problem med nvida-chipset på mitt nya mobo

Permalänk
Medlem

problem med nvida-chipset på mitt nya mobo

Hej alla sweclockers.

Lade in en tråd tidigare om detta problem men den dog snabbt =(.. ivf så har jag nu skaffat lite mer info så jag ställer frågan igen fast på ett annat sätt.

Satte ihop min nya burk i lördags och testade att köra SiSoft Sandra som direkt gav utslag på att mitt mainboard är för varmt. Vid närmare kontroll så visade det sig att det var nvidia-chipset som blev (för?) varmt - 70 grader och det i idle mode (mao så fort jag startar datorn men inte gör något mer). Har känt på den passiva kylflänsen och det är på gränsen till att man bränner sig på den. Har hittat lite info i liknande trådar men inte hittar dock inget bra svar.

Mina frågor är således:
* Vad beror detta på? (dålig kylfläns, fel drivare till nvida-chipset eller vad?)
* Hur åtgärdar jag detta? (byta kylfläns sänker väl bara tempen med ett par, kanske 3,4, 5 grader?)
* Är det ok att köra på denna temperatur om tex prime95 och superpi går igenom utan att fela?

Vad jag inatt ska göra är att montera isär allt, ta bort flänsen och sedan applicera den igen fast med annan kylpasta och efter det tänkte jag köra prime95 och superpi.

Givetvis så uppdaterar jag om möjligt denna tråd med mina resultat men det skulle uppskattas om nån som kanske har ett ess i rockärmen delar med sig av sina tips.

Mina komponenter är:
Antec Chassi P180
AMD Opteron Dual Core UP 175 2,2GHz
Asus GeForce 7800GTX 256MB
Corsair XMS 2048MB (2x1024) PC3200
Gigabyte GA-K8N Pro SLI
Zalman P4 - Socket 478 - ZM-7000B-CU
+ lite annat jox som nog inte bör spela någon roll här.

Tilläggas kan att allt annat funkar bra och visar på under 30 grader i temp.

MVH
skrock