Permalänk
Medlem

världens snabbaste processor?

Vill veta hur många hz världens snabbaste processor är, både den absolt snabbaste och snabbaste som säljs. Någon som har en aning om hur snabba dom kan vara? 3.5Ghz?

Permalänk
Medlem

Det snabbaste som säljs för privat bruk är AMD Athlon 64 FX57. Den har en klockfrekvens på 2.8 GHz.

Den snabbaste dualcore processorn som säljs för privat bruk är AMD Athlon 64 FX60. Den har två kärnor på 2.6 GHz vardera.

Sen hur högt de har klockats vet jag inte. Men en bit över 3 GHz har folk kommit.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Avstängd

då kommer ju frågan i MHZ eller i prestanda

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

fast ordet snabbast innebär ju hastighet.. alltså megahertz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
fast ordet snabbast innebär ju hastighet.. alltså megahertz.

Nää, de tycker jag inte. Jag hade hellre tagit en processor på 1 MHz som packade upp upp ett RAR arkiv på 10 Gb på 10 sek än en processor på 300 GHz som packade upp 1 Gb RAR på 2 min

Med det menar jag att det inte spelar någon roll hur många MHz en prolle är på, huvudsaken är att den är snabb i själva datorn. Precis som AMD, en prolle på 2 GHz från dem är lika snabb som en på 3.2 GHz från intel, till och med snabbare ibland

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

intel säljer väl några på 3,8 eller vad fan det är. Har aldrig orkat bry mig om intel. Har aldrig haft dom,kommer inte ha dom sålänge AMD finns ^^ typ

Juste, om du vill veta hz får du räkna nollor själv. Jag skriver i Ghz
Prefix min vän, prefix...

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Mhz, Ghz är inget Hexahertz ska det vara

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
intel säljer väl några på 3,8 eller vad fan det är. Har aldrig orkat bry mig om intel. Har aldrig haft dom,kommer inte ha dom sålänge AMD finns ^^ typ

Jag kan mycket väl tänka mig en Intel den dagen den är bättre än AMD. För några år sen kunde ju ingen tänka sig en AMD framför en Intel.

Låt oss tänka att AMD om några år är de nya "Intel", och intel har blivit "AMD". Om Intel då kommer med en riktigt bra processor som klår AMD i alla tester, precis som i dagens läge mellan Intel och AMD fast tvärt om. Då hade jag lätt kunnat tänka mig en Intel.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Jag kan mycket väl tänka mig en Intel den dagen den är bättre än AMD. För några år sen kunde ju ingen tänka sig en AMD framför en Intel.

Låt oss tänka att AMD om några år är de nya "Intel", och intel har blivit "AMD". Om Intel då kommer med en riktigt bra processor som klår AMD i alla tester, precis som i dagens läge mellan Intel och AMD fast tvärt om. Då hade jag lätt kunnat tänka mig en Intel.

Oj vad jag väntade på den kommentaren. Klart att man en dag kommer köpa en Intel om den nu kommer vara så mycket bättre. Det jag syftade på var att Intel idag inte står sig mot AMD, och att jag föredar AMD. En intel i dagsläget finns inte på världskartan.

Läs mellan raderna

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
Har aldrig haft dom,kommer inte ha dom sålänge AMD finns ^^ typ

Du skriver ju själv att du aldrig kommer ha en Intel så länge AMD finns

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Re: världens snabbaste processor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dontan
Vill veta hur många hz världens snabbaste processor är, både den absolt snabbaste och snabbaste som säljs. Någon som har en aning om hur snabba dom kan vara? 3.5Ghz?

Power5+ är väl den snabbaste enskilda CPUn idag. Den klockar väl omrking 2 till 2.5GHz. Har 8st cores och lite sådant. 120MB Cache...

Världens snabbste dator är IBMs PowerPC-kluster. Kör på ca 100.000st 700MHz PowerPC cpuer. PowerPC 603 tror jag det var, de cpuerna kan man hitta i macarna en generation innan G3orna kom, fast lite mer upphottade. Dubbla MHzen typ.

MHz innebär inte hur snabb något är. MHz är som varvtal på en bil.

Permalänk
Medlem

trådskaparen frågade efter världens snabbaste dator, typ en sån som NASA mm använder, ganska mkt snabbare än den bästa AMD'n och Intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny88g
trådskaparen frågade efter världens snabbaste dator, typ en sån som NASA mm använder, ganska mkt snabbare än den bästa AMD'n och Intel.

Han frågade efter den snabbaste processorn, NASA använder väl dessutom kluster eller superdatorer.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Re: Re: världens snabbaste processor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Power5+ är väl den snabbaste enskilda CPUn idag. Den klockar väl omrking 2 till 2.5GHz. Har 8st cores och lite sådant. 120MB Cache...

Åxo blev Intel & Amd förpassade till en miniräknaren.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Cell cpu kan mycket väl vara den snabbaste.. eller så är det Sidde nämner ..
Möjligen kan Suns Neimah vara en av de snabbare

Permalänk
Medlem

FX57:an har blivit klockad till över 4Ghz exakta talet vet jag tyvärr inte men 4Ghz har den nått.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Att påstå att processorn med den hösta klockfrekvensen är den snabbaste är lika intelligent som att påstå att en lastbil på 600 hk är snabbare än en motorcyckel på 150.

Hur menar du snabbaste? För vanliga hemkonsumenter, för företag, i någon särskild tillämpning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Cell cpu kan mycket väl vara den snabbaste.. eller så är det Sidde nämner ..
Möjligen kan Suns Neimah vara en av de snabbare

Neimah? Har jag aldrig hört talas om. Är det någon äldre processor eller?

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Att påstå att processorn med den hösta klockfrekvensen är den snabbaste är lika intelligent som att påstå att en lastbil på 600 hk är snabbare än en motorcyckel på 150.

men hur ska vi mäta hastigheten på en processor annars? Det blir då en ren definitionsfråga utifrån vilka operationer processorn ska utöva. Om vi ska frakta 10 ton ris så är lastbilen snabbast, men om vi ska leverera 5 kilo ris så är motorcykeln snabbast.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
men hur ska vi mäta hastigheten på en processor annars? Det blir då en ren definitionsfråga utifrån vilka operationer processorn ska utöva. Om vi ska frakta 10 ton ris så är lastbilen snabbast, men om vi ska leverera 5 kilo ris så är motorcykeln snabbast.

Men MHz är bara som dina jävla varval ju.
Du mäter inte något i stort sätt på dina varvtal.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Men MHz är bara som dina jävla varval ju.
Du mäter inte något i stort sätt på dina varvtal.

det var ju din jävla urusla defination, jag har inte nämnt något om varvtal

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Att påstå att processorn med den hösta klockfrekvensen är den snabbaste är lika intelligent som att påstå att en lastbil på 600 hk är snabbare än en motorcyckel på 150.

Ja, nu blev jag nyfiken... vilken är snabbast på att flytta 60ton?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

"Vill veta hur många hz världens snabbaste processor är, både den absolt snabbaste och snabbaste som säljs. Någon som har en aning om hur snabba dom kan vara? 3.5Ghz?"

Frågan är faktiskt bättre formulerad än man kan tro av svaren. Ungefär: Vilken klockfrekvens har världens snabbaste CPU?

Svaret är troligvis att det inte ligger så mycket högre än det vi ser i butikerna. Superdatorer får sin kraft genom att låta många processorer arbeta ihop. T.ex. googles servrar kan mycket väl vara världsen snabbaste dator utan att varje CPU för den del ens når upp över 3GHz.

Det är mycket möjligt att någon användare här på sweclockers äger världens snabbaste CPU!

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Avstängd

Det där med Hz och hastighet. Det är som att säga att en färg är snabbare än en annan för att den har högre frekvens.
Det finns bara ett dokumenterat scenario där en sån befängd teori faktiskt stämmer. Och det är "red ones go faster". Används flitigt av Orcher och Italienska biltillverkare.
Och då är det inte ens en speciellt hög frekvens som är den snabbaste. Så där faller det ändå.

Permalänk
Medlem

Om det nu stämmer att Mhz är det som gör att en processor är snabbast. Varför är då inte en P4 @ 3.2Ghz snabbare en än Opteron t.ex @ 3.0Ghz?

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Om det nu stämmer att Mhz är det som gör att en processor är snabbast. Varför är då inte en P4 @ 3.2Ghz snabbare en än Opteron t.ex @ 3.0Ghz?

Tja, P4:an kör sina klockcykler fler ggr/sec än AMD´n iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Om det nu stämmer att Mhz är det som gör att en processor är snabbast. Varför är då inte en P4 @ 3.2Ghz snabbare en än Opteron t.ex @ 3.0Ghz?

Men det stämmer ju inte så varför ens bry sig om det?
MHz ensamt har inget med den där jävla prestandan att göra. Däremot har du en väldigt hög IPC och fortfarande massa MHz kan den vara ganska fin. Men det handlar också om minnesbussen och en hel del annat också fungerar snabbt.

Permalänk

Re: Re: världens snabbaste processor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Power5+ är väl den snabbaste enskilda CPUn idag. Den klockar väl omrking 2 till 2.5GHz. Har 8st cores och lite sådant. 120MB Cache...

Världens snabbste dator är IBMs PowerPC-kluster. Kör på ca 100.000st 700MHz PowerPC cpuer. PowerPC 603 tror jag det var, de cpuerna kan man hitta i macarna en generation innan G3orna kom, fast lite mer upphottade. Dubbla MHzen typ.

MHz innebär inte hur snabb något är. MHz är som varvtal på en bil.

denna är nog snabbast. 9000prollar
http://idg.se/ArticlePages/200601/23/20060123090741_CS/200601...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: världens snabbaste processor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
denna är nog snabbast. 9000prollar
http://idg.se/ArticlePages/200601/23/20060123090741_CS/200601...

Kan du inte läsa eller?
"Fortfarande är det en bit kvar innan Intelsystemen når topplaceringarna på top500-listan"

IBMs PowerPC system ligger etta och tvåa. Över 100.000st processorer på den som ligger etta.
IBMs Power5 ligger trea.

Permalänk

Nu har jag läst era svar, och ni säger att klockfrekvensen inte avgör huruvida snabb en processor är, utan att man måste väga in andra saker också.
Följdfråga: Vilka är dom andra sakerna?

Om klockfrekvensen kan liknas med varvtalet i en motor, är ju vridmoment och antalet hästkrafter högst intressant för att kunna avgöra vid vilket varvtal motorn ger mest effekt. (en bilmotor ger nämligen inte mest effekt vid högsta möjliga varvtal)

En processor med snabbast FSB, och högre L1, och L2 Cache, samt högre klockfrekvens bör vara snabbare än jämförande dito med lägre värden på alla parametrar? Eller är det som ni säger, beroende på vad man ska använda den till?
Isf är verkar det vara jättejättesvårt att avgöra om en propp är snabbare än en annan..

Utveckla gärna grundligt!