Radeon X1900 XTX kraftfullare än väntat

Permalänk
Melding Plague

Radeon X1900 XTX kraftfullare än väntat

<font style="font-size: 10pt"><b>Radeon X1900 XTX kraftfullare än väntat</b></font> <small class="small">lördag 31 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Tidigare <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=540890">rapporter</a> om Radeon X1900 har indikerat att toppmodellen i den grafikkortsserien kommer att ha en GPU-klockfrekvens på 650 MHz. Nu har det kommit fram att klockfrekvenserna för toppmodellen Radeon X1900 XTX kommer att vara 695 Mhz GPU och 1550 MHz minne. Radeon 1900 XT kommer att ha 625 MHz GPU och 1450 MHz minne. Ett ensamt Radeon X1900 XTX lär kräva ett nätaggregat på minst 450 Watt.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28611" target="_blank">The Inquirer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bättre och bättre dag för dag..

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Letar som en tok efter 7800GTX 512MB. Kanske är värt att vänta på detta ist?

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Prestandan må vara bra, men det är ju ett ATi.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turez
Letar som en tok efter 7800GTX 512MB. Kanske är värt att vänta på detta ist?

Tidigare nyhet sa att kortet skulle bli billigare än 7800GTX 512Mb, så det kan vara värt att vänta.

Permalänk
Medlem

Att vänta ang. datorkomponenter är ju i stort sett meningslöst. Men gör som du vill.

Nu ska ju elskatten höjas nästa år, tur att allting drar mindre och mindre ström... Down with miljönissar!

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turez
Letar som en tok efter 7800GTX 512MB. Kanske är värt att vänta på detta ist?

Med tanke på att du kanske får leta lika länge, eller längre, på ett 7800Ultra så tycker jag det verkar vara en bra ide att vänta på detta istället. Sen är det ju inte helt fel att det lär prestera klart bättre och vara billigare än 7800U

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Ingen som har en aning på vad ett Radeon X1900 XTX kommer att kosta?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Det känns som man går fel väg. Att X1900 toppkort ska kräva minst 450w, då kan jag inte änns tänka mig hur mycket värme det ger ifrån sig. Om en massiv dualslot kylning kan knappt hålla en X1800XT unde 70grader i load och med flygmotor (~60db) ljudnivå så vet jag inte hur X1900XTX ska kylas utan att folk blir döva eller att kortet dör av värmen. Vad blir nästa, tippelslot kylning?

Men vi får se. Jag kan ha fel. Kanske R580 är tillräkligt otimerad och inte ger ifrån sig mer värme än X1800XT. Time will tell.

Edit: Såg precis bilderna på X1900. PCB är samma som på X1800, smart, sparar en slant i produktions kosnaden.

Edit2: X1900XT känns som 7800GTX 512mb, fast för "långt".

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Discokungen

Om kortet drar mer ström kommer det bli varmare. Enda sättet att slippa det är att göra kortet effektivare och det tror jag knappast Ati lyckas med på den här tiden.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

ja suck på ati

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

well finns det värme finns det kylning

med det menas att det kommer kylare för detta kortet också så småningom

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

ja det är ju helt ovesäntligt, ati får göra bra kort med bra kylning orginalt, man ska inte behöva byta kylning.
och sen minst 450w, lol sli behöver kanske minst 450 w.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

ATi är som grafikortens Intel

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
ATi är som grafikortens Intel

lol du sa nåt där som fick mig att le *blink*

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

OMG! De blir bara bättre och bättre. Ja som hade tänkt mig ett x800GTO2 med peltier. Finns de ens nån anledning att satsa på x1800 serien eller kommande x1900? Brukar ju ändå normalt köpa halvdyra saker och klocka max. Min budget kommer spricka om ja bara går upp på 4000 spänn för grafikkort. De blir nog ett x800GTO2 trots allt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Fast att det är högre frekvens än väntat betyder ju inte att det är kraftfullare än väntat. Är det 695MHz och snabbt som ett GF2 så är det ju beviserligen inte kraftfullare än väntat.

Nu tror jag ju iofs att det är underskattat. Får se om ATI kan få ut kvantiteter. Och jag förstår inte varför folk hackar på ATI. Dom drabbades av en oförutsägbar försenining. Sen dess är dom skit tydligen. Så lät det inte på 9X00-tiden.
För X1X00-serien är ju faktiskt jävligt kraftfull. Men den har kommit i skymundan. Så folk utgår automatiskt ifrån att dom är mycket sämre än GF7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Att vänta ang. datorkomponenter är ju i stort sett meningslöst. Men gör som du vill.

Så där säger bara folk som inte har någon koll på läget och endast vill berättiga sina dåliga inköp.
Sen om just det här kortet är värt att vänta på, det kan man nog diskutera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Bättre och bättre dag för dag..

Nja, risken är väl att de ser sig tvungna att höja klockfrekvenserna då kortet i sig är för långsamt. Undrar hur det blir med alla pipelines, ska de lyckas denna gång eller?

-Boris-: X1800 kom väl ungefär ett halvår efter 7800-serien eller har jag fel?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]

-Boris-: X1800 kom väl ungefär ett halvår efter 7800-serien eller har jag fel?

Har jag sagt något annat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Har jag sagt något annat?

Nej nej, inte alls.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag har laddat upp med hela min lön för att köpa nytt graffe vattenkylningsystem och ett nytt nätagg.

Tror ni att detta nätagget: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311056&cks=PLC

Klarar X1900XTX?
Skulle gärna vilja ha ett tyst agg men som pallar trycket från det saftiga kortet!

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Nej nej, inte alls.

Uhm... OKej, då är jag inte så säker på att jag fattar vart du vill komma.

Permalänk

sitt inte här och läs, ut och festa med er

Visa signatur

Amd 64 3000+ | 512x4 | Gforce 6800ultra (agp8x) | 80gigx2 | Razer diamonback | eXactMat | 19"TFT

Permalänk
Medlem

jag_ar_arthur---> påväg

Hoppas verkligen att Zalmans Resator 1 plus klarar att kyla det kortet med sin svaga pump, eller att det ens får på sin VGA kylarfläns på kortet eftersom det nu är större än X1800 kärnorna?!

Sedan tror jag nog inte att kortet kommer dra 450W, om dom gör det så tror jag inte det finns något annat vettigt sätt än att köra vattenkylning på den, annars måste man ha en jättplansmotor på därbak i chassit

Fast å andra sidan dom kanske fixar flyttande metall kylning xD. Fast det sannolikheten är liten eftersom dom som gör det har lagt projektet på is och kortet ska släppas i januari eller vad det var..... men hoppas kan man.

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xans
Jag har laddat upp med hela min lön för att köpa nytt graffe vattenkylningsystem och ett nytt nätagg.

Tror ni att detta nätagget: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311056&cks=PLC

Klarar X1900XTX?
Skulle gärna vilja ha ett tyst agg men som pallar trycket från det saftiga kortet!

detta är tystare och betydligt mnycket bättre:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309565&cks=PLC

du ska inte ha 450w nätdel idag om du ska köpa grejer som X1900 serien eller mer, köp nåt ordentligt som du kan ha länge framöver. sen är det fläktar i chassit sen är det hårddiskar m.m.m.m.m. så håller man på så då behöver du lite högre.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Jag har en stark känsla av att G71 kommer vara bra mycket sexigare.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

A.N'doja--> Tackar för det

TinyTeeth--> Time will tell, jag hoppas att Atis nästa generation spöar skiten ur Nivida, jag vet varför jag tycker bättre om ATi men jag bara gör det xD

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas definitivt att ATI får till det rätt så vi får lite konkurrens någon gång, men mina ATI-sympatier drunknade i förseningsvågen.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

Hoppas också på att ATIs nästa generation spöar nvidias. ATI har släppt väldigt bra kort de senaste generationerna men de har ändå lyckats hamna i skuggan så jag tycker dom förtjänar ett bra år nu.
Låter lite galet med 450w dock, men vi får väll se.

Permalänk

Stackars nVidia ägare, känner ni er hotade eller vad? Var glada över det kort ni har och skriv nåt mer givande än en nerklankande kommentar som det verkar som att ni bara måste skriva för att lugna ner er själva.

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."