Permalänk

ASUS vs DFI?

Sitter här i knipan, ska skaffa en helt ny burk men kan inte bestämma mig för vilket mobo jag ska ha. Valet står mellan:

1. Asus A8N-SLI nForce4 SLI
2. DFI LanParty UT NF4 SLI-D

Visst DFIt kostar 300 spänn mer men det skulle jag nog kunna stå ut med (om fördelarna är större + att jag gillar Gult/Orange ).
Kommer nog överklocka, troligtvis inte direkt men senare.
Har dessutom hört att DFI har svårt med att hantera Corsairminnen bra...

Vad har folk för erfarenheter av de 2 korten?
För-/nackdelar?

Resten av burken kommer bestå av:
AMD64 3700+ SanDiego
PoV 6800GS
Corsair TWINX1024-3200C2
Tagan 530W Easyconnect

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

DFI är en klar fördel, lätt värt pengarna.. talar för alla nu.

klockar bättre osv. google efter tester så ser du själv

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Har haft Asus A8N Deluxe SLI och nu har jag DFI. DFI for the win! Lätt bäst.

Visa signatur
Permalänk

DFI

No competition.

Visa signatur

A64 3500+ | DFI LP NF3 Ultra-D | 1024MB | 120GB | TruePower 480W | 6600GT 256MB | SB Audigy | Copperhead | G15
AMD Athlon64 X2 4600+ säljes! http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=31316

Permalänk
Medlem

DFI, Asus är rena "skiten" om man kan utrycka sig så i jämförelse.

Inget ont om ASUS men dom har långt samma överklockningsegenskaper.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

DFI är definitivt det bättre valet för överklockning.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

DFI utan tvekan.

Nog för att min kompis kan ha otur men hittils har han blivit tvungen att RMA sitt Asus moderkort fyra gånger, och det var ändå deras näst dyraste moderkort för socket 478.

Permalänk
Medlem

DFI for president! klockar bättre iaf.
ska leka kärringen mot strömmen här och säga att det finns faktiskt folk som haft stabilitetsproblem med DFI och fått pilla mycket med/flashat om bios för att få sitt system stabilt t.om utan klockning. men om du har har någorlunda bra koll är det DFI som gäller!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

DFI is teh shit.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Hmm, ser ut som det blir DFi då

tifius:Är inte spec haj på sånt, men det ska la gå och fixa

Okej, nån som testat att köra minnena jag skrev innan?
Eller finns det i bättre i samma prisklass? (på OcUK eller db där jag köper resten av prylarna)

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Discokungen

Jepp, har båda (eller ett SLI-DR istället) och DFI-kortet är min absoluta favorit. Krånglar aldrig med uppdaterat BIOS och kan allt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Det verkar som DFI kan ha lite problem med vissa Corsair-minnen.

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=25447

Denna tråd hittade jag, Corsair-minnen som testats samt inställningar. DOck verkar inte dina tilltänkta minnen finnas där.

För övrigt är DFI-Street.com en ypperlig källa om du har eller ska skaffa DFI-kort ;). Mycket info om t.ex bra nätagg till SLI-system eller en-grafikkortssystem, minnen, problem osv.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk

vad va det jag sa i första inlägget ? "jag talar för alla"

köp dig ett DFI nu

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

Jepp jag ska köpa ett DFi snarast...
Blev dock ett bakslag när jag helt plötsligt skulle med flickvännen och åka skidor... tro mig, kommer klaga ganska bra på att det kommer ta längre tid med att skaffa burk

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Köp dfi...

Visa signatur

A64 3200@2300mhz, Gainward 7800gt gs, Dfi Lanparty sli-dr expert, 1024 speedpremium.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Det verkar som DFI kan ha lite problem med vissa Corsair-minnen.

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=25447

Denna tråd hittade jag, Corsair-minnen som testats samt inställningar. DOck verkar inte dina tilltänkta minnen finnas där.

För övrigt är DFI-Street.com en ypperlig källa om du har eller ska skaffa DFI-kort ;). Mycket info om t.ex bra nätagg till SLI-system eller en-grafikkortssystem, minnen, problem osv.

Äh, det är bara att ha minnesvolten på 2,8v så krånglar Corsair aldrig

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Hmm, ser ut som det blir DFi då

tifius:Är inte spec haj på sånt, men det ska la gå och fixa

Okej, nån som testat att köra minnena jag skrev innan?
Eller finns det i bättre i samma prisklass? (på OcUK eller db där jag köper resten av prylarna)

Jag vill passa på att höja ett varningens finger för ocuk, deras service suger stenhårt.
Har beställt prylar åt kompisen därifrån och han har betalat i förskott.
Vi lade beställningen mellan jul&nyår, de skickade prylarna 7 januari.
Paketet kom aldrig fram och vi har kontaktat ocuk ett flertal gånger utan att få annat svar än att de ska kolla upp saken.
För 14 dagar sedan lessnade vi och meddelande att polaren ville ha pengarna tebax, de lovade åter att kolla upp saken och återkomma vilket dom förstås ännu inte gjort.
I går 22 februari kopplade vi in Konsument Europa och de har kontaktat ocuk.
Förhoppningsvis får han pengarna tillbaka iaf, det var ju rätt mycket...cirka 14k

Så pass upp för det företaget!

Visa signatur

Kent

Permalänk

DFI

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

DFI

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

jag har dfi och corsair, får ej datorn stabil alls när jag klockar, klockar jag över 200 på minnet när jag har processorn mycket klockat blir det blåskärm, ananrs är den bara extremt ostabil!
fast jag har inte samma minnen, jag har TWINX1024 4000PRO

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem

jag hade ett lanparty sli-d kort innan och bytte till asus a8n 32 sli deluxe och jag är helnöjd med det! asus har förbättrat överklockningsmöjligheterna ganska så mycket med det moderkortet. cpu spänningen kan man dra upp till 1,7 volt har jag för mig och minnena kan man dra upp till 3,2. man kan klocka prollen precis lika högt med det moderkortet som med ett lanparty. dom har även hoppat från 3 till 8 fas spänning till prollen vilket ska ge ett bättre klockningsresultat än med de äldre modellerna.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

DFI klockar bra, om du vet hur du ska göra.

Det har enormt många inställningar och möjligheten, men om du bara "kanske ska klocka lite", så kanske du snarare gör bort dig än lyckas. De som når riktigt bra resultat vet oftast vad de gör, det är ingen nöbörjarbräda direkt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Hock: Har du 2x512 minnen eller har du 1GB-stickor? Testa att byta minnesplats från orange till gul eller tvärtom beroende på var de sitter nu.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk

Kent: Okej surt, hade lite strul med beställningen själv, blev fel på nån adress men efter jag ringt och pratat (värdelöst att maila) så löstes det ganska fort... Sitter nu och väntar på grejjerna smo blev skickade i måndags, och enligt Parcelforce så låg mina grejjer i Nederländerna runt lunchtid igår (lite seg uppdatering på sidan).

Det blev "tyvärr" ett ASUS A8N-SLi dels pga priset, dels pga att den har 2 platser mellan 16x platserna samt att den har OCmöjligheter så det räcker för mig..

Blev även ett par G.Skill-minnen 2x1Gb stickor.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Kent: Okej surt, hade lite strul med beställningen själv, blev fel på nån adress men efter jag ringt och pratat (värdelöst att maila) så löstes det ganska fort... Sitter nu och väntar på grejjerna smo blev skickade i måndags, och enligt Parcelforce så låg mina grejjer i Nederländerna runt lunchtid igår (lite seg uppdatering på sidan).

Det blev "tyvärr" ett ASUS A8N-SLi dels pga priset, dels pga att den har 2 platser mellan 16x platserna samt att den har OCmöjligheter så det räcker för mig..

Blev även ett par G.Skill-minnen 2x1Gb stickor.

För kompisen stannade paketet upp i Danmark, sedan verkar det *puts väck*
Hoppas verkligen att det går bättre för dig!

Angående DFI kortet, kör själv med ett Expert...är inte sådär jätteimponerad hittils iaf.
Moderkortet trivs inte alls med Corsair´s TCCD baserade minnen vilket jag upptäckte efter jag beställt kortet.
Har förstås sådana minnen
Sedan lirar inte moderkortet riktigt bra ihop med mitt ATI kort heller och hört flera med samma fel.
Min gamla Maxtor PATA disk är trög som tusan på detta moderkort, vete tusan varför.
Eftersom DFI kortet ej rekommenderas att köra med gammal 20 pins PSU så köpte jag ett Hiper 580w Modular med 24 pin.
Nu är det ju så att Expertkortet även har 8 pin EPS och naturligtvis rekommenderas ett agg med det...Hiper agget har 4 pin.

Har haft lite problem med bsod emellanåt och vet inte riktigt vad det beror på, minnena PSU eller gfx.

Lite surt känns det att DFI kortet är så känsligt vad man har för andra komponenter.
Förhoppningsvis kommer stabilare Bios versioner som gör att mina problem försvinner.

Jag hoppas du blir nöjd med ditt Asus kort, sneglat på samma själv men valde Expert kortet.

Visa signatur

Kent

Permalänk

Gud vad tråkigt, både att hans order "försvann" och att du fått såna probs med din burk...

Själv tog man ett Tagan 530W easyconnect som har både 4pins 12V å 8pin...
Och dubbla PCI-E anslutningar.

Kollade nyligen vart ordern var och den var visst registrerad i Sverige vid 7tiden ikväll... så med lite tur har jag den imorrn (idag)...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera ett asus över ett dfi

Visa signatur

opteron 144@2700, G.skill2x1 gig pc4000, Dfi ultra-d, 7800gt, Nec 3540 dvd-brännare, wd raptor 74gig, antec tx1088amg(truepower 480w),

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Gud vad tråkigt, både att hans order "försvann" och att du fått såna probs med din burk...

Själv tog man ett Tagan 530W easyconnect som har både 4pins 12V å 8pin...
Och dubbla PCI-E anslutningar.

Kollade nyligen vart ordern var och den var visst registrerad i Sverige vid 7tiden ikväll... så med lite tur har jag den imorrn (idag)...

Har själv också beställt ett Tagan, 580w EasyConnect.
Bara hoppas det funkar bra.
Nä, nu ska jag slänga mig framför TV:n och se Tre Kronor få på tafsen av Tjeckien

Visa signatur

Kent