Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002

Nätverksproblem på Abit KN8-Ultra

Har mycket irriterande problem på mitt Abit KN8-Ultra.

Jag började få korrupta filer när jag laddade ner saker. Så därför trodde jag att det var något fel på mina minnen. Men memtest86+ ger inga fel efter flera timmars testande i olika timings.

När jag aktiverar det inbyggda nätverkskortet i bios och startar datorn så funkar allt bra tills jag sätter i nätverkskabeln. Samma sekund som den får kontakt mot internet så får jag blåskärm, där det står nåt i stil med .... STOP(...).... dumpning av fysiskt minne....

Jag testade att sätta in ett annat nätverkskort (D-link) i datorn och då fungerar allt som det ska, ingen blåskärm när den får kontakt mot internet.

Jag har senaste nForce drivarna (nForce4_amd_6.70_winxp2k_international.exe)
Har även senaste bios till moderkortet.

Kan inte tro annat än att det är nåt konstigt fel på det inbyggda nätverkskortet? Vad tror ni?

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2003

Visst kan nätverkskortet strula men jag avråder starkt från att installera nVidias FireWall...

Den är skräp, sheit och endast ett problem. Jag och flera andra har haft samma problem med just KN8 och den FW:n. Korrupta filer är vardagsmat, tappar kontakten med nätet, urloggningar osv osv.

Börja med att avinstallera den och testa!

Jag har dock inte fått blåskärmar p.g.a. nVidias mjukvaror.

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Visst kan nätverkskortet strula men jag avråder starkt från att installera nVidias FireWall...

Den är skräp, sheit och endast ett problem. Jag och flera andra har haft samma problem med just KN8 och den FW:n. Korrupta filer är vardagsmat, tappar kontakten med nätet, urloggningar osv osv.

Börja med att avinstallera den och testa!

Jag har dock inte fått blåskärmar p.g.a. nVidias mjukvaror.

Hmm, började fundera på om den kunde vara felet, dock har jag fått bort blåskärmarna nu genom att ominstallera nForce drivarna. Jag laddade "Fail-Safe defaults" (i bios) när jag installerade windows sist och då är nätverket avstängt så drivarna installerades aldrig vilket gjorde att när jag satte på nätverket igen i bios så gav detta uppenbarligen blåskärm.

Måste passa på att fråga. Jag har ett väldigt annat tråkigt problem med mitt Abit KN8-Ultra och det är att datorn stänger aldrig riktigt av sig (eller startar om) när jag väljer "Stäng Av" (eller "Starta Om"), den loggar ut och allt men sedan stannar den i nåt mellanläge (skärmen stängs av) där datorn fortfarande är på. Hade inte detta problem från början och undrar om nån annan råkat ut för det.

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Feb 2006

Ditt problem i topic är exakt samma för mej. har ett likadant moderkort. och jag blev lika ställd som dej när jag fick blåskärm hela tiden så fort nätverkskabeln kopplades in. aldrig använt nvidias firewall. kör med ett dlink externt nätverkskort... Dåligt betyg till abit kn8 ultra :[

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Feb 2006

Testat att byta cd-rom?