DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D nForce4 Ultra eller Abit KN8-ULTRA nForce4 Ultra

Permalänk

DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D nForce4 Ultra eller Abit KN8-ULTRA nForce4 Ultra

vilket ska jag köpa, dfi kostar ca 500kr mer än abit

Permalänk
Discokungen

DFI. Skillnader är ganska marginell men jag har en känsla av att du kommer gilla DFI mer. Förutsatt att du är bra på BIOS och kan hantera ett riktigt moderkort (no offence)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du är ute efter. Skulle generellt säga att för de allra flesta duger tex http://komplett.se/k/ki.asp?sku=311031&cks=PRL (som jag nyss tipsade om i en annan tråd) alldeles utmärkt om man inte tänker syssla med extrem överklockning då det inte ger så hög VDIMM. Folk köper alldeles för dyra moderkort och minnen. Bättre att lägga pengarna på grafikkort och/eller processor ur prestandasynpunkt.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRMS
Det beror helt på vad du är ute efter. Skulle generellt säga att för de allra flesta duger tex http://komplett.se/k/ki.asp?sku=311031&cks=PRL (som jag nyss tipsade om i en annan tråd) alldeles utmärkt om man inte tänker syssla med extrem överklockning då det inte ger så hög VDIMM. Folk köper alldeles för dyra moderkort och minnen. Bättre att lägga pengarna på grafikkort och/eller processor ur prestandasynpunkt.

[åsikt]Delvis rätt men ändå så fel. Jag lägger hellre en tusing extra på ett moderkort än en tusing extra på ett grafikkort. Detta gör jag för att jag anser att moderkort är mycket viktigare än grafikkort. Precis som processorer är viktigare än grafikkort.[/åsikt]

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

ok, men vad rekommenderar ni?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rey_mysterio
ok, men vad rekommenderar ni?

Vad ska du använda det till? Överklocka eller bara köra stock hela tiden?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Har moderkortet VRMS länkade in ovan och kan utifrån mina egna erfarenheter definitivt rekommendera det som budgetval. Klockar helt ok; kört min 3800+ i 260x10 (orginal 200x10) utan problem. Har egentligen två invädningar varav den första är, som VRMS påpekar, lite låg max VDIMM (2.85V) och den andra att chipsetfläkten låter som satan. Det fixar man dock lätt med zalmans chipsetkylning för 40 pix.

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk

har inga erfarenheter utav abit men Dfi vet jag är mycket bra. dock inte så enkelt i bios om man inte är van vid de. men dom håller vad dom lovar och presterar väldigt bra. ska du dessutom klocka så är dfi valet framför här.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
har inga erfarenheter utav abit men Dfi vet jag är mycket bra. dock inte så enkelt i bios om man inte är van vid de. men dom håller vad dom lovar och presterar väldigt bra. ska du dessutom klocka så är dfi valet framför här.

När man väl lärt sig DFIs BIOS är alla andra skitsvåra

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Sitter på ett relativt nyinköpt Abit KN8-ultra moderkort och jag är väldigt nöjd!
Bioset är lätt att orientera sig igenom, även för den oerfarne kan jag tänka mig,
och man kan mata på ganska hyffsat med spänningar, 3.2-3,3Vdimm om jag inte missminner mig - vet dock inte vad som räknas som "BRA".
Och en hel del på Vcore. PCI-E lås finns och alla möjliga OC möjligheter!
Är otroligt nöjd som sagt och jag kan varmt rekomendera detta moderkort!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D • RAM ∙ 32GB G.Skill • MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •
CH ∙ Fractal Design Define R6• MONITOR ∙ Acer X34P 34" UW / XB271HU 27" 1440p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
När man väl lärt sig DFIs BIOS är alla andra skitsvåra

håller med dig till fullo
Jag tycker du ska köpa DFI, alla dagar i veckan

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
När man väl lärt sig DFIs BIOS är alla andra skitsvåra

hehe jo faktiskt

ja men kör på ett DFI du. det är värt dom extra 500:-, man får oftast vad man betalar för.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.