Permalänk

Fråga angående RAM

Hejsan, sitter uppe och klurar lite och vill nu lösa denna för mig gåta.

För det första, i följande bild är RAM och FSB synkroniserad eller hur jag ska förklara, går CPU & RAM 1:1?
http://img56.imageshack.us/my.php?image=rammemory8ra.jpg

Och för det andra så undrar jag varför den ena stickan säger att den
är en 200MHz och den andra 166MHz, när båda två är Samsung PC3200 stickor, två st 512Mb.
http://img56.imageshack.us/my.php?image=ramspd7tx.jpg
Den första stickan som säger sig vara 166MHz är ungefär ett år äldre
än den andra och den verkar ha något bättre timings också?
Men det ska vara nästan exakt samma minne och allting är inställt på
auto i bios, har inte överklockat CPU eller minnen, enbart GPU.

Och så undrar jag om man ska ha så låga timings som möjligt eller hur
är det ?

Tack för ordet.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk

den berättar bara att den klarar bättre tajmings i 166 mhz. fast den går ju i 200 nu. ja det är bättre med lägre tajmings. orkar inte skriva mer nu klockan är ju morgon måste sova lite också.

Permalänk

Tack för ditt svar Biffen, det spred lite ljus över detta.

Sista frågan, går FSB & RAM synkroniserat eller 1:1 - första bilden jag länkar till.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tyda det som står, "CPU/11" ?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Att köra minnesbussen och systembussen synkroniserat har inte så stor inverkan på prestandan under Athlon64-platformen som det gjorde under tidigare AMD-platformar. I ditt fall så kör du dock både minne och FSB i 200MHz vilket resulterar i en HT-buss på 1000MHz (5xFSB som standard).

För att demonstrera lite hur kruxigt det kan vara att räkna ut minneshastigheten vid överklockning så tänkte jag visa hur man räknar ut minneshastigheten utifrån minnesdivider och systembuss.
Så här ser formeln ut för detta:

(Plockat ifrån anandtech:s minneshastighetsguide)

DRAM Clock = CPU Clock / (ceil(CPU Clock Multiplier/Memory Divider))

Där CPU Clock är processorns hastighet i MHz, CPU Clock är processorns multipel och Memory Divider är minnesdividern (400MHz=1:1, 333MHz=5:4, 266MHz=3:2).
Ceil är en matematisk funktion som returnerar minsta jämna värdet som är större eller lika med det värde som matas till denna funktion (om t.ex processormultipeln delat på minnesdividern ger ett värde på 5.5 så kommer denna funktion returnera 6 eller om man matar ceil med 10.1 så får man tillbaks 11).

Låt oss ta ett exempel. Vi har en processor som körs med 11x multipel och körs i 2200MHz (200MHz FSB) samt att vi har ställt in minnena på 400MHz dvs 1:1 i bios. Uträkningen blir då som följande

Minneshastighet=2200/(ceil(11/1))
då 11/1 blir 11 jämt och ceil returnerar närmsta hela integertal så blir alltså minneshastigheten 2200/11, dvs 200MHz (pc3200).

Om vi istället tar ett överklockat system som exempel där processorn körs i 2640MHz (240MHz FSB) med 11x multipel och minnena inställd på 333MHz (5:4 multipel) i bios så blir resultatet som följande.

Minneshastighet=2640/(ceil(11/(4/5)))
4/5 blir 0.8 och 11/0.8 ger ett värde på 13.75 vilket i sin tur ger ett värde på 14 via ceil-funktionen. 2640/14 blir 188.57MHz så med andra ord kommer minnena att gå i 188.6MHz i detta fall.

Uff puff, nog med uträkningar för idag

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se