Permalänk
Medlem

Problem med Abit kn8 sli

Hej!!

Strax innan jul införskaffade jag ett abit kn8 sli moderkort. Installationen gick problemfritt och allt verkade frid och fröjd.
Men så efter en stunds spelande började moderkortet att tjuta med ett väldigt lågt men högfrekvent och oregelbundet ljud....väldigt irriternade. När jag gick ut i windows igen upphörde tjutandet, men såfort jag t.ex öppnade eller flyttade runt ett fönster, började tjutet igen och upphörde när jag slutade.
Efter ett par dagars felsökande utan resultat, beslöt jag mig för att skicka tillbala moderkortet till återförsäljaren.

I början på denna veckan fick jag ett nytt moderkort med posten och med spänd förväntan installerade jag det och hoppades att jag blivit kvitt tjutandet.......men nej
Efter en stund spelande började det igen.

Jag har kollat samtliga temperaturer inne i datorn och ingen ligger speciellt högt. Jag har testat datorn med andra ram-minnen, hårddiskar.... ja allt men tjutet består.

Jag har läst igenom en massa forum, men ingen verkar ha samma problem. Alla bara berömmer moderkortet.

Finns det någon där ute som har någon aning om vad det kan vara som orsakar detta, eller har jag bara VÄLDIGT mycket otur som fått 2 st defekta moderkort.

Mitt datorsystem:

Chassi: Antec sonata 2 450w
Moderkort: Abit kn8 sli
Processor: AMD 4200 x2
Grafikkort: XfX Geforce 7800 GTX
RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB
Hårddisk: Samsung 250GB

MVH: Duran

Permalänk

Re: Problem med Abit kn8 sli

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duran
Hej!!

Strax innan jul införskaffade jag ett abit kn8 sli moderkort. Installationen gick problemfritt och allt verkade frid och fröjd.
Men så efter en stunds spelande började moderkortet att tjuta med ett väldigt lågt men högfrekvent och oregelbundet ljud....väldigt irriternade. När jag gick ut i windows igen upphörde tjutandet, men såfort jag t.ex öppnade eller flyttade runt ett fönster, började tjutet igen och upphörde när jag slutade.
Efter ett par dagars felsökande utan resultat, beslöt jag mig för att skicka tillbala moderkortet till återförsäljaren.

I början på denna veckan fick jag ett nytt moderkort med posten och med spänd förväntan installerade jag det och hoppades att jag blivit kvitt tjutandet.......men nej
Efter en stund spelande började det igen.

Jag har kollat samtliga temperaturer inne i datorn och ingen ligger speciellt högt. Jag har testat datorn med andra ram-minnen, hårddiskar.... ja allt men tjutet består.

Jag har läst igenom en massa forum, men ingen verkar ha samma problem. Alla bara berömmer moderkortet.

Finns det någon där ute som har någon aning om vad det kan vara som orsakar detta, eller har jag bara VÄLDIGT mycket otur som fått 2 st defekta moderkort.

Mitt datorsystem:

Chassi: Antec sonata 2 450w
Moderkort: Abit kn8 sli
Processor: AMD 4200 x2
Grafikkort: XfX Geforce 7800 GTX
RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB
Hårddisk: Samsung 250GB

MVH: Duran

Hej,

Jag tror ju snarare att det är från nätagget missljudet kommer då datorn belastas och nätaggregatet också i sin tur.

Testa med ett annat nätagg om du har nån kompis att låna av.

Det är inte helt ovanligt i switchade nätaggregat att man har otur och får nåt missljud.

Jag tycker du ska skicka in det för reklamation och få ett nytt.

//Putte

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

Re: Re: Problem med Abit kn8 sli

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thegambler79
Hej,

Jag tror ju snarare att det är från nätagget missljudet kommer då datorn belastas och nätaggregatet också i sin tur.

Testa med ett annat nätagg om du har nån kompis att låna av.

Det är inte helt ovanligt i switchade nätaggregat att man har otur och får nåt missljud.

Jag tycker du ska skicka in det för reklamation och få ett nytt.

//Putte

Ljudet kommer inte från nätaggregatet. Jag skruvade loss det och placerade den bredvid datorn och lyssnade ordentligt, men inget oljud kom från den.

/Duran

Uppdatering: Jag tror mig ha lyckats lokalisera källan till oljudet nu. Det tycks komma någonstans från ljud/usb-portarna på moderkortet. Någon som har tidigare erfarenheter av detta?

/Duran

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Problem med Abit kn8 sli

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duran
Ljudet kommer inte från nätaggregatet. Jag skruvade loss det och placerade den bredvid datorn och lyssnade ordentligt, men inget oljud kom från den.

/Duran

Uppdatering: Jag tror mig ha lyckats lokalisera källan till oljudet nu. Det tycks komma någonstans från ljud/usb-portarna på moderkortet. Någon som har tidigare erfarenheter av detta?

/Duran

Jag har något konstigt vinande ljud när jag rör på musen. Musen är kopplad till PS/2 uttaget eller vad det nu heter.

Lika moderkort förstås.

Ljudet är inte så högt men ganska störande....

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt kort... Ungefär!

Mitt missljud kommer dock inte från moderkortet i sig, utan från högtalare/hörlurar. Det interna ljudkortet är helt enkelt stört av något annat.

Med det inbygga avstängt och ett PCI-ljudkort inkopplat upphör problemet totalt.

Mitt missljud kommer framför allt när man öppnar/stänger/flyttar fönster, scrollar sidor i en webläsare och dylikt.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte får ljudet att funka alls med standard kontakterna? Får använda USB högtalare... Har spenderat två veckor med problemet utan att kunna lösa det

Permalänk
Medlem

Har samma mkort. och samma problem. Grejen är att jag hör både det i mina hörlurar och direkt från datorn. En av mina polare snackade något om vibrerande kondensatorer och att man inte kunde göra något åt det..