Permalänk
Medlem

Datorns Minneskapacitet

Hallo!

Jag skulle vilja veta om det finns fler som har stött på mitt följande problem och har erfarenheter på hur detta kan lösas.

Jag har köpt nya minnen till min dator. Dessa minnen är Kingston 1 GB minne PC3200 CL3 Pin Dimm. Just nu har jag totalt 2 st av dessa minnen inlagda i datorn.

Jag har köpt ett likadant minne och provat att sätta in det i datorn. Då uppstår följande problem:

Jag kommer förbi dianostics och så men skärmen för Windows loggan kommer inte upp när operativsystemet ska laddas. Istället får jag en svart skärm med en liten grå ruta med en blikande textikon. Längre kommer jag inte.

Vet någon vad detta innebär? Finns det någon möjlighet för mig att ha 3 st 1GB minne i datorn. Behöver något ställas in mitt bios för att datorn skall kunna hantera dessa 3 minnen?

Hittade manulen för moderkortet och kollade igenom den. Hittade följande om minne:

"The mainboard provides 3 slots for 184-pin DDR SDRAM DIMM (Double In-Line Memory Module) modules and supports the memory size up to 3 GB. You can install PC3200/DDR400, PC2700/DDR333, PC2100/DDR266 or PC1600/DDR200 modules on the DDR DIMM slots. Please note that the mainboard supports only one DDR400 DIMM."
Min slutsats från detta är att det inte något fel på modekortet iaf, eller?

Kan för övrigt säga att jag har en dator med följande uppgifter:
Processor: AMD Athlon XP 2800+ 2.09 Ghz
Minne: 2 GB (2 st Kingston 1 GB minne PC3200 CL3 Pin Dimm)
Bios: AMIINIT - 10