Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
varför gå inte ISO in och skappar nååt system så man kan få en rätvis bild av alla procesorer.
Typ en special moder kort som maxar procesorn och sedan spotar ut tex poängvärdet på prosecorn. så om man ska köpa en P4 3.0 då står det P4 3286 eller nått sånt

Då kanske de kan fixa ett liknande system för alla fordon när de håller på. Så man kan få en rättvis bild när man jämför traktorer med sportbilar med flygplan med cyklar.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Digital fortress.. nevermind

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Hmm, menar du inte att 500MHz:aren skulle vara snabbare? CISC-instruktioner utför ju ofta mer per instruktion än RISC-instruktioner.

Jupp, skrev fel. Sorry.

RISC-instruktioner gör inte lika mycket som CISC-instruktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
När du nästan spyr.

Kväljningar heter det väl ändå?

För övrigt, mycket intressant tråd! Roligare att läsa än alla andra AMD vs. Intel där alla bara tjafsar Processorer är mycket intressanta saker Kul att man har högskoletiden framför sig!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vem skulle köpa en bil med intel/AMD i? Blåvindruta

Ball men jag misstänker att det har mer med Microsoft att göra än Intel/Amd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Kväljningar heter det väl ändå?

För övrigt, mycket intressant tråd! Roligare att läsa än alla andra AMD vs. Intel där alla bara tjafsar Processorer är mycket intressanta saker Kul att man har högskoletiden framför sig!

Finns något som heter klöka med ^^.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Kväljningar heter det väl ändå?

Ja just det förlåt. Kan ju inte finnas två ord som beskriver ungefär samma sak.

Jag ska säga åt alla som använder ordet klöka att dom ska lägga av med det direkt.

Permalänk

Fast vad som inte har tagits upp nog (imho) på vanligt språk så även jag och andra småglin utan utbilding förstår är:

Betydelsen av antalt steg i pipelines och teoretisk toppfart på CPU.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Fast vad som inte har tagits upp nog (imho) på vanligt språk så även jag och andra småglin utan utbilding förstår är:

Betydelsen av antalt steg i pipelines och teoretisk toppfart på CPU.

Mjo, just med toppfart. Har hört om att det måste finnas nåt tak men inte hur och varför. Nån som vet?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

"Taket" beror väl mest på transistorernas latenser, om jag inte har helt fel

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Fast vad som inte har tagits upp nog (imho) på vanligt språk så även jag och andra småglin utan utbilding förstår är:

Betydelsen av antalt steg i pipelines och teoretisk toppfart på CPU.

Antal steg behöver inte påverka mycket. Du kan lägga till några steg på en processor utan att prestandan påverkas alls mycket. Jämför Prescott med Northwood. Prescott har förvisso mer cache, men även om man tar med den i beräkningarna så ser man att stegen inte behöver betyda jättemycket.

Sen så är det där med teoretisk toppfart. Folk dräglar över Cell processorn. För den har så hög teoretisk toppfart. Men den har så simpel och lowtech arkitektur att den ligger ljusår ifrån sitt teoretiska max.

Permalänk
Medlem

BlueGene/L?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
BlueGene/L?

PowerPC 440-kluster.

Så vitt jag förstod det så innehåller Prescott/Cedar Mill ett flertal optimeringar för att ens komma i närheten av Northwood. Och Intels ingenjörer ska ha mycket beröm för det.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Mhz, Ghz är inget Hexahertz ska det vara

jag skulle klara mig med en 6000petaflop ..metacore naturligtvis

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Yottahertz ska det vara...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Pipelines har man för att öka prestandan, det verkar inte många på swec ha förstått tyvärr.
Hur många steg som passar bäst beror på arkitekturen.

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet det där om pipelining...det är ju därför AMDs prollar som går i 2.x Ghz kan mäta sig med Intels 3.x Ghz? Snyggare arkitektur och kortare pipes eller något...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Jo, jag vet det där om pipelining...det är ju därför AMDs prollar som går i 2.x Ghz kan mäta sig med Intels 3.x Ghz? Snyggare arkitektur och kortare pipes eller något...

Det jag försökt föklara är att en förlängning i Pipen inte nödvändigtvis försämrar prestandan. Kan även ge bättre prestanda om man förlänger en pipe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det jag försökt föklara är att en förlängning i Pipen inte nödvändigtvis försämrar prestandan. Kan även ge bättre prestanda om man förlänger en pipe.

Okay...det låter strange, men det kanske är så... jag har ingen aning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Okay...det låter strange, men det kanske är så... jag har ingen aning.

Teoretiskt sett är en lång pipeline trevlig, eftersom det blir mindre logik i varje steg och således kortare fördröjningar (= högre klockfrekvens). Det är inte pipeliningen i sig som försämrar prestanda/per svängning, utan sekundära effekter som introduceras i och med upphackningen av datavägen. Ett bra exempel på detta är beroenden instruktioner emellan som göra att datavägen måste "stallas". Man kan säga att det hela handlar om en balansgång för att få ut bästa prestanda.

I Intels fall och mer specifikt när det gäller P4:an, så var nog största anledningen till den extremt långa pipelinen marknadsföringsmässiga aspekter. Det har ju dock visat sig att marknadsföringsavdelningen bör rätta sig efter ingenjörerna och inte tvärt om.

Permalänk
Medlem

... Ni är för smarta. Jag vill också kunna sånna här grejer! Vart läser man sånt här?

BTW du sa "teoretiskt". Jag har slutat lita på pappersspecifikationer och galna gubbars teknikdrömmar. "SLi ger dubbel prestanda." Yeah, right.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Okay...det låter strange, men det kanske är så... jag har ingen aning.

Om du t.ex. lägger in ett par steg som förbättrar prefetch-funktioner så blir processorn snabbare per Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
... Ni är för smarta. Jag vill också kunna sånna här grejer! Vart läser man sånt här?

Finns massor om det på internet. Ett tråkigt, men bra tips: Googla!

Kan säga att jag själv lärt mig rätt mycket om detta i (hög)skolan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
BTW du sa "teoretiskt".

Precis. Pipelining är hur bra som helst i teorin och i måttligt långa pipelines går det att uppnå hög effektivitet. I fallet med exempelvis P4:an och även mindre extrema processorer som Athlon, så börjar dock diverse tråkiga saker att påverka prestanda negativt och detta kan ta ut de positiva effekterna av en längre pipeline.

Permalänk

Tidigare hade jag lärt mig att AMDs kortare pipelines gav den prestandavinst jämfört med Intels längre pipelines. Dock innebar det att AMD hade en lägre teoretisk "toppfart". Om jag minns rätt skulle Intels Northwood ha ett tak på ca 5GHz med 15 steg i pipelinesen?

Rätta mig gärna om jag är fellärd!

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det jag försökt föklara är att en förlängning i Pipen inte nödvändigtvis försämrar prestandan. Kan även ge bättre prestanda om man förlänger en pipe.

Varför förlänga pipelinen om det blir sämre av det? Verkar dumt tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Varför förlänga pipelinen om det blir sämre av det? Verkar dumt tycker jag.

Vi snackar per Hz. I de fall en längre pipeline ger sämre prestanda per Hz så ger det högre frekvens. Då är det inte alltid så dumt.