Permalänk
Medlem

Seg bootning

Ett problem har uppstått

min dator bootar inte som den ska längre, visst det funkar, men startar dator, MB´s välkomstskärm kommer upp, sen har det i normla fall tagit endast ngn sekund innan den har bootat, men nu tar det upp emot 2 minuter innan den piper till och bootar, sen funkar den som vanligt

Har provat att flasha moderkoret (iofs samma version då ingen nyare fanns) utan resultat, har tidigare kört viss klockning på den men just nu kör jag alla standardinställningar men samma resultat, rätt iriterande att det tar så lång tid att boota, vad kan jag göra?

kan det vara hårddisken där OS ligger som strular? eller försöker den boota på ngn enhet som inte finns?

bootordningen ser ut som följer, floppy, cdrom, hdd.

kan inte påstå att det ser ut som att den jobbar med ngt medan den "väntar" bara står till.

förslag?

Permalänk
Medlem

Kan vara hårddisken eller så kanske det är att du har nån cd/dvd i och datorn försöker läsa den men det tar ett tag innan den "förstår" att den inte ska användas..

Permalänk
Medlem

Re: Seg bootning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnaget2
Ett problem har uppstått

min dator bootar inte som den ska längre, visst det funkar, men startar dator, MB´s välkomstskärm kommer upp, sen har det i normla fall tagit endast ngn sekund innan den har bootat, men nu tar det upp emot 2 minuter innan den piper till och bootar, sen funkar den som vanligt

Har provat att flasha moderkoret (iofs samma version då ingen nyare fanns) utan resultat, har tidigare kört viss klockning på den men just nu kör jag alla standardinställningar men samma resultat, rätt iriterande att det tar så lång tid att boota, vad kan jag göra?

kan det vara hårddisken där OS ligger som strular? eller försöker den boota på ngn enhet som inte finns?

bootordningen ser ut som följer, floppy, cdrom, hdd.

kan inte påstå att det ser ut som att den jobbar med ngt medan den "väntar" bara står till.

förslag?

glömde säga att problemet uppstod utan att jag ändrade ngt i min hårdvara, uppkom bara en dag utan att jag ändrat ngt

Permalänk
Medlem

Annars finns edit knappen :).
en snöboll kanske hittade sin väg till din hårddisk och trashade den?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade ett liknande problem i ca 6 månader innan min sista IDE-disk havererade. Det uppkom tillsammans med sporadiska felmeddelanden från disken, SMART-fel etc. Funkade i övrigt som vanligt tills disken rasade, och datorn åter bootade snabbt.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."