Kompilering fungerar endast när minnen @ 100MHz

Permalänk
Medlem

Kompilering fungerar endast när minnen @ 100MHz

Hmm. Jag vet inte riktigt om detta är rätt avdelning, så flytta gärna om det behövs. Iallafall så har jag ett problem, och undrar om någon har lust att försöka diagnostisera problemet. Jag ska försöka beskriva det så gott jag kan, men det har tyvärr aldrig varit min starka sida. Iallafall här kommer ett försök:

Jag skaffade mig lite ny härlig hårdvara för ett tag sedan. Köpte en ny fräsh processor från amd, närmare bestämt en X2 4200+. Den proffesorn satte jag fast på en DFI LanParty nF4 Ultra-D moderkaka som i sin tur fick 2 stycken TwinMOS Original TwiSTER 512Mb DDR-DIMM PC3500/DDR433 184pin blablabla-minnen på sig. Allt får juice av en PSU på 550W. Borde räcka.

Hursomhelst. Jag satte ihop delarna och allt funkade som det skulle, till slut. Efter det satte jag igång och installerade favoriten: Gentoo Linux. Allt gick som det skulle fram tills att ett paket skulle kompileras. (Gentoo kompilerar alla paket man lägger in, optimerat för sitt system. Så det tar ett tag att lägga in, men sen så går det snabbt) Då, helt plötsligt så frös hela systemet. Kompileringen Segfaulta och jag kunde inte göra någonting.
Jag fick ett felmeddelande:
CPU 0: Machine Check Exception: 4 Bank 4: b2000000000070f0f
TSC 33cda620a4a
Kernel Panic - not syncing: Machine check

För att vara ärlig så säger det inte mig så mycket.

Iallafall, jag blev förbryllad och forskade vidare och kom på något sätt fram till att om jag säkte hastigheten på mina minnen (i datorn, inte mina egna) så gick kompileringen som den skulle... Det var lite dumt, för det har fått mig att använda datorn rätt länge och vant mig vid det. Men saker som fortfarande krånglar är: När jag spelar Battlefield 2 (t.ex.) i Windows XP prof. så har det en tendens att hänga sig, på liknande oförklarliga sätt... Visserligen vet jag inte om det beror på Windows instabilitet, eller om det nu är hårdvarufel.

Alla minnesinställningar är på Auto i Bios, förutom hastigheten. För övrigt är Bioset uppdaterat till det senaste.

Hoppas iallafall att någon orkar läsa, och har ett bra svar.

Permalänk
Medlem

testa att köra memtest

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Det har jag gjort. I 24 timmar, och inga fel returnerades...

Finns det några program för att felkontrollera hårdvaran? Exempelvis minneskontrollern i processorn (såvitt jag har förstått så ska den vara inbyggd i en X2-processor. Men det säger inte mig så mycket)

Jag vill felkontrollera grafikkortet, moderkortet, processorn. Eller allt!

Edit: Jag har otur. Grafikkortet var också trasigt, men jag returnerade det och fick ett nytt, så Battlefield 2 och xorg i Linux hänger sig inte mer, men att kompilera fungerar fortfarande inte...