Permalänk
Medlem

Problem med mitt system, hjälp!

Hej alla,

Jag har ett problem med systemet som jag inte riktigt förstår bakgrunden till.

Jag bytte mitt mobo från ett ABIT IC7 till ett ABIT IC7-MAX3. Mitt graffe var pajj så jag testade med polarns graffe, ett Leadtek 6800GT 256Mb AGP och det fungerade klockarent!

Jag tog då hem datorn och började leta graffe till mig. Köpte ett Sapphire ATI RADEON 9800 Pro 128MB AGP.

Jag installerade graffet men när jag startar datorn fastnar den vid "BIOS texten" och näst längst ner står det ungefär såhär:

"CPU is unworkable or has been changed. Recheck CPU SOFT Menu"

Sen står det tryck F1 för att fortsätta eller DELETE för att komma in i SETUP, men ingen av dessa knappar fungerar. Det hänger sig!

Då är min fråga, vad är problemet? Kan det verkligen vara ett processor problem? Vi var jätte försiktiga när vi flyttade prollen till det andra moderkortet, smetade ett tunt lager Arctic silver 5 och dessutom är vattenkyld. Jag blir inte klok på det här.

Jag kommer ju inte ens vidare från BIOS så jag får ingen chans att avinstalera nvidia drivrutinerna heller för att sedan installera ATi drivsen.

Nån som vet vad felet är eller råkat för detta problem?

Mvh
- Frost

Visa signatur

Frost Deacon
HTPC: SilverStone Lascala L17B, be quite! 650W, AMD 4000+ dual core AM2, ASUS M3A78-T AM2+, PowerColor 4870 512 MB PCI-E, Seagate 320GB IDE, Corsair XMS2 2x2GB DDR2 (Tot 4GB)

Permalänk
Medlem

Dags för den klassiska, men ack så tråkiga Felsökningen =)Först av allt, resetta bios genom att flytta bygeln på moderkortet eller ta ur batteriet. Om det inte gav nått: Kontrollera processorn i en annan dator, eller med ditt gamla moderkort. Funkar den, kolla minnen och grafikkort i annan dator. Funkar dom är det med stor sannolikhet fel moderkortet. Byt moderkort. Funkar det inte? Grejjorna tycker inte om varrandra. Dunka huvet i väggen 3 gånger för att få bort onödig frustration och köp sen en iMac.

Lycka till!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p