Är det bara jag eller har ljudet försämrats i nf4 jämfört med nf2?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2002

Är det bara jag eller har ljudet försämrats i nf4 jämfört med nf2?

Antingen det eller så är det bättre(för ändrats har det definitivt låter inte alls likadant)

mitt NF2 var Epox 8rda+ med soundstorm grejen.
NF4 är det i siggen.

Dator: Intel 6700K :: 16GB DDR4 :: GeForce GTX 980 :: Asus Xonar Essence ST :: Samsung 850 EVO 500GB
Kring : Eizo Foris FG2421 :: Philips Fidelio X1 :: O2Amp :: CM Storm Novatouch TKL :: SteelSeries Rival 300
Misc. : YouTube :: Steam :: StarCraft II :: Street Fighter V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Soundstorm är ett av de få vettiga onboardljudkorten

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europe
Registrerad
Aug 2004

Jag tycker det har förbättras, något jag märkte direkt när jag drog igång något musikaliskt.

Intel Core i5 6600K @3600MHz, 8GB RAM, ATI 7850, Corsair 250GB SSD systemdisk, Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skelleftehamn
Registrerad
Dec 2002

Knappast förbättrats. nVidia gör inga soundstorm kretsar längre. Finns inte till nForce 3 eller nForce4. Det är skit Realtek på dem istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2001

Gick nyss från Soundstorm till Realtek ALC850. Det första man märkte var att ljudet inte var lika levande och inte lika klar. Däremot är basen bättre faktiskt. Använder gamla Creative 4.1 högtalare FPS2000. Annars så är det inte så dålig ljud i spel men vill man lyssna på musik skaffa separat ljudkort istället.

I love Science Fiction!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Knappast förbättrats. nVidia gör inga soundstorm kretsar längre. Finns inte till nForce 3 eller nForce4. Det är skit Realtek på dem istället.

'soundstorm'-kretsen brukar var ett realtek acl650-chip...

edit: eller, egentligen inte. 'soundstorm' är ett dsp-chip, men det brukar vara en acl650 som återger ljudet, så någon större skillnad i ljudkvalitet borde rimligen inte finnas. (jag upplever mitt gamla creative 5.1-live som mycket mer välljudande iaf...)

bitte kein Hotlinking!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Den stora vinsten med soundstorm var om man körde digitalt ut till lämplig DD-avkodare. Då blev det riktigt bra. Precis som andra skriver brukade den inbyggda d/a-omvandlaren vara usel och att köra analogt ut var definitivt inget roligt.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei Honor 8 64GB
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Den stora vinsten med soundstorm var om man körde digitalt ut till lämplig DD-avkodare. Då blev det riktigt bra. Precis som andra skriver brukade den inbyggda d/a-omvandlaren vara usel och att köra analogt ut var definitivt inget roligt.

...det och att man inte lastar cpun vid ljuduppspelning.
ett ganska trevligt chip på det hela taget, synd bara att inte drivarna riktigt är på topp.

bitte kein Hotlinking!