Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2006

Dual Mobo! (S. 939)

Hallå.

Sitter med ett AGP system och tänkte så småningom klättra över till PCI-e. (Men ja vill ta allt i mindre steg, därför vill ja kunna forsätta använda mitt agp-grafikkort ett tag till)

Vill därför ha förslag på ett moderkort som stödjer båda grafikportarna, och är socket 939, max 1000kr.

Har läst en del om ASRock 939Dual-SATA2, men den hade fått ganska mycket negativ kritik, bland annat här i forumet.

Så finns det några allternativ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollmora
Registrerad
Jun 2005

Biostar NF4UL-A9

http://www.hardware.no/tester/hovedkort/biostar_nf4ul-a9:_nfo...

Citat:

Konklusjon

Hvis man kjøper dette hovedkortet, så gjør man det kun for å ha mulighet til å bruke både AGP- og PCIe-baserte skjermkort. Verken spesifikasjonsmessig eller ytelsesmessig kan vi se noen andre slående argumenter for å velge dette kortet.

Når verken ytelsen eller stabiliteten er i nærheten av akseptabel, har vi vanskelig for å se at denne såkalte XGP-porten har noe for seg. Skal man oppgradere PC-en fra et relativt oppegående system basert på nForce3, K8T800 eller nyere vil det være galskap å velge en slik løsning.

Det eneste argumentet vi kan se for å velge en slik løsning er hvis man skal oppgradere fra et eldre system, og ikke kan ta seg råd til å kjøpe et nytt skjermkort med det første. Da kan dette kortet kanskje ha noe for seg, men selv i en slik sammenheng skulle vi tro at det fantes bedre løsninger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jan 2003

Jag tror inte att det finns några andra moderkort
för 939 som har både PCI-E och AGP utan en förfärlig
prestanda förlust. Asrock DualSata2 är det enda med
stöd för båda portar i chipset. Jag har för mig att det
finns något VIA-baserat moderkort som har stöd
för båda men det var en osnygg lösning som gav
väldiga prestandaförluster på AGP porten.

P.S jag har själv både ett DFI NF4 Ultra-D och
ett DualSata2. Jag är faktiskt mycket nöjd med
Asock-kortet, det kan naturligtvis inte mäta sig
med DFI-kortet men det kan man heller inte förvänta
sig när det kostar mindre än hälften.

I5-6600K, ASUS Z170 Pro Gaming, R9 390 Nitro 8GB, Crucial Ballistix Sport 2*4, Cooler Master G650M, Samsung 850 EVO 250 GB, Fractal Design R5.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2006

Tack så mkt för svar. Vad är ert allternativ då? Gå på DualSata2 och sedan införskaffa ett PCI-e-grafikkort eftersom?

Edit: Min norska är lite sisådär. Ja får inte fram om det är ett kort värt priset (NF4UL) eller bara inte alls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollmora
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mabec
Tack så mkt för svar. Vad är ert allternativ då? Gå på DualSata2 och sedan införskaffa ett PCI-e-grafikkort eftersom?

Edit: Min norska är lite sisådär. Ja får inte fram om det är ett kort värt priset (NF4UL) eller bara inte alls.

Biostarkortet lär vara sämre än Asrocks variant enligt tillförlitliga källor.

Utanför ämnet:
Jag tyckte också att min norska var kass, men ändå fick jag en hel bok (strax under 200 sidor) på norska som kurslitteratur. Det gick förvånansvärt bra att läsa efter en stunds inbränning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Mar 2004

Fick mitt dualsata2 igår, funkar skit fint. Inga stabilitetsproblem eller liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mabec

Det är så jag har resonerat, följ länken så inser man
att man antagligen inte blir besviken när man köper ett PCI-E.
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2524&p=9

I5-6600K, ASUS Z170 Pro Gaming, R9 390 Nitro 8GB, Crucial Ballistix Sport 2*4, Cooler Master G650M, Samsung 850 EVO 250 GB, Fractal Design R5.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2006

Danke!

Tack jakea & co. Ni har övertygat mig, det får bli ett DualSata2-kort från ASRock.

Fråga: Vad är det för varningslappar som sitter på grafikportarna? Att man inte får sätta AGP-kort i PCI-e-kontakt å vice versa?

Edit: Nä, så var det inte riktigt. Men ja är fortfarande inte riktigt 100, kan någon ge en förklaring? http://www.phoronix.com/images/picture.php?id=355&image=asroc...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jan 2003

Den gula varningslappen säger att man inte får stoppa ett grafikkort
i processoruppgraderingsplatsen (För framtida AM2 socket AMD), den
lila lappen sägger att man inte får stoppa ett 3.3V AGP-kort i AGP-platsen.
Jag tror att riktigt gamla grafikkort med AGP*1 och AGP*2 hade 3.3V,
jag har ett GF4 MX460 i porten och det har 1.5V så om man inte ska
köra TNT2 eller så gamla kort ät det nog grönt ljus.