Permalänk
Medlem

Nya delar, mer förvirring...

Hej å välkomna!

Jag ska successivt byta ut delarna i min fars hem-PC som jag för närvarande använder. Just nu är det en Prescott 3,6 med originalkylning, och den låter INTE som en snel hest.

Jag tänkte gå på moderkort, minne och processor i en stöt. Det som gäller är följande:
* AMD 64 x2
* 2GB minne
* Passivt kyld nordbrygga

Jag har förstått att stockkylningen till 64 x2 är helt ok, så jag kan vänta med att köpa bättre kylning. Jag är inte så kräsen med ljudet just nu, utan har lärt mig leva vid sidan av en dammsugare.

Ett alternativ som jag kollat på är följande: (shg.biz var helt klart billigast)
* ASUS A8N-SLI/Premium, nVidia nForce4, Socket 939, 8 Channel Audio, Dual GLAN, Firewire, Dual SATA RAID, SATA 3Gb/s, SLI Dual PCI-E VGA, Dual DDR400
* AMD Athlon64 X2 4200+, 2.2 GHz, Dual Core, 2x512KB Cache, Socket 939, BOX
* Corsair TwinX 2x1024 MB PC3200 DDR400 - TWINX2048-3200C2

Priset för detta är runt 7 500 kr, vilket känns som en rätt lagom nivå. Dessutom är komponenterna ganska estetiskt tilltalande.

Nu till mina egentliga funderingar. Eftersom jag suttit en längre tid med hem-PC har jag inte så bra koll på klockning, och det är väl inget jag kommer pyssla ihjäl mig med. Men en önskan är ju att komponenterna ska GÅ att leka lite med. Dock ska det fungera precis lika bra att köra oklockat.

Har sett att många avspisar 4200+ till förmån för en klockad 3800+, som då blir drygt 500kr billigare. Ska jag lyda? Ska jag rentav dumpa hela tänket och börja om från början?

Permalänk
Avstängd

Re: Nya delar, mer förvirring...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovlka
Hej å välkomna!

Jag ska successivt byta ut delarna i min fars hem-PC som jag för närvarande använder. Just nu är det en Prescott 3,6 med originalkylning, och den låter INTE som en snel hest.

Jag tänkte gå på moderkort, minne och processor i en stöt. Det som gäller är följande:
* AMD 64 x2
* 2GB minne
* Passivt kyld nordbrygga

Jag har förstått att stockkylningen till 64 x2 är helt ok, så jag kan vänta med att köpa bättre kylning. Jag är inte så kräsen med ljudet just nu, utan har lärt mig leva vid sidan av en dammsugare.

Ett alternativ som jag kollat på är följande: (shg.biz var helt klart billigast)
* ASUS A8N-SLI/Premium, nVidia nForce4, Socket 939, 8 Channel Audio, Dual GLAN, Firewire, Dual SATA RAID, SATA 3Gb/s, SLI Dual PCI-E VGA, Dual DDR400
* AMD Athlon64 X2 4200+, 2.2 GHz, Dual Core, 2x512KB Cache, Socket 939, BOX
* Corsair TwinX 2x1024 MB PC3200 DDR400 - TWINX2048-3200C2

Priset för detta är runt 7 500 kr, vilket känns som en rätt lagom nivå. Dessutom är komponenterna ganska estetiskt tilltalande.

Nu till mina egentliga funderingar. Eftersom jag suttit en längre tid med hem-PC har jag inte så bra koll på klockning, och det är väl inget jag kommer pyssla ihjäl mig med. Men en önskan är ju att komponenterna ska GÅ att leka lite med. Dock ska det fungera precis lika bra att köra oklockat.

Har sett att många avspisar 4200+ till förmån för en klockad 3800+, som då blir drygt 500kr billigare. Ska jag lyda? Ska jag rentav dumpa hela tänket och börja om från början?

Är det du som är på bilden ?

Visa signatur

[Amd Athlon64 3500+ 2.2Ghz]-[Abit kn8 Nforce4]-[1024 DDR]-[GeForce 7800GT 256mb]-[Seagate Sata 250Gig]-[Cambridge MegaWorks 550 THX]
[3dmark06 3841p]-[3dmark03 16319p]-[3dmark05 8018p]

Permalänk
Medlem

hahaha, nej

Det är hAckERMAns polare från USA, Joe. http://www.hackerman.b3.nu/

Permalänk
Medlem

byta ut prescott 3.6? varför??? 2gb minne...är du nån NASA forskare eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buuuuu
byta ut prescott 3.6? varför??? 2gb minne...är du nån NASA forskare eller?

Man behöver väl inte vara NASA forskare för att ha 2GB minne, Det börjar bli en standard för alla spel dator nu,

ONT:

Tycker detdär ser helt OK ut. köpt de

Visa signatur

|AMD 3700+ [KAB2E] | 512mb DDR | ASROCK DUAL-SATA2 | ATI Radeon 9600XT
|P4 2.53GHz@2,85GHz | Gigabyte GA-8SG800 |256mb DDR333 | GeForce TI200
|Server: Celeron 1,0Ghz | 128Mb 133 | TNT2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buuuuu
byta ut prescott 3.6? varför??? 2gb minne...är du nån NASA forskare eller?

Som jag skrev så låter processorfläkten något hemskt, och eftersom det är en hem-PC så vill jag inte strula med att byta kylning. Dessutom ska jag ha en egen dator för en gångs skull.

Jag sitter med 1GB nu, och det är segt ibland. Multitaskar rätt friskt. 2GB är aldrig fel

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Nya delar, mer förvirring...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nothing_Left
Är det du som är på bilden ?

Alltså.. den där sidan är väl inte seriös ?

Visa signatur

[Amd Athlon64 3500+ 2.2Ghz]-[Abit kn8 Nforce4]-[1024 DDR]-[GeForce 7800GT 256mb]-[Seagate Sata 250Gig]-[Cambridge MegaWorks 550 THX]
[3dmark06 3841p]-[3dmark03 16319p]-[3dmark05 8018p]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Nya delar, mer förvirring...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nothing_Left
Alltså.. den där sidan är väl inte seriös ?

Man kan aldrig vara riktigt säker