ska alltså INTE ha nåra böter.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

LOL

så spelar de musiken på samma skiva i datorn igen, så har de ju programmet i datorn igen.,. nice

Permalänk
Medlem

Nja, så mycket mer kan dom inte göra, bortsett från mediamax såklart.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

... and the Sony story goes on

Permalänk
Medlem

tycker att det löste sig helt okej.. De tar bort programmen, och får nya låtar. Helt acceptabelt...

Permalänk
Medlem

Alla ni som säger att det inte är rättvist osv, hur tänker ni egentligen?

Sony är ett jätte stort företag som förlorar jätte mycket pga piratcopieringen.
Dem försöker bara sätta stop på den, är det fel tycker ni?

Och ja dem fick en rättvis dom!

Permalänk
Medlem

Själv är jag inte 100% insatt i situationen men som jag förstått det lilla jag orkat läsa är det så Sony har gjort någonting olagligt iochmed "Rootkitet" (som piratkopierarna) och en piratkopierare skulle inte komma så lindrigt undan som Sony nu gjorde (behövde inte betala en krona)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Fyfan va dåligt! Får de inte ens nya skivor? Och hur mycket pengar får de?

Jo de får de..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
som IDG skriver det så får de ju inga pengar alls, de får inte ens nya skivor utan får ladda ner saker från nån webbshop istället, eller har jag misstolkat det?

riktigt uselt, varför ska ett sådant företag komma undan men inte andra som gör samma sak

Läste du ens artikeln? (lät som du gjorde det men då borde du ha sett det)

De får antingen ladda ner tre album eller välja att få ladda ner ett album och 7,50 dollar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dovienya
LOL

så spelar de musiken på samma skiva i datorn igen, så har de ju programmet i datorn igen.,. nice

Sonys mål är att det inte ska finnas någon skiva kvar med detta på så förstår inte riktigt hur du menar?
Sony kan inte göra mycket mer nu (även om det var idiotiskt att införa det).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UQK
Alla ni som säger att det inte är rättvist osv, hur tänker ni egentligen?

Sony är ett jätte stort företag som förlorar jätte mycket pga piratcopieringen.
Dem försöker bara sätta stop på den, är det fel tycker ni?

Och ja dem fick en rättvis dom!

De förlorar på piratkopieringen.
Men vem förlorar på DRM och kopieringsskydd, jo enbart den laglige konsumenten. Det är det som gör företag som sony såpass svinaktiga. De förstör ordentligt för lagliga konsumenter och piratkopierarna går obemärkt förbi utan några effekter alls. Det är löjligt hur man kan ignorera kunderna såsom företagen gör.

Två citat från IDGs artikel som verkar ha undkommigt väldigt många som läste eller inte läste artikeln:

Citat:

Kunder som byter ut sina skivor får antingen ladda ned tre album från en lista innehållande 200 titlar, eller begära kontantåterbetalning på 7,50 dollar plus nedladdning av ett album.

Citat:

I förlikningsavtalet går Sony med på att omedelbart återkalla alla cd-skivor med kopieringsskyddet XCP och byta ut dem mot skivor utan kopieringsskydd. Företaget lovar också att erbjuda kunderna tillräckligt starka incitament för att samtliga skivor ska försvinna från marknaden. Sony påbörjade återkallandet av skivor redan i november.

Jag är inte förvånad men JA, de kom lindrigt undan.

Permalänk
Medlem

Tycker att det låter ganska rimligt.. Allt behöver inte vara så extremt..

Permalänk
Medlem

De återkallar ju skivorna från butikerna. Skivorna som kunder har köpt måste ju laddas ner. Och om jag vill ladda ner musik kan jag göra det på dc++. Jag vill inte betala 20€ för ett gäng mp3: or. De (få pga priserna) gånger som jag köper skivor gör jag det för att jag vill ha skivan original. Det är ju liksom nåt speciellt med ett välfyllt skivställ med originalskivor...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

ja mycket

Permalänk
Medlem

Kanske var jag som läst fel då..
Minns från tidigare artiklar att man skulle få ladda ner musiken tills den riktiga skivan kom med posten, men det kanske slopades.

Permalänk
Medlem

När spammare och virusspridare (privatpersoner) åker fast får de flera års fängelse och mångmiljoner i böter... Så ja, Sony kom grymt lindrigt undan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
När spammare och virusspridare (privatpersoner) åker fast får de fler års fängelse och mångmiljoner i böter... Så ja, Sony kom grymt lindrigt undan

Agreed.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

tycker det låter jävligt rimligt. var inte direkt jordens undergång med det där rootkitet som många verkade tycka.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
När spammare och virusspridare (privatpersoner) åker fast får de fler års fängelse och mångmiljoner i böter... Så ja, Sony kom grymt lindrigt undan

Så du tror detta är gratis för Sony?

Så naivt...

Självklart har utgivarna ett ansvar mot sina artister att skydda deras intressen. Det är inget konstigt. Sen att det var plumt genomfört, visst. Men nu är det över. Inte för att nån här blivit drabbad, men ändå...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Så du tror detta är gratis för Sony?

Så naivt...

Självklart har utgivarna ett ansvar mot sina artister att skydda deras intressen. Det är inget konstigt. Sen att det var plumt genomfört, visst. Men nu är det över. Inte för att nån här blivit drabbad, men ändå...

Du inbillar dig att det ska vara billigt att sprida spyware?

Så naivt

Permalänk
Medlem

Borde vara skadestånd på runt 100milj$.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Företag måste ta krafttag mot piratkopiering och ska inte straffas om de iaf ger de drabbade kunderna en felfri vara.

De ska alltså INTE ha nåra böter.

o vad kallar du att de tog koden från Lame, som är opensoruce o la in utan att varken informera om det eller redovisa de ändringar de gjort, vilket openscoure innebär? va inte det ett brott isig? eller har jag uppfattat meningen me open source? sen så är ju frågan va lagen säger om att sprida program som gömmer sig som ett virus utan att informera kunden. men virusspridning är kanske inte straffbart när jag tänker efter.eller?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det är sjukt att det ska komma så här lindrigt undan efter att ha skapat ett kraftfullt virus som anti-virustillverkarna varken kan eller vågar sätta ett bot mot. Virus är just vad jag vill kalla det. Eller trojan kanske är ett bättre ord eftersom att det faktiskt öppnar ett säkerhetshål också.
Nä böter på 300miljoner dolar hade nog varigt bättre. Dessa pengarna kan de också hosta upp.
Visst ska de få skydda sina intressen men att göra på detta sättet är bara fel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter rimligt... Kunderna får nya skivor+kompensation samt något som tar bort "viruset".
Men som sagt bara folk som köpt skivor från/i USA är påverkade av detta..

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
tycker att det löste sig helt okej.. De tar bort programmen, och får nya låtar. Helt acceptabelt...

Siptaru jedan naprcim ti se sestre.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

nedladdbara filer borde ju vara standard om de nu inte vill låta folk rippa själva..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
När spammare och virusspridare (privatpersoner) åker fast får de flera års fängelse och mångmiljoner i böter... Så ja, Sony kom grymt lindrigt undan

Jag skulle hellre vilja ha sonys rootkit på min dator än nåt virus som någon tysk bög-tattare har skrivit..

Permalänk
Medlem

Folk tycks inte ha någon aning här vad sony har gjort så läs detta
http://www.prylfeber.se/2005/11/sony_bmg_strula.html
Och "lånandet" av lame,s kode.

Allt det skulle ha gett en privatperson fängelse och böter men inte sony nej nej, där ser man hur korupterad världen är.

GiiX: "Jag skulle hellre vilja ha sonys rootkit på min dator än nåt virus som någon tysk bög-tattare har skrivit.."

Elaka satar skriver trojaner som kan ta över användarens dator med hjälp av Sonys rootkit.

Det är väl smart?
Eller du är väl smart?

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Jag skulle hellre vilja ha sonys rootkit på min dator än nåt virus som någon tysk bög-tattare har skrivit..

Trevligt, så alla virusspridare är tyskar, bögare och tattare på köpet? Moget, jag menar...
Varför i helvete skullde du ens vilja ha något virus alls på din dator är nog den stora frågan.

Och som LordTTK nämner. När det gäller privatpersoner så blir straffen alltid 5ggr värre, men när ett företag bryter mot lagen då blir straffet så jävla milt att det nästa är skämtsamt.