högre temp på prollen med nytt moderkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2005

högre temp på prollen med nytt moderkort?

Innan med min amd64 3000+ venice så låg tempen på runt 29-30 oklockad men när mitt lanparty sli-d moderkort sket ner sig så bytte jag till ett asus a8n32 sli deluxe o nu är tempen istället 33 grader. Jag har samma vattenkylninngssystem men chipsetblocket har jag fimpat o ch jag kör för tillfället bara 1 grafikkort. Tempsensorn sitter väl inte i moderkortet utan på prollen väl?

:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Dec 2004

Re: högre temp på prollen med nytt moderkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
Innan med min amd64 3000+ venice så låg tempen på runt 29-30 oklockad men när mitt lanparty sli-d moderkort sket ner sig så bytte jag till ett asus a8n32 sli deluxe o nu är tempen istället 33 grader. Jag har samma vattenkylninngssystem men chipsetblocket har jag fimpat o ch jag kör för tillfället bara 1 grafikkort. Tempsensorn sitter väl inte i moderkortet utan på prollen väl?

Dioden sitter i processorn, men själva sensorn sitter på moderkortet. Alla moderkort visar olika, så är det bara. Det är snarare en fingervisning om hur varm processorn är, än dess absoluta värde.

Min dator äger mig. True story.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2005

hur menar du med att dioden sitter på prollen i sensorn på mobot? jag vet nämligen inte riktigt hur dom fungerar

:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Dec 2004

Det sitter en diod i processorn som skickar ut en signal beroende på dess temperatur, det är sen upp till moderkortstillverkarna hur de vill tolka signalen. Därför har alla lite olika kalibreringar på sina sensorer.

Min dator äger mig. True story.