Jo... det är så...hört att AMD... än Intel?

Permalänk
Medlem

Jo... det är så...hört att AMD... än Intel?

Jo det är så att jag har hört att den AMD 3700+ 2,2ghz ska vara bättre än en av mina vänners Intel 3,4ghz

Frågan är därför ställd:

Hur kan det komma sig att AMD 3700+ 2,2ghz är bättre än Intels 3,4ghz?

Intels har ju 1,2ghz mer så den borde vara bättre eller? Folk säger då att AMD är 64bitar vilket inte säger mig något?

Men nu får ni avgöra/säga/klargöra vilken som är bäst, gärna med ett kort argument/anledning/orsak

Permalänk
Medlem

kolla lite här.

testa byt bencmark och ev cpu typ.

http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=241&m...

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Det är som så att AMD får mycket mer gjort mellan mhz:en. Ungefär så.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns hur många trådar om detta som helst. Anledningen till att processor X på 2,2 GHz kan vara snabbare än processor Y på 3,4 GHz är att enbart klockfrekvensen inte är ett bra mått på prestanda.

Jämför med varvtal på motorer t.ex. Hur kan en gräsklipparmotor på 10K RPM vara klenare än en bilmotor på bara 5K RPM? (Nu kan jag inget om bilar och motorer så siffrorna är tagna ur luften, men principen är densamma oavsett).

Hur kan 10 blåa hinkar vatten rymma mindre än 5 gröna hinkar? Kanske ifall en blå hink rymmer en liter men en grön hink rymmer fem liter. Förstår du?

För att återgå till processorer så är det enkelt förklarat så att en A64 utför mer arbete per klockcykel än en P4. Eller snarare att en P4 utför mindre arbete per klockcykel än en A64.
Att A64an är 64bitar har inget med detta att göra, det är inte därför A64an är bättre än P4an. De flesta använder inte ens 64bitars-stödet idag och A64an är ändå bättre.

Det enda sättet att jämföra processorer är att läsa test. Finns massor på t.ex. Anandtech och Xbitlabs t.ex. Lycka till.

*tråd låst*

edit: Fraggel, bara för att reta -Boris- eller?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |