Permalänk
Medlem

ram-minne hjälp!?

tjena!

jag undra vad man kan göra för att "få" mer ram minne, har hört att det finns program som gör det! någon som vet vad ett sånt program hetter och vad mer kan man göra för att utnjutna ram minnet på rätt sätt?

Permalänk
Medlem

FreeRAM XP Pro 1.50! Sök på internet efter!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Låter konstigt? aldrig hört talats om ett sånt program.

Visa signatur

Dfi Asus a8n32 | AMD Opteron 170 CCBWE 0550UPMW @ 2.8ghz, 1.425v | G.skill HZ black edition 2*1 gig pc4000 @ 560mhz 1:1| Leadtek 6800gt 256 mb | Seagate sata 160 gig, Seagate 3 * sata 300 gig, Western Digital raptor sata 36 gig, Western Digital 3 * sata 320 gig | Tagan 580watt easycon |

Permalänk
Medlem

Jag har det instalerat på min pc. Det rensar med jämna mellanrum minnet (frigör det oanvända minnesutrymme). Googla efter det.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

aa har gjort det nu.. men undrar om det går att kolla om det gör någon nytta! och hur många Mb ska man "try to free" ungefär. tänkte det kanse tart bort nödvändiga program om man tar för mycket?! och tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Programmet tar inte bort program från RAM, den bara städar. Många program är dåliga på att avallokera minnet efter att dem använder det. Även OS har ett sådan funktion men funkar inte perfekt.

Alltså FreeRAM kollar upp vilka minnesceller är oanvända men reserverade. Det finns rutiner som med hjälp av man kan kolla om en minnescell är i bruk eller inte, om den är reserverad korrekt eller om reservationen har gått ut.

Du får rapport på hur mkt minne blev frigjort. Välj "use AutoFree". Inget annat!

Lycka till!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

okey! men undrar en sak bara det står tex nu 98 RAM free är det hur mycket jag har att "använda" eller hur mycket det har fri gjort till mig? men tack så mycket igen, precis vad jag leta efter! och ni som inte har det här så ladda ner det nu! http://www.freewarefiles.com/program_9_204_4389.html

Permalänk
Medlem

Det var så lite så!

Jag använder det prg på mina bärbara (min och min frus) o jag tycker att det är suvärent.

Det brukar stå tex. "55% RAM free (291MB)", alltså i ditt fall 98 MB lediga att använda. Du kan tom. få info om andra saker: virtual minne, cpu belastning, etc.

Visa signatur

CDan