Tillförlitlighet hos Apples bärbara

Permalänk
Melding Plague

Tillförlitlighet hos Apples bärbara

<font style="font-size: 10pt"><b>Tillförlitlighet hos Apples bärbara</b></font> <small class="small">onsdag 4 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.macintouch.com/reliability/laptops.html" target="_blank">MacInTouch</a> har sammanställt statistik som beskriver tillförlitligheten hos Apples bärbara datorer, som exempelvis efter hur många år datorn var tvungen att skickas in på reparation och hur många procent av datorerna som totalt reparerades. Datan kommer från MacInTouchs läsare som skickat in information om över 10 000 bärbara datorer totalt, alla tillverkade mellan 1998 och 2005 och kapabla att köra Mac OS X.<br /><br />De allra flesta reparationerna skedde på bärbara datorer som använts längre än ett år. De tillförlitligaste modellerna är original-iBooken, PowerBook G3 och 12" PowerBook/iBook G4 från 2005, men för de nya modellerna är statistiken inte lika tillförlitlig som för äldre modeller som haft några år på sig att gå sönder. Modeller som krävde flest antal reparationer inkluderar iBook G3 från 2003 och 15" titanium/aluminium PowerBook G4.<br /><br />Statistiken ska givetvis tas med en nypa salt då missnöjda röster oftast är de som hörs högst, men artikeln är ändå väldigt intressant, speciellt om man har en Applelaptop. Vissa kunskaper i statistik rekommenderas.<br /><br />Läs artikeln hos <a href="http://www.macintouch.com/reliability/laptops.html" target="_blank">MacInTouch</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min bror har haft sin Powerbook G4 15", ett ganska långt tag och den har fungerat bra! Han tappade den till och med i golvet en gång. Det resulterade bara i en buckla

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Som sagt, lär ju mest vara folk som är sura på sin trasiga Mac som röstar. Jag har en som funkar fint och orkar inte rösta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Röstar man på den är hel går den säkert sönder dagen efter bara för att.

Själv har jag bara mycket bra erfarenhet utav Apples datorer och kvalitet. Powerbooken lever ännu, det tycker jag är bevis nog. Visst, den har 2st rejäla bucklor på locket, men inget som skadar skärmen.
Superdriven pajjade en gång också, men det var bara att byta utan problem. Bara att skruva upp hela datorn eftersom moderkortet måste ur för att byta optisk läsare...

Så mycket som min powerbook har varit med om så tycker jag att varje dag den lever är ett hopp om att kvaliteten på datordelar ännu lever.
Hur mycket kan man förvänta sig utav en laptop som legat och guppat i en ryggsäck i 2år. Skruvats upp några gånger för moddning etc. och lite sådant. Tappat en 3com superstackswitch på locket från en meters höjd ovanför den samt lite sådant. Åkt i golvet säkert 10gånger också.
Jag har datorn som en förbrukningsvara, och den håller än.

Permalänk
Avstängd

Polaren blev sur och slog näven i bordet. Ingen dator brydde sig förutom macen en bit bort där skärmen totalförstördes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Polaren blev sur och slog näven i bordet. Ingen dator brydde sig förutom macen en bit bort där skärmen totalförstördes.

Antagligen var skärmen redan misshandlad eller trasig by default...

Apple använder Asus för att tillverka iBooksen. Så alla andra Asustillverkade datorer har nog samma kvalitet de med.

Permalänk
Avstängd

Det var ingen ibook. Det var en imac. Men ändå.
Och den var inte misshandlad på något sätt. Liksom inte så ofta man slår sin stationära dator eller hur?

Han som kan apple bättre än mig mummlade något om att det var för att det var för att dom använt plast istället för glas som den pajade. Alla andra platta skärmar han haft har klarat ett slag i borde förut och dom gjorde det då med.

Permalänk

Skärmen totalförstördes av att någon slog i bordet? Låter snarare som att det är något glapp någonstans.

Aldrig haft en bärbar Mac själv, men en kollega sitter med en PB 15" med 500 Mhz G4 i (således en gammal en) och han hårdkör den dagligen, verkar funka fint än. Själv har jag min Cube från 2000, och bortsett från barnsjukdomen som gjorde att den startade efter eget initiativ så rullar den på anmärkningsvärt bra.

Permalänk
Avstängd

Det ser ut som den spruckit på bilden, bara massa färger som sitter helt fel.
Som på denna bilden ungefär:
http://jaeger.festing.org/changelog/2005-03-28/elssbett.jpg
Fast det är inte den självklart.

Och man ser inte någon spricka. Bara att bilden ser ut sådär. Så det är inte glapp.

Permalänk

Helt klart osnyggt. Vad hände sen då? Jag menar, tog ägaren av datorn kontakt med Apple eller vad?

Permalänk
Medlem

Kanske snebelastad sedan monteringen, det får man ju ny på direkt.

Permalänk
Avstängd

Fråga mig inte varför, men han har den ståendes och spelar musik med den, han har lärt sig kortkommandon utantill. Lite väl stor Ipod kanske.
Men garantin borde ju vara kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fråga mig inte varför, men han har den ståendes och spelar musik med den, han har lärt sig kortkommandon utantill. Lite väl stor Ipod kanske.
Men garantin borde ju vara kvar.

Varför gör han så när han kan få en hel på garantin? Är han sne eller?

Permalänk
Avstängd

Fråga inte mig. Jag frågade inte. Vi pratade bara om det på nyårsfesten hemma hos honom då den agerade musikkälla. Och då har man inte så djupa diskussioner om sånt. Finns bättre saker att syssla med då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fråga inte mig. Jag frågade inte. Vi pratade bara om det på nyårsfesten hemma hos honom då den agerade musikkälla. Och då har man inte så djupa diskussioner om sånt. Finns bättre saker att syssla med då.

En person som har en trasig 15.000kr dator ståendet och inte lämnar in den då han kan få en ny är för mig en total idiot.

Permalänk
Avstängd

Hehe, jag vet inte om han har kvar garantin. Det var hans farsas innan och hans farsa är i afrika nu. Kan vara det också. Jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Kallödning som släppte när det skakade kanske.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Kallödning som släppte när det skakade kanske.

Får den skärmen att spricka?