Permalänk
Medlem

Fel på moderkortet eller hårddisken?

<Vet att tråden är lång men snälla läs igenom>

Har haft ett fel ganska länge nu på min nya dator, har dock kommit närmare felet.

Problemet är att min dator ibland får BSOD och sen startar om sig. När datorn sedan ska boota upp Windows igen får jag felet:

-----------------
Windows could not start because the following file is missing or corrupt:

<Windows root>\system32\ntoskrnl.exe.
Please reinstall a copy of the above file.
-----------------

Genom att starta om datorn några gånger försvinner dock detta problem och man kan komma in i Windows igen. Jag har inte hittat någon speciell orsak till BSODen. Den kan inträffa när som helst, t.ex. när jag spelar ett spel, surfar eller bara låter datorn stå o inte göra någonting.

Microsoft skriver: (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;31447...)
-----
This behavior can occur if any or some of the following conditions are true:
• The Default value in the [Boot Loader] section of the Boot.ini file is missing or invalid.
• Windows XP is not installed in the location specified in the Boot.ini file.
• The Ntoskrnl.exe file is missing or damaged.
• The partition path in the Boot.ini file is not set correctly.
• General hardware failure.
-----

Men eftersom det fixar sig självt så hamnar jag under "General hardware failure" antar jag?

Min är att det antingen är fel på moderkortet eller hårddisken med tanke på att jag kört memtest och prime95 en hel natt utan några problem. Har även provat med andra minnen som fungerar i en annan dator.

Jag kör systemet på en IDE-disk och har en SATA2-disk som jag använder till lagring. Kopplar jag ur SATA-disken stöter jag inte på några problem, iaf inte under de 2 nätter och 3 dagar som jag lät den stå på. Kopplar jag in SATA-disken igen uppstår problemet igen efter tiden t, där t kan vara allt från 1 minut till 6 timmar

Jaha tänkte jag o lånade en annan SATA-disk av en kompis. Körde på exakt samma sladdar och portar, lät den stå på över natten och dagen. Inget fel!

Min slutsats är att det är fel på min SATA-disk. Vad tror ni? Det är ju konstigt att SATA-disken ställer till problem med min IDE-disk.

Jag är jättetacksam för alla svar jag kan få.

MVH
Sebbe

Dator:
AMD X2 3800+
ASUS A8N-E
2x512 Twinmos 3200
ASUS GeForce 7800GT

Aktuell hårddisk: Western Digital 250GB 16MB SATA2
OS: Windows XP Pro SP2

Permalänk
Medlem

Verkar ju helt klart vara S-ATA disken som strular till det för dig. Byt ut den.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.