Permalänk
Medlem

Skillnad på KN8 och AN8?

Jag lurar på Abits SLI kort AN8 eller KN8.
Det skiljer ju lite i pris men vad är skillnaden på korten??

Båda är ju utrustade med passiv kylning på nb och sb.
Båda med SLI

Kan någon se något som skiljer dessa kort åt? något måste det ju vara.

Tacksam för många svar

Permalänk
Medlem

Det ena är rött och det andra är beige.

I övrigt ser de exakt lika ut. Kollade lite noga och det skiljer ju en del. AN8 verkar ha mest features.

Men prestandamässigt kan jag inte tänka mig att det skiljer nåt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Vilket av dessa är beige?
Bara undrar.

AN8 SLI

KN8 SLI

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk
Medlem

Jag vägde mellan dessa två också, det blev ett KN8 SLI pga priset och lagerstatus. Jag är helnöjd med det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag har också ställt den frågan här några gånger tidigare, utan att få något svar.

Verkar onekligen dumt att ha två i princip identiska moderkort ute på marknaden..

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

S-ATA II kanske?

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk

AN8 har en BIOS-feature som heter "uGuru", denna saknas på KN8.

"uGuru" är en funktion i BIOS för att, på ett smidigt sätt, övervaka hårdvaran (ex. temp och spänningar). Dessutom har man möjlighet att reglera spänningen och således också varvtalet till 5st fläktar om man har dom inkopplade till moderkortet. På KN8 tror jag bara att man kan styra 1st fläkt.

"uGuru" kan även köras i windows-miljö, själv har jag aldrig gjort detta men har hört att det ska vara ganska praktiskt.

Jag tror dessutom att KN8 har ett integrerat ljudkort, till AN8 följer det med ett litet ljudkort för montage i PCI-E x1. Detta kvittar ju då man i vilket fall bör införskaffa ett bättre ljudkort.

Jag får för mig att korten är precis lika bra prestandamässigt. Man betalar några hundralappar extra för uGuru-funktionen.

//Putte

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

Det finns väl hur många varianter som helst av AN8-korten har jag för mig?

AN8
AN8 2.0
AN8 Ultra
AN8 SLI
AN8 Fatal1ty
AN8 Fatal1ty SLI

Sen nästan lika många KN8?

Herregud...

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

AN8 är med nForce4 chipset.
AN8 2.0 är samma som över fast någon förbättring
AN8 Ultra har nForce4 Ultra chipset.
AN8 SLI har nForce4 SLI chipser (som stöder SLI )
AN8 Fatal1ty har en speciell färg och är döpt efter en känd fps-spel spelare. på så sätt tjänar dom massor med pengar, ackack dumt av Abit att lura folk sådär
AN8 Fatal1ty SLI har är samma som över fast med nForce4 SLI chipset.

KN8 serien finns inte i 2.0 och Fatal1ty

tror nog att jag har ganska så rätt nu, men rätta mig någon om jag har fel

Permalänk
Medlem

Det där stämmer. AN8 2.0 har heatpipekylning av nordbryggan, det är skillnaden mellan den och vanliga.

Men ändå, redan så där många, och sen en KN8-serie på det, som fortfarande bygger på NF4?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
AN8 är med nForce4 chipset.
AN8 2.0 är samma som över fast någon förbättring
AN8 Ultra har nForce4 Ultra chipset.
AN8 SLI har nForce4 SLI chipser (som stöder SLI )
AN8 Fatal1ty har en speciell färg och är döpt efter en känd fps-spel spelare. på så sätt tjänar dom massor med pengar, ackack dumt av Abit att lura folk sådär
AN8 Fatal1ty SLI har är samma som över fast med nForce4 SLI chipset.

KN8 serien finns inte i 2.0 och Fatal1ty

tror nog att jag har ganska så rätt nu, men rätta mig någon om jag har fel

Även AN8 Fatal1ty har nForce4 Ultra chipset. Till Fatal1ty följer även med en fläktkylning till ram-minnena.

//Putte

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49