Permalänk

PCI-express x1

Har ett moderkort med 3st PCI-express x1 kortplatser.
Någon som vet vad det finns för möjligheter med dessa anslutningar?

Permalänk

Gigabit nätverkskort, ljudkort, SATA-kort, IDE-kort... det finns mera kommer inte på fler just nu... Men det finns stor användning för dina PCI-Ex 1x platser!

Permalänk

*Troligtvis 1st PCI-express plats (x16) och 3st PCI (e) platser. Du kan pula ner t.ex. WLAN/LAN kort, ljudkort, etc. mm. där.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Hjälpsam

Just nu är det mest kontrollerkort, ljudkort finns några men inte i sverige vad jag sett... PCI-E x1 kommer så småningom ersätta alla vanliga PCI kort.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Måste faktiskt säga att utbudet är synnerligen skralt när det kommer till dessa portar....

Händer det något överhuvudtaget på den fronten?

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Måste faktiskt säga att utbudet är synnerligen skralt när det kommer till dessa portar....

Händer det något överhuvudtaget på den fronten?

USB kom väl också innan det fanns produkter.

Permalänk
Avstängd

Vad är pci-e x4 till då? =/

Permalänk

ljudkort den med . samt andra kontroller kort ;D

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

x4 är intressant när man behöver hysterisk bandbredd, tex tvåkanalers SCSI kontroller (15 diskar per kanal = mycket info). Kommer inte någonsin ett ljudkort som kan utnytja bandbredden på en x4 port, har väldigt svårt att tänka mig det iaf.

x4 i en hemmadator är ganska menlöst, platsar bättre i en seriös filserver eller liknande.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det borde ju gå att köra ett grafikkort i en 4x-slot också.

Permalänk
Medlem

Creative svarade på frågan om de skulle lansera X-Fi på PCI-e men det fanns tydligen en hårdvarurelaterad nackdel med PCI-e gentemot PCI, vilken jag givetvis har glömt nu.

Grafikkort finns ju: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=560842

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Hjälpsam

PCI paralell medan PCI-E är seriell?

Jodå, man kan köra gfx kort i x2, x4 portar med, bara du kan trycka ner den fysiskt. (en tidig DFI nFOrce4 Pro bräda kördes som SLI på en x16 slot och en x2 slot tex;))

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI