Vad är detta för processor ? Mobile AMD Turion64™ MT30

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Vad är detta för processor ? Mobile AMD Turion64™ MT30

Hejsan !

Kollade lite på bärbara datorer men såg att det fanns en processor som heter Mobile AMD Turion64™ MT30 Vad står turion för vad är det för processor ?

Mvh Jonas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

som namnet säger; en cpu för mobilt bruk.. halvmodifierad venice för s754 mobile

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Vad menar du med en halvmodiferad ?
Är det en mobile amd 64bits processor eller ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision

Är det en mobile amd 64bits processor eller ?

Jag som trodde det var uppenbart när man läste namnet. Ja, det är en mobile CPU. (På 1.8 GHz om jag inte minns fel.)

/Adrian

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Okej men varför detta namn Turion64 ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Nov 2005

tufft

intel i7 920 @ 2666mhz | asus 4850 CF | 6gb corsair twinx 1333mhz | Asus rampage 2 X58 | Antec 1200 | WD velociraptor 150 GB | Xonar dx 7.1

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Köp den med Sempron CPU och köp Turion64 löst(1400kr?) + 512MB ram(1000kr?) så sparar du pengar... om det är en HP du kollar på.

Farsan och brorsan köpte varsin HP och det ända som skilde från dom var CPU, RAM och feta priset på 6000kr extra... och 20GB på HDD:n (antagligen BIOS också)

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Ska det vara så jävla svårt. Det är en Mobile A64 byggd för lägre strömförbrukning.

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_...

Det är AMDs svar på Pentium M för den delen (som ingår i "centrino"), MT-serien drar 25W (TDP), ML-serien drar 35W. Till bärbara-datorer.
MT-30 är en 1.6GHz Lancaster 90nm 1MB L2 x86-64 CPU, man kan säga en San Diego som är tillverkad så den drar mindre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Ja det skall vara så JÄVLA svårt Petterk!!
Varför så otrevlig?
Bara en fråga varför just det namnet varför inte köra som alla andra som skriver bara mobile. Därför trodde jag det va något specielt med den amd processorn.
Men då vet jag tack för svaren !

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
MT-30 är en 1.6GHz Lancaster 90nm 1MB L2 x86-64 CPU, man kan säga en San Diego som är tillverkad så den drar mindre.

Är den verkligen annorlunda? Är det inte bara en vanlig SD på längre spänning?

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Ja det skall vara så JÄVLA svårt Petterk!!
Varför så otrevlig?
Bara en fråga varför just det namnet varför inte köra som alla andra som skriver bara mobile. Därför trodde jag det va något specielt med den amd processorn.
Men då vet jag tack för svaren !

Jag svarade också, det som är annorlunda är att vanliga Mobile Athlon 64 drar mycket mer ström, 62W TDP brukar de ha, Turion 64 är en riktig bärbar processor, de andra är så kallade desktop replacement. Gav dig också länkar också, allt står där från frekvens till effekt och användningsområde. De skrev också mobile och det är mer än vad Intel gjorde med sin Pentium M. Räcker inte det?

Vicotnik
Transistorerna är annorlunda, har högre Vt och därför mindre läckage. Detta gäller även andra lågeffekts AMD64or som Opteron HE (55W, finns i både dual och single-core) och Opteron EE (30W, finns också i både dual och single-core). Det gör dom genom att ha bland annat tjockare gateoxid och andra förbättringar för att minska läckage och lägre "static power, de blandar hög och låg eller för den delen medium Vt, L2 cachen är t ex nästan enbart hög Vt transistorer.

Fördelen med lägre Vt på transistorerna är att de blir snabbare. Ska bli intressant och se "HE" versionerna som kommer komma av vanliga A64orna på AM2 enligt de smått opålitliga The Inq. Satsar AMD mer på lågeffektsproduktion så slår de avsevärt Intels motsvarigheter när det gäller strömsnåla processorer även fast det handlar om 90nm Vs 65nm. Dock måste de väl hålla sig till låg Vt på de flesta modellerna för att kunna speeda om conroe i frekvens med bra yields, fast Conroe XE ska ju inte direkt vara energisnålare än A64-FX iaf, hur som helst hade det varit schysst med lite större satsning på lågeffektsprocessorer från AMD, dom har ju möjligheterna minst lika mycket som Intel.