4x Raptor X i RAID-0

Permalänk
Melding Plague

4x Raptor X i RAID-0

<font style="font-size: 10pt"><b>4x Raptor X i RAID-0</b></font> <small class="small">torsdag 12 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=raptor150raid&..." target="_blank">GamePC</a> har tagit fyra stycken av Western Digitals nya Raptorhårddisk, Raptor 150, och testas dessa i RAID 0 mot Raptor 74. Raptor 150 är hårddisken som även <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=544053">Raptor X</a> är baserad på och har alltså samma prestanda. Prestanda testas i HDTach, IOMeter och DiskBench. Den äldre 74gb-Raptorn har marginellt bättre söktider men å andra sidan har Raptor 150 större kapacitet och högre överföringshastighet.<br /><br /><i>In terms of raw performance, the Raptor 150 is unbeatable at this point. Most new Serial ATA-II/300 class 7,200 RPM hard drives can push around 50-55 MB/s sustained transfer rates, whereas the Raptor 74 GB could push around 65 MB/s. The Raptor 150 GB one ups them all, maxing out at around 77 MB/s for a single drive, and improvement of roughly 18% over their previous generation product.</i><br /><br />Läs testet hos <a href="http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=raptor150raid&..." target="_blank">GamePC</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är inte raptor X gamerversionen med fönster?

Permalänk
Medlem

Inga tester knutna till verkligheten direkt, eller helt ointressant för vanliga hemanvändare iaf.

Permalänk
Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Inga tester knutna till verkligheten direkt, eller helt ointressant för vanliga hemanvändare iaf.

varför inte då? det skulle sitta fint att ha så snabba diskar för nästan allt. jag ser inte nån anledning att de inte passar för hemanvändaren.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Avstängd

Fyra diskar i stripe. Ogenomtänkt är väl en underdrift.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Fyra diskar i stripe. Ogenomtänkt är väl en underdrift.

Undrar just om det kan bekräftas statistiskt. Kul att behöva installera om en gång i månaden..

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
varför inte då? det skulle sitta fint att ha så snabba diskar för nästan allt. jag ser inte nån anledning att de inte passar för hemanvändaren.

Vad jag menar är att benchmarksen dom gör är helt ointressanta eftersom dom inte gör några "real-world"-tester utan bara syntetiska helt meningslösa tester. Är man så puckad så man skaffar en 4xRAID-0 för att kunna kopiera filer snabbare så kanske den kan vara intressant iofs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Är inte raptor X gamerversionen med fönster?

"gamer-version" nä, varför skulle den vara det?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Onekligen ett alternativ till snabbt videoredigeringsutrymme. Men har man tänkt köra Windows på den känns en RAM-disk vettigare.... Och förmodligen får man dubbla utrymmet med samma överföringshastighet om man håller sig till 7200rpmare för samma pengar (ev. fler).

Permalänk
Medlem

Hmm är det för att de har kontrollerkort för pci-e 8x buss som de kan erhålla de där överföringshastigheterna?

Själv har jag kört raid-0 på två vanliga sata 7200rpm diskar i 3år... Jag tycker inte jag får jättemycket bättre prestanda än med en singeldisk.... Vet inte om det beror på att jag har ett kontrollerkort i vanlig pci-port = långsammare?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy

"gamer-version" nä, varför skulle den vara det?

Hade för mig att raptor 150 var server-versionen och raptor x var gamer-versionen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Hmm är det för att de har kontrollerkort för pci-e 8x buss som de kan erhålla de där överföringshastigheterna?

Själv har jag kört raid-0 på två vanliga sata 7200rpm diskar i 3år... Jag tycker inte jag får jättemycket bättre prestanda än med en singeldisk.... Vet inte om det beror på att jag har ett kontrollerkort i vanlig pci-port = långsammare?

PCI klarar väl bara 133MB/s.

Tycker det är skickligt att få i ett ARC-1120 (PCI-X versionen) i en PCI-E x8

Permalänk
Medlem

Raptor X är gamer med fönster på.
Den vanliga server-versionen heter inte X.

"However, the X adds a window to the equation, allowing users to gaze upon the drive's internals."

Permalänk
Discokungen

SweC:s felskrivningsnisse har varit framme åter igen

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Själv har jag kört raid-0 på två vanliga sata 7200rpm diskar i 3år... Jag tycker inte jag får jättemycket bättre prestanda än med en singeldisk.... Vet inte om det beror på att jag har ett kontrollerkort i vanlig pci-port = långsammare?

Nej, det beror på att man inte får någon (eller väldigt liten) ökad prestanda av RAID-1 vid vanlig hemmadatoranvändning. Det enda du får är större risk att förlora data.
RAID-1 är bra för videoredigering och vissa andra mycket speciella användningsområden. I övrigt så är det bättre för prestandan att köra diskarna var för sig och ha OSet på den ena och program på den andra.

Permalänk
Discokungen

Maglar: RAID0 meanar du väl? Själv så märker jag lite skillnad att RAIDa mina två 36GB Raptorer men det är väl inte mer än naturligt

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Maglar: RAID0 meanar du väl? Själv så märker jag lite skillnad att RAIDa mina två 36GB Raptorer men det är väl inte mer än naturligt

Oops, japp det var RAID-0 jag menade såklart. Min rekommendation är iaf att sky det som pesten, att ha diskarna för sig ger bättre prestanda i de allra flesta fall. Dessutom förlorar man inte lika mycket data om en disk kraschar.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Oops, japp det var RAID-0 jag menade såklart. Min rekommendation är iaf att sky det som pesten, att ha diskarna för sig ger bättre prestanda i de allra flesta fall. Dessutom förlorar man inte lika mycket data om en disk kraschar.

Det är sant Har iofs aldrig varit med om en diskkrash (förutom när datorn föll 7m ner på gräsmattan precis när sladden hade dragits ut, undrar varför ) med någon av mina 20 hårddiskar. Fast risken finns ju alltid. Får köra RAID5 på min fajlserver så är man säker

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Oops, japp det var RAID-0 jag menade såklart. Min rekommendation är iaf att sky det som pesten, att ha diskarna för sig ger bättre prestanda i de allra flesta fall. Dessutom förlorar man inte lika mycket data om en disk kraschar.

Man Riadar inte sina lagringsdiskar i RAID0. Man vinner prestanda på att raida sysmtedisken i RAID 0 och där bör man heller inte ha några filer som man är så rädd om.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.