Brända CD-skivor håller 2-5 år?

Permalänk
Melding Plague

Brända CD-skivor håller 2-5 år?

<font style="font-size: 10pt"><b>Brända CD-skivor håller 2-5 år?</b></font> <small class="small">onsdag 11 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Till skillnad från pressade CD-ROM-skivor så har brända CD-skivor en mycket kortare livslängd, ibland så kort som två till fem år. Detta menar Kurt Gerecke, en anställd på IBM.
<br />
<br /><i>"Unlike pressed original CDs, burned CDs have a relatively short life span of between two to five years, depending on the quality of the CD. There are a few things you can do to extend the life of a burned CD, like keeping the disc in a cool, dark space, but not a whole lot more."</i>
<br />
<br />Anledningen till detta ska vara att materialet i brännbara CD-skivor snabbt blir sämre med tiden. För kritisk data rekommenderar Gerecke magnetiska band.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://computerworld.com/hardwaretopics/storage/story/0,10801..." target="_blank">ComputerWorld</a>. Dela gärna med dig av dina erfarenheter av CD-R(W) i nyhetens kommentarer.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Japp, har själv märkt detta. Även "märkesskivor" tappar läsbarheten efter något år.

Permalänk
Medlem

Mjo faktiskt, väldigt dåligt belagda budget skivor tål fasen inte en repa sen slutar 100% efter ett år

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Testade några av dom äldsta brända skivorna jag hittade här hemma... hittade ett par stycken brända från början 1997, en av märket Traxdata och en annan av 3t. Båda dessa fungerade felfritt utan läsfel.

Äldsta noname jag hittade var från 98 och även där... inga problem. De här skivorna var visserligen förvarade i en CDbox, rumstempratur och mörkt.

Permalänk

Inte märkt några direkta fel på mina äldsta skivor trots att de har förvarats i rumstemperatur i dagsljus. Fast hur ofta behöver man skivor som är ens ett halvår gamla?

Vad är det föresten för fel på nyhetskommenterna? Folk kan posta innan nyheten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Inte märkt några direkta fel på mina äldsta skivor trots att de har förvarats i rumstemperatur i dagsljus. Fast hur ofta behöver man skivor som är ens ett halvår gamla?

Vad är det föresten för fel på nyhetskommenterna? Folk kan posta innan nyheten?

det verkar så att när nån slänger upp en nyhet så följs automatiskt med "diskutera" och efter det så kan han/hon som skrev nyheten posta det i "diskutera" forummet" och då hinner nån snabb person som har läst och ville komentera skriva nåt innan. ( enligt min gissning)

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt att mina skivor slutat fungera. Har också en del ifrån 90-talet och de fungerar felfritt. Blir lite orolig dock. Man vill ju inte att cds med gamla bilder förstörs..

Permalänk
Medlem

Hur länge håller "riktiga" skivor då, inte sådana man brännt själv utan de man köpt.

Permalänk
Medlem

Mina få av de första skivor ja har kvar går titt som tätt i bilen utan minsta problem. Brända våren 1996. Märke maxell 2x.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Inte märkt några direkta fel på mina äldsta skivor trots att de har förvarats i rumstemperatur i dagsljus. Fast hur ofta behöver man skivor som är ens ett halvår gamla?

Vad är det föresten för fel på nyhetskommenterna? Folk kan posta innan nyheten?

de är snäppet snabbare än nyhetsskribenten
haha, jadu, inte en aning

OnT: Har inte heller haft några problem med några brända skivor...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

har flera gammla sony och noname skivor som e från 1998-99 typ som alla verkar fungera samp en gammal traxdata cd-rw skiva från 96 typ som funkar prima fortfarande. >.<

Permalänk
Moderator
Testpilot

Är detta en nyhet?

Är väl ett välkänt faktum sedan många år tillbaka. Vår digitaliserad generation håller på att radera sig själv genom alla digitalamedia som inte har någon hållbarhet. Man kommer inte gräva fram CD-skivor och få ut något av de om tusen år direkt. (^^)

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Gamla kläder...
Nåvä, själv har jag skivor som har sex år på nacken som är fullt fungerande. Samtidigt hade jag vissa som dog efter ett år eller två.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Discokungen

En av anledningarna att inte syssla med skivor. Hårddiskar ftw! Om man nu tvunget ska bränna skivor så köper man kvalitetsmärken och det somm är dyrast. Men det är ju bara jag

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

jag har också hört det där, jag har ett bränt thps1 från att det spelet var nytt(äger originalet också) och det funkar fortfarande lika bra som originalet!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem

gäller detta dvd skivor också?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Har en Traxdata från -97. Funkar felfritt än

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Är detta en nyhet?

Är väl ett välkänt faktum sedan många år tillbaka. Vår digitaliserad generation håller på att radera sig själv genom alla digitalamedia som inte har någon hållbarhet. Man kommer inte gräva fram CD-skivor och få ut något av de om tusen år direkt. (^^)

håller de inte på med ngn forskning om att skriva in på ngnslags sten, såg en dokumentär om det på discovery eller om det var vetenskapensvärld, skulle hålla minst 100000år i samma dokumentär vad det om cd skivors livslängd och hur de förvarades i bibliotek etc. det var mkt mögelangrepp och liknande de hade gjort tester som visade att om man lagrade rätt så kunde de bästa pressade cdskivorna hålla allt från 20-100år (om jag minns rätt)

Visa signatur

2* Xeon 2.4lv D1@15*220=3.3ghz - 4* 512mb pc3200 - x800xt pe - 1.4tb hdd - Turbo Cool 510XE

Permalänk
Avstängd

Jag tror jag har ca:4 skivor som är halvt obrukbara, men då har jag ju ett gäng skivor

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

bara att gå tillbaks till vhs, vad var det jag tänkte på egentligen då jag förde över alla hemvideor till cd/dvd

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk

hmm har nog ca 200-300 icke fungerande skivor jag inte riktigt givet den vård de behövt men men de är billiga och jag har oftast orginalet kvar så det brukar vara lungt

EDIT: Har dock ett antal Kodack Gold/Platinum från 1997 som funkar, asgamalt redhat bland annat^^

Permalänk
Medlem

Nånting säger mej att 2-5år är worst case scenario för en bränd cd. Har själv ett par brända skivor från ~98 som fortfarande fungerar felfritt (undantag för en skiva som ser ut som om nån gått lös med sandpapper på hehe)
Nu har jag visserligen inte kvar de skivorna då jag samlade ihop allt viktigt förra veckan som jag hade lagrat på cd, för att bränna ut på dvd så skivhögen här hemma minskar litegrann.
Har man något viktigt lagrat på cd så är det ju bara att göra en kopia utav den vart 3-4:e år om man nu är rädd för att det ska gå förlorat pga det här...

Permalänk
Avstängd

Stämmer med "Foto CD" dom fungerar knappt efter 1år.

Men jag har alla gammla noname skivor kvar från 96 och absolut inga problem med dom (50st) och det är skivor utan fodral, mörkt och svalt? visst dammlagret på dom kanske ger skydd

Annars finns det DVD-r skivor som garanteras 100års funktionsduglihet, pris? billigare med HDD i stället.

Men en fråga, är det mer säkert att förvara filerna på HDD?

Undrar för att jag har 20st 20GB diskar på väg hem som jag fick som betalning efter lite arbete... men måste ju ha användning av dom
Typ köra genom IDE->USB och förvara diskarna på säkert ställe

EDIT: tyvärr så är nästan alla skivor från 1999-2000 knasiga, specielt dom jag skrivit med "CD-Pen" på skivorna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Har väldigt många gamla skivor som är över 5 år gamla liggande å i stort sett alla går fint att läsa. Har dock också märkt att en del noname skivor har en tendens att bli sämre med åren.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

har oxå ett gäng gammla Traxdata, Kodak osv. Guldfärgade.. det var bra skivor det.. dom funkar fortfarande hur bra som helst, andra/nyare skivor med annan dye har kortare livslängd änn dom som såldes förr i tiden.. Tror faktist kodak gjorde en grej av att däras skivor höll mycket längre änn konkurenter just för att det var guld.

Visa signatur

^fX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Men en fråga, är det mer säkert att förvara filerna på HDD?

EDIT: tyvärr så är nästan alla skivor från 1999-2000 knasiga, specielt dom jag skrivit med "CD-Pen" på skivorna

det värsta problemet vore nog att hitta ett vettigt interface när du vill åt dina datta efter långt tid..

jo, CD har ju ibland tunna ytbeläggningar. DvD borde vara det bästa då lagren ligger mellan plasten istället.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Mina RW CD's har hållt längre än 3 år i alla fall och ändå har jag formaterat dom en massa gånger.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Oj, jag har säkert varit med om runt 50 skivor med 4-5 år på nacken som inte går att läsa ordentligt (filerna är dock synliga på så gott som alla).

Permalänk
Avstängd

Det kan ju lika gärna vara driven som håller på att ta slut eller behöver rengöras

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Öhm? Det här är ju knappast nånting nytt. Det är samma sak fast värre med DVD skivor.