Resonemanget bakom XTX

Permalänk
Melding Plague

Resonemanget bakom XTX

<font style="font-size: 10pt"><b>Resonemanget bakom XTX</b></font> <small class="small">fredag 6 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.theinquirer.net/?article=28719" target="_blank">The Inquirer</a> har information om varför ATI kallar det uppkommande R580-grafikkortet för Radeon X1900 XTX och inte XT eller XT PE som tidigare. Anledningen till detta ska helt enkelt vara så att de råkat förstöra tidigare namn. Radeon X1800 XT blev försenat, och Radeon X800 XT PE tillsammans med resten av PE-korten har blivit kända för att vara mycket svåra att få tag på, med öknamn som "Pathetic Edition". ATI vill inte associera deras nya grafikkort med tidigare lanseringsfiaskon och detta är anledningen till det nya namnet. Att XTX även låter lite som GTX är bara en bonus.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28719" target="_blank">The Inquirer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Att XTX även låter lite som GTX är bara en bonus."

fast jag tycker PE låter häftigare ;S , trist!

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Sen kan det ju även vara att Nvidia kallar sina budgett kort för xt..

Permalänk
Medlem

Pathetic Edition <--- hahahahah

Permalänk
Medlem

Lite samma som varför inte 7800 Ultra finns, Nvidia hade oxo sett negativa associationer med "Ultra" i marknadsundersökningar har jag läst någonstans.

Permalänk

Tänk om XTX blir också en lanseringsfiasko. Då måste ATI bytta namn igen, och förvirra människor igen.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

ATi Radeon X1950XT [W]e [D]ont [P]romise

Permalänk
Medlem

Det borde finnas en standard för namn på grafikkort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Pathetic Edition <--- hahahahah

LOL, håller med dig haha. mest lol

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
LOL, håller med dig haha. mest lol

Mjo, det där var ganska

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Med den logiken kommer alla tvingas sätta nya namn på sina kort för varje ny generation, Nvidia lyckades dra sitt alldeles nya GTX namn i smutsen efter bara ~5 månader med hjälp av GTX 512.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Med den logiken kommer alla tvingas sätta nya namn på sina kort för varje ny generation, Nvidia lyckades dra sitt alldeles nya GTX namn i smutsen efter bara ~5 månader med hjälp av GTX 512.

Dra sitt namn i smutsen? GTX 512 MB är väl ändå ett lyckat kort?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Discokungen

Och blir X1900XTX ett fiasko köper ingen XTX-produkter. Genialiskt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Bäst dom inte fuckar upp XTX släppet då.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

ATi`s nya motto ifall detta misslyckas kommer lyda "Vi lovar inget, och det ska ni vara glada över"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Med den logiken kommer alla tvingas sätta nya namn på sina kort för varje ny generation, Nvidia lyckades dra sitt alldeles nya GTX namn i smutsen efter bara ~5 månader med hjälp av GTX 512.

Vad pratar du om? GTX 512mb var lyckad.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Discokungen

Ehm... Sjukt dyrt? Man måste ju ta betalt för klockning

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Försäljnings siffror säger nåt helt annat. Det fanns väldigt stor intresse för GTX 512mb från första början och det finns fortfarande efterfråga på GTX 512mb. Synd bara att den vara så få som tillverkades. Men detta gör inte GTX 512mb till ett misslyckande.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Med den logiken kommer alla tvingas sätta nya namn på sina kort för varje ny generation, Nvidia lyckades dra sitt alldeles nya GTX namn i smutsen efter bara ~5 månader med hjälp av GTX 512.

nu får du börja motargumentera här lite.

finns ingen logik i det du skriver. har du kommit på detta själv?? eller är du bollkalle ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Mycket snack och liten verkstad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Försäljnings siffror säger nåt helt annat. Det fanns väldigt stor intresse för GTX 512mb från första början och det finns fortfarande efterfråga på GTX 512mb. Synd bara att den vara så få som tillverkades. Men detta gör inte GTX 512mb till ett misslyckande.

Bara för att det finns en efterfrågan gör inte ett kort lyckat. X1800 var nog ännu mer efterfrågat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Bara för att det finns en efterfrågan gör inte ett kort lyckat. X1800 var nog ännu mer efterfrågat.

Efterfrågan, höga försäljningssiffror, benchmark rekord mm ... vad är det som göra kortet till ett misslyckande enligt Curly, det vill jag gärna veta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Vad pratar du om? GTX 512mb var lyckad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Försäljnings siffror säger nåt helt annat. Det fanns väldigt stor intresse för GTX 512mb från första början och det finns fortfarande efterfråga på GTX 512mb. Synd bara att den vara så få som tillverkades. Men detta gör inte GTX 512mb till ett misslyckande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Efterfrågan, höga försäljningssiffror, benchmark rekord mm ... vad är det som göra kortet till ett misslyckande enligt Curly, det vill jag gärna veta

Höga försäljningssiffror? Lyckat kort? GTX 512 var inget annat än en pr grej från nVida för att ta tillbaka prestanda tronen från ATI. Visst fanns kortet ute på marknaden snabbt men utbuden var ju löjligt litet. Det kan inte ses som nåt betydande kort.

Permalänk
Medlem

S-Z: Du citerade fel person

Ifall jag kommer ihåg rätt fanns det runt 10 000 kort ut på lanseringsdagen. Alla dess var slut sålda på lite mer än 2 veckor, därefter fick man verkligen leta för att finna korten. Det kallar jag bra siffror. Till skillnad från ATi leverar åtminstonde Nvidia sina kort på utlovad tid och inte 6 månader efteråt

Och som du kanske kan se på tex kompletts sida så kommer en hyfsad mängd mer kort in de första dagarna i februari. Utbudet av X1800XT kort ser btw inte ut att vara den bästa iheller. Mängder av tillverkare där det saknas kort ifrån, enda som det finns större kvantiter ifrån är PowerColor..

Tycker snarare det låter som ATi fanatikerna fortfarande är sura över att deras kort kom för sent, inte vann benchmarken och inte presterade bättre

Permalänk
Avstängd

Men det som menas med att GTX 512 skulle dragit namnet i smutsen är att nu förknippas GTX halvt om halvt med att vara mer eller mindre omöjlig att få tag på. Inte i samma utsträckning som PE dock. Men ändå.

Och vad ni ska ta upp förseningen. Det var en liten sak som var omöjlig att spåra som krånglade. nVidia hade kunnat råka ut för samma sak. Sluta klanka ner på ATI över en sån sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
S-Z: Du citerade fel person

Sorry about that

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ifall jag kommer ihåg rätt fanns det runt 10 000 kort ut på lanseringsdagen. Alla dess var slut sålda på lite mer än 2 veckor, därefter fick man verkligen leta för att finna korten. Det kallar jag bra siffror. Till skillnad från ATi leverar åtminstonde Nvidia sina kort på utlovad tid och inte 6 månader efteråt

Och som du kanske kan se på tex kompletts sida så kommer en hyfsad mängd mer kort in de första dagarna i februari. Utbudet av X1800XT kort ser btw inte ut att vara den bästa iheller. Mängder av tillverkare där det saknas kort ifrån, enda som det finns större kvantiter ifrån är PowerColor..

Tycker snarare det låter som ATi fanatikerna fortfarande är sura över att deras kort kom för sent, inte vann benchmarken och inte presterade bättre

10 000 kort är ju ingenting i dessa sammanhang och visst de levererades i tid men vad spelar det för roll när du ändå inte kan köpa dom om du inte var bland de första i kön.

Utbudet av X1800XT kan du ju knappast klaga på. Hos komplett som du nämner har de just nu 100+ kort PowerColor, 6 kort från Asus och 32 kort från Sapphire och det är PE versionen dessutom. Det är fler än vad de har vanliga 7800GTX.

Vad gäller nästa leverans i februari, vem köper dessa då sannolikt både ATI och nVidia har nya kort (snabbare) i butikerna eller påväg ut åtminstone.

Permalänk

Jag vet inte om ni minns men nVidia SA att GTX 512mb kommer släppas i liten utbud. Om de skulle inte säga det skulle man kunna klaga på nVidia, men eftersom de sa det till konsumenter så finns det inte att beskylla nVidia för.

Citat:

Utbudet av X1800XT kan du ju knappast klaga på. Hos komplett som du nämner har de just nu 100+ kort PowerColor, 6 kort från Asus och 32 kort från Sapphire och det är PE versionen dessutom. Det är fler än vad de har vanliga 7800GTX.

Hm, efter vad är det en, en o halv månad efter lanseringen. Ju det är väldigt starkt. Och specielt när en ny generation av grafikort är runt hörnet. Om en månad.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag vet inte om ni minns men nVidia SA att GTX 512mb kommer släppas i liten utbud. Om de skulle inte säga det skulle man kunna klaga på nVidia, men eftersom de sa det till konsumenter så finns det inte att beskylla nVidia för.

Visst sa dom det och min poäng är att det endast var en pr grej. Det är bra att ha det snabbaste kortet på marknaden, även om ingen kan köpa det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Hm, efter vad är det en, en o halv månad efter lanseringen. Ju det är väldigt starkt. Och specielt när en ny generation av grafikort är runt hörnet. Om en månad.

De har gått att få tag på XT långt tidigare än så...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag vet inte om ni minns men nVidia SA att GTX 512mb kommer släppas i liten utbud. Om de skulle inte säga det skulle man kunna klaga på nVidia, men eftersom de sa det till konsumenter så finns det inte att beskylla nVidia för.

Säger inte att det är fel. Men det Inquirer menade med det uttalandet var ändå att GTX namnet nu klingar lite ouppnåeligt. Precis som Ultran. Det var därför dom dumpade namnet Ultra förövrigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Visst sa dom det och min poäng är att det endast var en pr grej. Det är bra att ha det snabbaste kortet på marknaden, även om ingen kan köpa det.

Jag tror inte att GTX 512mb var PR grej. Jag tror att de snabba minne som sitter på GTX 512mb samlas ihop och sparas till G71. Detta kan vara en förklaring till varför GTX 512mb är inte lager.

Btw, varför klagar ingen på X1800XT OC? Omöjligt att få tag på den också.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."