Om Opteron revision F

Permalänk
Melding Plague

Om Opteron revision F

<font style="font-size: 10pt"><b>Om Opteron revision F</b></font> <small class="small">lördag 11 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Någon gång i mitten av det här året kommer en ny revision av Opteron. Revision F kommer att använda DDR2-800 och lär därför vara kompatibel med AMD:s uppkommande serversockel och socket 940-ersättare <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=522446">Socket F</a>. De nya opteronversionerna kommer ha fler transistorer, större kärnor och högre klockfrekvenser.
<br />
<br />En modell är en dual core Opteron på 2,6 GHz (det är samma specifikationer som Athlon FX60). Den kommer att dra 95W ström som andra Opterons, består av 243 miljoner transistorer vilket är 10 miljoner fler än för FX60, och använder givetvis DDR2-800 minne.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.vr-zone.com/?i=3209" target="_blank">VR-Zone</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Men nu får ni ge er. Håller till fakta. Den kommer inte dra 95W alls, och ingen annan opteron gör det heller.
När ska ni lära er skillnaden mellan riktvärden för en sockel och en processors strömförbrukning?

AMD lämnar inte ut strömförbrukningssiffror. Så ni kan inte heller komma och påstå något om dom. Det enda vi vet är att alla drar mindre än 95W.

Permalänk
Medlem

Kommer dom köra numa på dessa ? Så man får 25,6 GB/s minnesbandbredd

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkard
Kommer dom köra numa på dessa ? Så man får 25,6 GB/s minnesbandbredd

Du kan få 102.4GB/s om du vill.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men nu får ni ge er. Håller till fakta. Den kommer inte dra 95W alls, och ingen annan opteron gör det heller.
När ska ni lära er skillnaden mellan riktvärden för en sockel och en processors strömförbrukning?

AMD lämnar inte ut strömförbrukningssiffror. Så ni kan inte heller komma och påstå något om dom. Det enda vi vet är att alla drar mindre än 95W.

Du kan inte tänka dig att skriva nyheter själv om de nuvarande är så dåliga? Isåfall eposta edin@sweclockers.com

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

haha. men nått å läsa iaf men jag visste inte att socket F skulle ta över 940

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Vad kommer dessa att kosta?

Permalänk
Avstängd

Sedan när mäts ström i watt?

En processor utvecklar en viss effekt och denna mäts i watt. Det korresponderar mot en viss ström, som mäts i ampere, multiplicerad med en viss spänning, mätt i volt.

Observera att det är skillnad på att dra en viss mängd ström och strömförbrukning. Den senare termen i vardagligt bruk avser "ström" i form av elektricitet. Strömförbrukning om NN watt är således ett bättre - men ej idealt - sätt att skriva. "Drar", gör däremot bara ström mätt i ampere.

Edit: Jag menar inte att vara otacksam mot Sweclockers nyhetsredaktion, utan skriver bara i syfte att ge återkoppling på kvalitén. När det gäller nyheterna i allmänhet så gäller ju tummen upp!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Sedär! En av de ytterst få här som vet skillnad på ström, spänning och kombinationer.

Uppkommande? Vad är det för fel på ordet 'kommande' ? Sett för mycket Custom Swesub?

Permalänk
Medlem

Nu är det väl iofs inte ens effektförbrukningen (W) dom syftar på, utan den termiska effekten ( W) man behöver konstruera kylare för. hihihi

Vilket är mer intressant, jag skiter i vad min processor drar sålänge det inte är absurda mängder, några watt hit eller dit är inte intressant. Det som är intressant är vad jag behöver för kylare, hur kraftig värmeavledningsförmåga jag behöver för bra prestanda. Vilket också är det som redovisats, dvs säger nyheten att jag inte behöver kraftigare kylare än idag för att kyla dessa processorer vilket för mig är det jag har mest intresse av att veta.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men nu får ni ge er. Håller till fakta. Den kommer inte dra 95W alls, och ingen annan opteron gör det heller.
När ska ni lära er skillnaden mellan riktvärden för en sockel och en processors strömförbrukning?

AMD lämnar inte ut strömförbrukningssiffror. Så ni kan inte heller komma och påstå något om dom. Det enda vi vet är att alla drar mindre än 95W.

får nog läsa på lite

min drar 89W orginal

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
får nog läsa på lite

min drar 89W orginal

Testa med effektmätare, den drar inte 89W. Det är högsta möjliga effekt för den processor som har högst frekvens i den familjen, dvs 4000+.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Testa med effektmätare, den drar inte 89W. Det är högsta möjliga effekt för den processor som har högst frekvens i den familjen, dvs 4000+.

k, men undrar hur mycket den drar nu när den är klockad till 3GHz i 1.55 vcore.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Du kan inte tänka dig att skriva nyheter själv om de nuvarande är så dåliga? Isåfall eposta edin@sweclockers.com

Har varit på tal förr. Men intresset var visst ganska svalt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkard
Nu är det väl iofs inte ens effektförbrukningen (W) dom syftar på, utan den termiska effekten ( W) man behöver konstruera kylare för. hihihi

Vilket är mer intressant, jag skiter i vad min processor drar sålänge det inte är absurda mängder, några watt hit eller dit är inte intressant. Det som är intressant är vad jag behöver för kylare, hur kraftig värmeavledningsförmåga jag behöver för bra prestanda. Vilket också är det som redovisats, dvs säger nyheten att jag inte behöver kraftigare kylare än idag för att kyla dessa processorer vilket för mig är det jag har mest intresse av att veta.

Effektförbrukningen är identisk med mängden värme som processorn sedan genererar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
får nog läsa på lite

min drar 89W orginal

Vem? Jag?
Hoppas du inte menade mig. Ingen AMD processor, bortsett från kanske kanske FX60 drar så mycket. Men jag är tveksam till att FX kommer upp i dom nivåerna ens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Effektförbrukningen är identisk med mängden värme som processorn sedan genererar.

Du som är så korrekt och allt. Du borde väl veta att en CPU även har en viss output. Alltså allt som går in stannar inte utan en liten del går även ut. Därmed är den termiska effekten inte identisk med CPUns totala effektförbrukning

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomhauer
Du som är så korrekt och allt. Du borde väl veta att en CPU även har en viss output. Alltså allt som går in stannar inte utan en liten del går även ut. Därmed är den termiska effekten inte identisk med CPUns totala effektförbrukning

Jaha, så det säger du? Snacka med en fysiker.
Om du skickar in 50W i en processor. Så måste dom ta vägen någonstans. Det blir helt enkelt värme. För vilken annan energiform tror du att det blir, ljusenergi, lägesenergi eller rörelseenergi kanske? Går du i skolan tycker jag du ska snacka med din fysiklärare om det där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jaha, så det säger du? Snacka med en fysiker.
Om du skickar in 50W i en processor. Så måste dom ta vägen någonstans. Det blir helt enkelt värme. För vilken annan energiform tror du att det blir, ljusenergi, lägesenergi eller rörelseenergi kanske? Går du i skolan tycker jag du ska snacka med din fysiklärare om det där.

Du grabben, droppa attityden. En processor skickar även vidare signaler (de går alltså ut ur processorn om du fattar galoppen) och därmed kan den termiska effekten i processorn omöjligt vara densamma som den ingående effekten.

edit: förtydligande

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomhauer
Du grabben, droppa attityden. En processor skickar även vidare signaler (de går alltså ut ur processorn om du fattar galoppen) och därmed kan den termiska effekten omöjligt vara densamma som den ingående effekten.

Jadu, effekten som går förlorad i ledningsbanorna är mikroskopisk. Och räknas nog inte heller in i strömförbrukningen. Och även om man skulle räkna in det i strömförbrukningen så anger man inte strömförbrukningen i så många decimaler att det skulle synas någon skillnad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkard
Nu är det väl iofs inte ens effektförbrukningen (W) dom syftar på, utan den termiska effekten ( W) man behöver konstruera kylare för. hihihi

Hihi på dig själv. Effektförbrukningen ges av spänningsfaller och strömmen över komponenten. Komponenten utvecklar dvs en effekt när energi tillförs. Eftersom energi, mätt i joule eller wattsekunder, hela tiden tillförs, så blir komponenten mer energirik. Den kan ta hand om sin energi på en del olika sätt. Den kan öka i massa, den kan ändra sin kemiska beskaffenhet, den kan röra sig och den kan avge energi direkt till sin omgivning med elektromagnetisk emission. Eftersom en processor kumulativt varken ökar i massa eller rör på sig, så blir den varm. När temperaturskillnaden mellan denna och omgivningen blir så stor att den avger lika mycket värme - uttryckt i watt - som den tar emot elenergi - uttryckt i watt - nås ett stabilt tillstånd.

Praktiskt taget all energi som tillförs en processor blir således värme. En mycket liten del avges som EM-emission i andra våglängder, dvs radiostörningar, och en liten del avges genom signalledningar utåt, för att bli till värme någon annan stans i datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomhauer
Du som är så korrekt och allt. Du borde väl veta att en CPU även har en viss output. Alltså allt som går in stannar inte utan en liten del går även ut. Därmed är den termiska effekten inte identisk med CPUns totala effektförbrukning

Va? Givetvis går ALLT ut, annars skulle som sagt egendomliga saker hända. Processorn skulle öka i massa eller ohejdat öka i temperatur, tills den exploderar, börjar sjunga, springer i väg eller kollapsar till ett svart hål. Så ALLT "går ut", ingen "liten del". Den förkrossande majoriteten som "går ut" blir VÄRME. Den termiska effekten är i det närmaste identisk med effektförbukningen. Den energi som avges på annat sätt kan mätas i milliwatt. Även om vi beblandar oss med någon syntes mellan informationsteori och termodynamik (förlagor till sådana synteser finns), så är ändå det "informationsteoretiska" energiinnehållet tämligen dimninutivt, för att inte säga omätbart.

Edit: Vidare, hade effektförlusten via bussarna varit något annat än försumbar, hade vi behövt kylflänsar på kopparbanorna på moderkortet, vilket vi inte har. Signalströmmarna mäts i µA. Alla de komponenter som har egna kylflänsar har egna förbrukningar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomhauer
Du grabben, droppa attityden. En processor skickar även vidare signaler (de går alltså ut ur processorn om du fattar galoppen) och därmed kan den termiska effekten i processorn omöjligt vara densamma som den ingående effekten.

edit: förtydligande

Jo. Förvisso har du delvis rätt i det du säger, någon milliWatt eller microWatt går säkert åt till det men åas så gäller ju det motsatta också - komponenter utanför processorn driver ju även de ledningar in till och igenom processorn.

Man kan även tänka sig att någon picoWatt eller två går åt till att slå isär strukturer inne i processorn.

Iaf så är effekter i milliWatt-området eller mindre (min uppskattning, kan ge dig en uträkning om du vill) ganska ointressanta när det totalt handlar om tiotals Watt i effektförbrukning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Massa text.

Önskar jag skulle kunna ha dina kunskaper och ändå vara så ödmjuk.
Du är den som har mest av min respekt av alla på det här forumet.
Iofs så är det inte så många här som jag ens tänker om i sånna banor som respekt. Men ändå.

Forstätt med att sprida dina kunskaper. Och behåll din ödmjuka attityd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Va? Givetvis går ALLT ut, annars skulle som sagt egendomliga saker hända. Processorn skulle öka i massa eller ohejdat öka i temperatur, tills den exploderar, börjar sjunga, springer i väg eller kollapsar till ett svart hål. Så ALLT "går ut", ingen "liten del". Den förkrossande majoriteten som "går ut" blir VÄRME. Den termiska effekten är i det närmaste identisk med effektförbukningen. Den energi som avges på annat sätt kan mätas i milliwatt. Även om vi beblandar oss med någon syntes mellan informationsteori och termodynamik (förlagor till sådana synteser finns), så är ändå det "informationsteoretiska" energiinnehållet tämligen dimninutivt, för att inte säga omätbart.

Edit: Vidare, hade effektförlusten via bussarna varit något annat än försumbar, hade vi behövt kylflänsar på kopparbanorna på moderkortet, vilket vi inte har. Signalströmmarna mäts i µA. Alla de komponenter som har egna kylflänsar har egna förbrukningar.

Trodde inte det kunde bli mer uppenbart att jag syftade på elektrisk avgiven effekt i form av signaler. Den må vara hur liten som helst for all I care. Det var ett jävla tjafsande i den här tråden. Besserwissermätaren slår i taket.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomhauer
Trodde inte det kunde bli mer uppenbart att jag syftade på elektrisk avgiven effekt i form av signaler. Den må vara hur liten som helst for all I care. Det var ett jävla tjafsande i den här tråden. Besserwissermätaren slår i taket.

Okej. Hade du haft rätt hade du varit en besserwisser då? Bara för att man har fel behöver man inte bli såndär. Jag försöker lära mig av mina misstag så jag kan ha mer rätt i framtiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Okej. Hade du haft rätt hade du varit en besserwisser då? Bara för att man har fel behöver man inte bli såndär. Jag försöker lära mig av mina misstag så jag kan ha mer rätt i framtiden.

Hade jag fel menar du? Vad jag sade var ju alldeles sant, nämligen att den termiska effekten inte är identisk med den insända effekten. Skillnaden sa jag inte ett ord om. Och du hade rätt i att approximera skillnaden till noll. Ändå blir det halvt krig här inne känns det som bara för att alla verkar vilja visa hur duktiga de är och hur mycket bättre de minsann vet genom att förlöjliga andras inlägg.

Permalänk

ALLT STÅR PÅ AMDS HEMSIDA!!!!:D:D:D

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Ska vi snacka Opteron nu lr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Ska vi snacka Opteron nu lr?

Ok

Undrar just vad de använder de 10 miljoner transistorer till som den har fler än dagens opterons? Tycker inte DDR2-stöd borde ta 4% fler transistorer att göra (blir minst 10% dyrare att tillverka). Har inte heller hört om några nya funktioner direkt, någon som vet bättre? Har det kanske något med Trusted Computing eller Virtualization Technology att göra?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Ok

Undrar just vad de använder de 10 miljoner transistorer till som den har fler än dagens opterons? Tycker inte DDR2-stöd borde ta 4% fler transistorer att göra (blir minst 10% dyrare att tillverka). Har inte heller hört om några nya funktioner direkt, någon som vet bättre? Har det kanske något med Trusted Computing eller Virtualization Technology att göra?

Du har ju 250 pinnar till. Kanske har med det att göra?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Ok

Undrar just vad de använder de 10 miljoner transistorer till som den har fler än dagens opterons? Tycker inte DDR2-stöd borde ta 4% fler transistorer att göra (blir minst 10% dyrare att tillverka). Har inte heller hört om några nya funktioner direkt, någon som vet bättre? Har det kanske något med Trusted Computing eller Virtualization Technology att göra?

Inga fler funktioner? Hur är det med Pacifica (virtualisering), det får alla framtida AMD processorer tom de till bärbara. Tvivlar på att det skulle ta så många transistorer dock

95W TDP borde innebära ~15W effektsnålare än FX-60/S939. Alltid något, men det blir väl endel mer än conroe iaf, AMD får nog släppa lite fler Opteron HE och EE modeller som är 55W respektive 30W TDP, bättre än woodcrest iaf och alltid något att stoppa i bladservrar. Rätt kul är ju att Intel som kör på sina 65nm ändå kör nästan lika hög vcore som AMD, AMD kör 1.35/1.4V på 90nm, Intel kör 1.30-1.35V på 65nm, Yonah kör väl 1.2V, det låter som väldigt höga spänningar för en krympt process. Högklockningsversionen av Conroe (XE?) ska btw enligt rykte ha 95W TDP (som lär vara högre än 95W AMD-TDP så), så även fast P-M Vs K8 kampen blir mellan 65nm och 90nm så kommer inte Intel vara avsevärt energisnål. Frågan blir nog mer om prestanda än effektförbrukning hur som helst, AMD kan bli omkörda stort med lite skicklighet (höga klocks) från intel.

Permalänk
Medlem

Är det socket F det handlar om? Isf. så har de även inbygd PCI Express-kontroller om jag inte minns fel, de kanske även behöver en massa extra transistorer för multiprocessorkontroller-grejer eller hur det nu fungerar.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB