Permalänk
Medlem

Jag renoverade veckonummer.se, den är numera gjord i NextJS & Tailwind. Skälet var att jag helt enkelt insåg att jag konstant använder dessa vecko/kalender-sidor men alla är extremt gamla. Bl.a. var dark mode högt på min lista. Backenden är i python för att kunna ha en fet databas med datum, events mm

Kika gärna! https://veckonummer.se

Uppskattar feedback & tips på features!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Jag renoverade veckonummer.se, den är numera gjord i NextJS & Tailwind. Skälet var att jag helt enkelt insåg att jag konstant använder dessa vecko/kalender-sidor men alla är extremt gamla. Bl.a. var dark mode högt på min lista. Backenden är i python för att kunna ha en fet databas med datum, events mm

Kika gärna! https://veckonummer.se

Uppskattar feedback & tips på features!

https://i.ibb.co/x5YNvnb/Group-1comparison.png

Snyggt, men jag skulle vilja ha veckonumret i första kolumnen.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Snyggt, men jag skulle vilja ha veckonumret i första kolumnen.

Tack!! Frugan har sagt exakt samma sak, min tanke var att folk var vana vid kalender.se's högerskiftade kolumn, men om fler påpekar detta som ett störningsmoment så ska jag fixa det! Du får gärna kika på darkmode när du är lite trött och fundera på om det är tillräckligt mörkt eller om kalendern behöver mörkas ner ytterligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Tack!! Frugan har sagt exakt samma sak, min tanke var att folk var vana vid kalender.se's högerskiftade kolumn, men om fler påpekar detta som ett störningsmoment så ska jag fixa det! Du får gärna kika på darkmode när du är lite trött och fundera på om det är tillräckligt mörkt eller om kalendern behöver mörkas ner ytterligare

Vänster sida är the way.

Vill passa på att cross-referera min tråd om veckonummer vid kalendern i klockan inne i windows.
Den resulterade i tips om programmet t-clock som jag funnit värdefullt. Kan va nåt för er som håller på med veckonr o kalendrar ofta.

Såhär blir det när jag klickar på min klocka nu

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Jag renoverade veckonummer.se, den är numera gjord i NextJS & Tailwind. Skälet var att jag helt enkelt insåg att jag konstant använder dessa vecko/kalender-sidor men alla är extremt gamla. Bl.a. var dark mode högt på min lista. Backenden är i python för att kunna ha en fet databas med datum, events mm

Kika gärna! https://veckonummer.se

Uppskattar feedback & tips på features!

https://i.ibb.co/x5YNvnb/Group-1comparison.png

Nice! Men tänk bara på att Google Analytics är numera förbjudet att användas inom Europa (mer info). Det är bara en tidsfråga tills Meta Pixel får samma välförtjänta och (för mig och tiotusentals andra) efterlängtade förbud.

Fick en liten panikattack när jag läste att veckonummer.se använder sig av Meta Pixel, men kom på kort efter den att jag har blockerat alla Metas tjänster via hosts-filen Likaså Google Analytics. Phew! Tack, lightswitch05/hosts <3

Tips på en bättre tjänst som gör samma jobb som Google Analytics, men som respekterar besökarnas integritet betydligt mycket mer: Plausible (demo på hur det ser ut).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nice! Men tänk bara på att Google Analytics är numera förbjudet att användas inom Europa (mer info). Det är bara en tidsfråga tills Meta Pixel får samma välförtjänta och (för mig och tiotusentals andra) efterlängtade förbud.

Fick en liten panikattack när jag läste att veckonummer.se använder sig av Meta Pixel, men kom på kort efter den att jag har blockerat alla Metas tjänster via hosts-filen Likaså Google Analytics. Phew! Tack, lightswitch05/hosts <3

Tips på en bättre tjänst som gör samma jobb som Google Analytics, men som respekterar besökarnas integritet betydligt mycket mer: Plausible (demo på hur det ser ut).

Haha tack! Låter konstigt att det skulle vara olagligt? Jobbar på en rimlig cookiebanner som inte är för störande, tänkte att det inte borde vara superbråttom med det än
Har inte pixel på denna sida än dock, vet inte riktigt om jag ska skaffa det heller. Policyn är från en annan av mina sidor med lite modifikationer. Tanken är nog att fixa selfhosted analytics precis som du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Vänster sida är the way.

Vill passa på att cross-referera min tråd om veckonummer vid kalendern i klockan inne i windows.
Den resulterade i tips om programmet t-clock som jag funnit värdefullt. Kan va nåt för er som håller på med veckonr o kalendrar ofta.

Såhär blir det när jag klickar på min klocka nu
<Uppladdad bildlänk>

Tack! justerar det inom kort!
Tack för tipset också, ska kika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Haha tack! Låter konstigt att det skulle vara olagligt? Jobbar på en rimlig cookiebanner som inte är för störande, tänkte att det inte borde vara superbråttom med det än
Har inte pixel på denna sida än dock, vet inte riktigt om jag ska skaffa det heller. Policyn är från en annan av mina sidor med lite modifikationer. Tanken är nog att fixa selfhosted analytics precis som du säger

Tjänsten är olaglig att användas inom EU för att den har skickat känslig persondata till USA från en österrikisk hälsotjänst (NetDoktor) (källan finns i mitt förra inlägg). EU är stenhårda med att data som skapas inom EU aldrig får lämna EU, men om man använder tjänster som är baserade i USA, kan detta att förekomma. EU har bötfällt Google fler än 1 gång för att de har brutit mot GDPR (källa), bland annat för att Google Analytics har överfört bland annat franska IP-adresser till USA (källa).

Men har Google gjort något åt saken trots hundratals miljoner euros i böter? Vad jag vet, nope. Och jag skrev "vad jag vet" för att jag inte använder Google Analytics själv, så jag vet ej vad de har ändrat i systemet. Men oavsett tröttnade EU på att Google vägrar lyssna, så nu har de lagt ett förbud på att Google Analytics ska få användas inom EU Nu väntar jag bara på att reCAPTCHA (som bland annat SweClockers använder sig av) ska förbjudas inom EU också så att vi som är mån om vår integritet kan andas ut, så att säga.

Gällande Meta Pixel. Om veckonummer.se inte använder sig av Meta Pixel, varför står den då med i integritetspolicyn? Det är väldigt viktigt att ha en uppdaterad och korrekt integritetspolicy!

Sen angående kakbannern så kräver GDPR att du berättar för besökaren att webbsidan använder sig av kakor (källa). Om detta inte görs kan du riskera få tusentals kronor (om inte tiotusentals kronor) i böter (hittar ej källa nu, men har läst om det någonstans och även hört från min bror).

Jag har en till sak att berätta som har med GDPR och Mark Zuckerberg att göra, men då den kan väcka förargelse, irritation, eller annat, har jag valt att lägga den inom en spoiler. Läs med egen risk!

För övrigt, gällande att data överförs från EU till USA. Mark Zuckerberg (ni vet, Meta-idioten) kräver att personlig information om personer i EU ska få överföras från EU till USA utan problem, trots GDPR. Om detta inte sker, kommer Facebook och Instagram att riskera blockeras i alla länder i hela EU. Källa: https://euroweeklynews.com/2022/02/07/zuckerberg-threatens-to...

Personligen hoppas jag väldigt mycket att detta kommer att ske! Bort med den vidriga skiten!!

Dold text
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

GDPR o cookies är det sämsta som hänt med internet sen... nånsin.

Varje sida ska man behöva slåss mot dom där rutorna. Sen kommer det upp vill du godkänna ljudaviseringar, och sen kommer det upp vill du prenumerera på vårt nyhetsbrev, för att sluta upp med en "kan du svara på några frågor" och "vill du verkligen lämna denna sidan".

Är som att gå genom taggtråd.

Alla ni som har hemsidor som har valt att inte ha dessa saker eller minimerat dom så långt det går vill jag ge en high five. Ni är fan bäst.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

GDPR o cookies är det sämsta som hänt med internet sen... nånsin.

Varje sida ska man behöva slåss mot dom där rutorna. Sen kommer det upp vill du godkänna ljudaviseringar, och sen kommer det upp vill du prenumerera på vårt nyhetsbrev, för att sluta upp med en "kan du svara på några frågor" och "vill du verkligen lämna denna sidan".

Är som att gå genom taggtråd.

Alla ni som har hemsidor som har valt att inte ha dessa saker eller minimerat dom så långt det går vill jag ge en high five. Ni är fan bäst.

Ja, kakbannern är ett helvete! Jag blockerar dom i uBlock Origin. Ibland behövs det fler gånger, ibland endast en gång. Och gällande andra popuprutor som till exempel frågor om nyhetsbrev, när det händer stänger jag ner sidan helt och försöker inte besöka skiten igen.

Det finns tillägg till huvudsakligen Firefox som stänger ner kakbannern åt en. En av dessa tillägg (hittade i och för sig bara ett efter en snabb sökning) är I don't care about cookies.

Och sist, vad har du emot GDPR? Svara via ett PM, så är du snäll.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

9 månader och 16 dagar senare och jag är tillbaka igen! Och denna gång med mitt senaste projekt som jag fortfarande arbetar med.

Är med i den lokala fotoklubben och de behövde en webbsida. Kunde inte motstå frestelsen till att tacka nej Här är resultatet: hammarofotoklubb.se. Källkoden för webbsidan är öppen för alla och webbsidan är även GDPR-säker. Den är dock inte helt klar än, har en hel del att göra.

Vill gärna läsa vad ni tycker om den

Har dock märkt av att webbsidan laggar en hel del när jag skrollar via min MacBook Pro 15" late 2013. Ni som också har en äldre enhet, laggar webbsidan för er? Anledningen till lagget är backdrop-filter: blur();. Om det laggar på fler äldre enheter så ska jag göra något åt det.

Tog bort länken till att göra-llstan på grund av bugg i Kanboard
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

9 månader och 16 dagar senare och jag är tillbaka igen! Och denna gång med mitt senaste projekt som jag fortfarande arbetar med.

Är med i den lokala fotoklubben och de behövde en webbsida. Kunde inte motstå frestelsen till att tacka nej Här är resultatet: hammarofotoklubb.se. Källkoden för webbsidan är öppen för alla och webbsidan är även GDPR-säker. Den är dock inte helt klar än, har en hel del att göra.

Vill gärna läsa vad ni tycker om den

Har dock märkt av att webbsidan laggar en hel del när jag skrollar via min MacBook Pro 15" late 2013. Ni som också har en äldre enhet, laggar webbsidan för er? Anledningen till lagget är backdrop-filter: blur();. Om det laggar på fler äldre enheter så ska jag göra något åt det.

Sidan ser bra ut, även på mobilen (iPhone SE och 6S) och jag märkte inte av något som helst lagg.

Extra roligt att du skrivit allt från scratch istället för att använda ramverk som Laravel, WordPress och liknande

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Sidan ser bra ut, även på mobilen (iPhone SE och 6S) och jag märkte inte av något som helst lagg.

Extra roligt att du skrivit allt från scratch istället för att använda ramverk som Laravel, WordPress och liknande

Så bra. Då kanske det är MacBook'en som är helknas. Är lite halvallergisk mot Apple-produkter xD

Japp. Man lär sig mer när man skriver allt från början Har lärt mig en hel del på det där projektet, och kommer att lära mig mer. Tror bestämt att Hammarö Fotoklubb är den enda bland alla fotoklubbar i åtminstone Värmland som inte använder sig av någon ramverk till sin webbsida.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Snygg sida, en sak man kanske kan ändra på är att minska font-sizen på rubriker i mobilvy?
T ex "Välkommen till Hammarö Fotoklubb" får en horisontell scroll vilket inte optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Snygg sida, en sak man kanske kan ändra på är att minska font-sizen på rubriker i mobilvy?
T ex "Välkommen till Hammarö Fotoklubb" får en horisontell scroll vilket inte optimalt.

Tack Jag kan ju förminska teckenstorleken för rubrikerna när man besöker webbsidan via en telefon, och kanske även slopa skrollningen om rubriken är för lång. Tack för tipset

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@airikr
Ser riktigt bra ut.
Men ska man klaga på något så är det kanske om man kollar på sidan i landskapsläge. Top menyn kunde då vara något mindre på höjden. (Detta är ju dock ett problem på många sidor nu för tiden)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

@airikr
Ser riktigt bra ut.
Men ska man klaga på något så är det kanske om man kollar på sidan i landskapsläge. Top menyn kunde då vara något mindre på höjden. (Detta är ju dock ett problem på många sidor nu för tiden)

Tackar

Sedär! Har snurrat in mig för mycket med att se till att webbsidan ser bra ut i porträttläge xD Lägger in det i att göra-listan (är för förkyld för att ens tänka klart just nu). Tack

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

9 månader och 16 dagar senare och jag är tillbaka igen! Och denna gång med mitt senaste projekt som jag fortfarande arbetar med.

Är med i den lokala fotoklubben och de behövde en webbsida. Kunde inte motstå frestelsen till att tacka nej Här är resultatet: hammarofotoklubb.se. Källkoden för webbsidan är öppen för alla och webbsidan är även GDPR-säker. Den är dock inte helt klar än, har en hel del att göra.

Vill gärna läsa vad ni tycker om den

Har dock märkt av att webbsidan laggar en hel del när jag skrollar via min MacBook Pro 15" late 2013. Ni som också har en äldre enhet, laggar webbsidan för er? Anledningen till lagget är backdrop-filter: blur();. Om det laggar på fler äldre enheter så ska jag göra något åt det.

Mysig och trevlig hemsida,
Något jag kan tycka är lite "störigt" är att om man vill få en större bild av något så krävs det minst 2, men oftast 3 klick (åtminstone i webbläsaren Chrome på Windows 10), t.ex. om man går in på "Galleri" och sedan trycker på en annan bild än månadens bild, så kommer den upp väldigt liten först, sen lite större, sen ännu lite större, och sedan störst (dock är 3:e klicket oftast mest lämplig, då 3:e är störst, men anpassad till skärmen, medan 4:e mer är original och oftast "för" stort om man inte ska granska bilden, haha).

Hade gärna sett att det oavsett tillvägagångssätt är max 2 klick för att få fram bilden som "störst/anpassad till skärmytan", som det är när man klickar på månadens bild t.ex.

Gärna något enklare sätt att bläddra bland deras bilder också, t.ex. när de är i storbildsläge att man får pilar vänster/höger så man kan bläddra bland de bilder de har upplagt.

Dessa problem såklart kanske redan är lösta om man loggar in, men var något jag tänkte på iaf.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

9 månader och 16 dagar senare och jag är tillbaka igen! Och denna gång med mitt senaste projekt som jag fortfarande arbetar med.

Är med i den lokala fotoklubben och de behövde en webbsida. Kunde inte motstå frestelsen till att tacka nej Här är resultatet: hammarofotoklubb.se. Källkoden för webbsidan är öppen för alla och webbsidan är även GDPR-säker. Den är dock inte helt klar än, har en hel del att göra.

Vill gärna läsa vad ni tycker om den

Har dock märkt av att webbsidan laggar en hel del när jag skrollar via min MacBook Pro 15" late 2013. Ni som också har en äldre enhet, laggar webbsidan för er? Anledningen till lagget är backdrop-filter: blur();. Om det laggar på fler äldre enheter så ska jag göra något åt det.

Tjo! Jag är helt fel person att kritisera webbdesign rent grafiskt då jag själv skapar fruktansvärt fula webbplatser av någon outgrundlig anledning! Däremot har jag några möjliga förbättringsförslag vad gäller små detaljer i det stora hela!

Jag märker att det finns ingen :hover,:focus för länkarna förutom för "Hammarö Fotoklubb"? Även "filter: brightness(1.75);" för :hover över bilderna i bildgalleriet. Dessa små saker ger mer "feedback" till besökaren om vad som är interaktivt och inte.

Bilden längst uppe till vänster vilket kan klassas som "logotypen" bör möjligen länka till startsidan för att följa webbkonvention. Ta exempelvis Sweclockers figur uppe till vänster som också tar en till deras startsida.

Till sist kan jag personligen tycka att textstorleken bör vara åtminstone 1rem för brödtext.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Har nu uppdaterat webbsidan efter er feedback, @ChrisDev, @ELF, @Landmark90 och @WebbkodsLärlingen. Tack Har länkat till era inlägg i ändringsloggen. Om ni vill gå in på webbsidan igen för att se ändringarna, så behöver ni nog rensa webbläsarens cacheminnet först.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Finns väl egentligen inte så mycket innehåll på min(vår) sida. lol.

Används mest för att köra backend för våra appar, dvs hosta lite olika databaser osv.
Men även lite info för dom som besöker oss och vill veta mer!

Men här är den:
maseapps.com

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Skapade ett gissa året spel under wordle-hypen för 2 år sen, men som jag aldrig lanserade. Piffade till den nu och lanserade häromdagen. Det är en daily-game sida som wordle där en ny bild laddas upp per dag. Målet är att lära sig något nytt varje dag och kanske ha ett kul samtalsämne på lunchen med kollegorna. Ville också ha en ursäkt för att testa på den nya app routern i next.js

https://www.yegus.app/

Visa signatur

Ryzen 3600X, Corsair Vengeance LPX 16 GB 3600mhz, RTX 3080, Corsair RM750X V2, MSI B450 TOMAHAWK MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av amaron09:

Skapade ett gissa året spel under wordle-hypen för 2 år sen, men som jag aldrig lanserade. Piffade till den nu och lanserade häromdagen. Det är en daily-game sida som wordle där en ny bild laddas upp per dag. Målet är att lära sig något nytt varje dag och kanske ha ett kul samtalsämne på lunchen med kollegorna. Ville också ha en ursäkt för att testa på den nya app routern i next.js

https://www.yegus.app/

Nice Dock ett tips. Ställ en fråga som för i dag skulle kunna vara "När togs fotot?". Jag visste inte ett skvatt vad jag skulle göra först, så jag gissade fel några gånger först.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nice Dock ett tips. Ställ en fråga som för i dag skulle kunna vara "När togs fotot?". Jag visste inte ett skvatt vad jag skulle göra först, så jag gissade fel några gånger först.

Bra tips, tack!

Visa signatur

Ryzen 3600X, Corsair Vengeance LPX 16 GB 3600mhz, RTX 3080, Corsair RM750X V2, MSI B450 TOMAHAWK MAX