Permalänk
Medlem

Ny dator, men vad ska man ha?

Tjenare...
Var ett hejdundrans tag sen jag sysslade me hårdvara till fullo (inte mer än 2 år sen men det har hänt väldigt mycket ser jag). Har en kompis här då som tänkte köpa ny burk. Ska vara en billig spelmaskin.
Alltså, inte det bästa men bra grejer.
Är starkt för intel (pga den låga tempen, men vet nute inte om man fortfarande ska köpa det).

Vilken socket ska man satsa på? behöver ja ha 667 mhz minnen? osv... hade tänkt att burken hamnar på en 7 papp max.
sist ja höll på me detta knäckte 468 amd fett och det var de självklara me 400 mhz minnen. nu finns de nått pci express och massa annat lull lull så ja vet inte ens vilket graffekort man ska satsa på.

Ska bara kunna lira t.ex. wow i bättre kvalitet. Samtidigt ska den ju funka nått år eller två i hyffsad upplösning.

Jätte tacksam för bra och snabba svar?

Permalänk
Medlem

Nja idag är det Intel som har värmeproblem och AMD som går svala + att dom säljer mycket bra fn.

Så rekomenderar något liknande som detta t.ex:

Processor AMD Athlon 64 3200+ 2GHz / 640KB Socket 939 (Box) (90nm) (Venice) - HV 1st à 1629kr
Moderkort Asrock - Socket 939 - ULi M1695 (939DUAL-SATA2) - 8CH / SATA / Raid / Lan / PCI-Express - HV 1st à 689kr
Låda Enlight Miditower PA410552 350W - HV 1st à 535kr
Hårddisk Maxtor 250GB SATA II DiamondMax 10 (7200RPM / 16MB Cache / SATA II) - HV 1st à1059kr
Dvdbrännare Nec Intern IDE DVD±RW 16x Dual Layer DVD-RAM ND-4550 - Svart (Bulk) - HV 1st à 489kr
Grafikkort PowerColor ATI Radeon X800xl 256MB - TV-Ut / DVi (PCI-E) - HV st à 1859kr
Minne Samsung DDR 512MB PC3200 400MHz CL3 - HV 2st à 419kr

där slutsumman iofs blir 7098:- + frakt ifrån http://www.webhallen.com/start.php men bor du i närheten så kan du ju hämta grejerna efter att du lagt ordern för att spara en slant.

Permalänk

Du ska satsa på en AMD.
1 gb minne är standard idag, pc3200 400mhz kör de flesta på ännu idag.
Hdd väljer du efter hur mycket du behöver givetvis. Satsa på en Seagate.
DVD-brännare är inte helt fel, men ta inte nån billig variant bara. Det gjorde jag, inte långt ifrån att hörselskydden åker fram=)
Grafikkort, ja det är ju Nvidia eller ATI som gäller. Med din budget hade jag satsat på en billigare processor, sedan köpt en bättre cpu-kylare och sedan klockat upp så har du igen de pengarna till annat skoj=)

Ja det var en lite vägledning ialla fall. Hoppas det inte blev för rörigt bara!

Visa signatur

| Antec Sonata 2 PB | Asus A8N-E D | SD 3700+@2600MHz 35/43 | Gainward 7800GT @440/1230 - 42/55 - Zalman 7000CU | 2*1024Mb PC3200 | Samsung 940B | 3dM 01 28029 | SuperPi 32s | Letar efter bra minnen 2*512 |

Permalänk
Medlem

Tackar...

de e alltså pci express man ska köra idag?
mycke högre busshastighet eller vad?

Sedan funderar jag på att slänga på en kraftigare cpu fläkt för att kunna få ner ljudet och tempen lite... Vet att zalmans va jävliga på det... e d nått liknande man ska köpa idag?
typ den, http://www.webhallen.com/prod.php?id=35284
behöver inte klocka, vill bara få ner ljudet...

hur ser du om det chassit du valde där uppe har 24-pin kontakt?
Eller ska det moderkortet du valde ha en standard?
e inte 24 pin bättre?

Om hon nu skulle vilja ha en billigare variant, sämre dock... va kan man snåla in på? Känns som om det blir bra mycke sämre prestanda så fort man snålar in på minsta grej på denna burken, men nått förslag?

Webhallens frakt... är den bra? bor i göteborg, kan väl beställa därifrån, men vill ju ha hela grejor. E d en bra butik?

Permalänk

PCI-e är ju den nya standarden så, Agp håller väl mer eller mindre på att dö ut. Tillverkas ju inga direkt prestandakort längre. Fast läste i en tråd att 7800GS skulle komma till AGP. Men satsa på pci-e. Förövrigt så har jag aldrig handlat av webbhallen. Har hållt mig till Datorbutiken och Komplett.

Visa signatur

| Antec Sonata 2 PB | Asus A8N-E D | SD 3700+@2600MHz 35/43 | Gainward 7800GT @440/1230 - 42/55 - Zalman 7000CU | 2*1024Mb PC3200 | Samsung 940B | 3dM 01 28029 | SuperPi 32s | Letar efter bra minnen 2*512 |

Permalänk
Medlem

webhallen är en seriös butik så det ska inte vara några problem. Men jag vet inte hur dom står i priser i jämförelse med datorbutiken, komplett mm. Komplett , gillar den shoppen, men processorerna är inte dom billigaste där. Men bor du i göteborg så behöver du inte beställa , det finns la bra PC butiker där lr?

Jag har beställt mitt graffe från webhallen btw
resten från komplett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bred
Tackar...

de e alltså pci express man ska köra idag?
mycke högre busshastighet eller vad?

Sedan funderar jag på att slänga på en kraftigare cpu fläkt för att kunna få ner ljudet och tempen lite... Vet att zalmans va jävliga på det... e d nått liknande man ska köpa idag?
typ den, http://www.webhallen.com/prod.php?id=35284
behöver inte klocka, vill bara få ner ljudet...

hur ser du om det chassit du valde där uppe har 24-pin kontakt?
Eller ska det moderkortet du valde ha en standard?
e inte 24 pin bättre?

Om hon nu skulle vilja ha en billigare variant, sämre dock... va kan man snåla in på? Känns som om det blir bra mycke sämre prestanda så fort man snålar in på minsta grej på denna burken, men nått förslag?

Webhallens frakt... är den bra? bor i göteborg, kan väl beställa därifrån, men vill ju ha hela grejor. E d en bra butik?

1. PCI-E är det som gäller idag då det vad jag vet inte kommer några moderkort idag med AGP förutom budget som Asrock.

2. Zalman gör bra kylare ja då jag själv har deras 7000 kopparkylare på min P42.8 där den gör sitt jobb bra.

3. Har ingen aning om det chassiet har 24-pin kontakt men om så inte är så finns det adapter att köpa för 20-->24 pin.

4. Isf en Sempron processor och en mindre hårddisk. Kanske även minnet då 512Mb räcker till om man mest surfar och kanske mer slöspelar någon gång.

5. I göteborg har ni bl.a Inet.

Permalänk
Medlem

amd 3500, x800gto, asus moderkort , 1gb twinmos 200gb hd, tja, ligger runt 7000

Visa signatur

Amd Athlon x2 4400+ @ 221x11- asus gf 7800gtx 256mb - msi rs842 - 2x1024 PC3200 - 2x250gb+300gb extern sata - | 18763p 3dmark03 | 9008p 3dmark05 | 4704p 3dmark06 |

Permalänk
Medlem

lite typiskt, men de var tydligen inte de pengarna som gällde... mellan 4000 och 6000 kr... nån som känner för at ge fler tips? De hittills har varit väldigt bra, men nu blev jag fundersam..