RIAA vill avskaffa privatkopiering

Permalänk
Melding Plague

RIAA vill avskaffa privatkopiering

<font style="font-size: 10pt"><b>RIAA vill avskaffa privatkopiering</b></font> <small class="small">torsdag 16 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Den amerikanska skivbolagsorganisationen RIAA anser att backup eller kopiering av musik till en MP3-spelare inte är privatkopiering och därför kan förbjudas. Detta enligt synpunkter på en lag de gett till USA:s regering. Baktanken med detta är att RIAA vill att konsumenter ska betala för samma media flera gånger så att mer pengar kan tjänas. Huvudargumentet från RIAA är att säkerhetskopiering eller kopiering till MP3-spelare inte är en laglig rättighet utan enbart är tillåtet för att RIAA just nu tillåter detta.
<br />
<br /><i>Nor does the fact that permission to make a copy in particular circumstances is often or even "routinely" granted, see C6 at 8, necessarily establish that the copying is a fair use when the copyright owner withholds that authorization. In this regard, the statement attributed to counsel for copyright holders in the Grokster case, is simply a statement about authorization, not about fair use.</i>
<br />
<br />Detta påverkar givetvis inte Sverige direkt men det visar tydligt på skivbolagens intentioner. Läs mer hos <a href="http://arstechnica.com/news.ars/post/20060215-6190.html" target="_blank">Ars Technica</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

fy satan va sjuka idéer de har för sig

Permalänk

Vem köper samma skiva 2 gånger ? Skulle inte tro det.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Baktanken med detta är att RIAA vill att konsumenter ska betala för samma media flera gånger så att mer pengar kan tjäna

Om ni mer tänker realistiskt så handlar det nog egentligen i grund och botten att få bukt med piratkopieringen, snarare än "att tjäna mer pengar". På sätt och vis är det egentligen samma sak, men det är tråkigt att ni måste skriva nyheterna på ett sånt vridet sätt.

Permalänk
Medlem

Men snälla, vad tänker dom med? Om man har en skiva sm man gillar och vill ha den på sin mp3 spelare, hur gör man då för att få över musiken? J*vla idioter!

Gahh, blir bara så förbannad!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

snart är det fan dags att avliva vissa personer!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Om ni mer tänker realistiskt så handlar det nog egentligen i grund och botten att få bukt med piratkopieringen, snarare än "att tjäna mer pengar". På sätt och vis är det egentligen samma sak, men det är tråkigt att ni måste skriva nyheterna på ett sånt vridet sätt.

Dom vill ha bukt på piratkopieringen för att kunna tjäna penger.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Om ni mer tänker realistiskt så handlar det nog egentligen i grund och botten att få bukt med piratkopieringen, snarare än "att tjäna mer pengar". På sätt och vis är det egentligen samma sak, men det är tråkigt att ni måste skriva nyheterna på ett sånt vridet sätt.

Vadå vridet? Förklara gärna hur du menar att man ska kunna lyssna på sin musik på sin MP3-spelare och sin stereo om man inte får privatkopiera.

Permalänk
Medlem

Varför inte kräva stim pengar av alla som spelar upp skivor på sina apparater? Varför inte betala avgift till skivbolagen när du köper en CD spelare, du kommer ju spela musik på den.
Det finns ju massor av ideer bara man tänker efter.

En av de första sakerna dom borde göra för att få in mer pengar är att SÄNKA priserna på musiken. Dom får helt enkelt lära sig att miljard VINSTERNA varje år kanske skall stanna upp lite så att folk lär sig att det är trevligare att köpa musiken och få en snygg CD utan att bli ruinerade.
Men fler och fler artister struntar i att producera CDs överhuvudtaget och betalar själva studiotiden för att sen sälja sina låtar som MP3 på internet.
Hoppas snart de stora artisterna börjar med detta, då kommer det bli miljard FÖRLUSTER och de dumma skivbolagen försvinna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Betala 2 gånger? Tur att detta troligen aldrig kommer komma igenom.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk
Medlem

Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta, shure, jag kan betala flera gånger, men givetvis ska jag ha skiten förbannat billigt då!

Permalänk

Snart ska vi nog betala pengar varje gång vi lyssnar på en låt...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det är tur att man inte har ett dåligt hjärta...

Man blir en smula irriterad på deras absurda lagförslag.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Inaktiv

Fair use går inte att rakt av översätta med privatkopiering, det är ett mycket vidare begrepp. Domstolen kommer förmodligen (igen) slå fast att kopiering till mp3-spelare är fair use i USA.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara göra RIAA olagligt:mad:. Om inte jag kan föra över mina skivor (ja mina, inte RIAAs då jag betalt för dom) till datorn och MP3 spelarn ser jag heller ingen mening att köpa dem, jag har bara vettigt ljud på datorn, och då slipper jag bråka med alla skivor hela tiden. och en bärbar cd-spelare är helt enkelt för stora, de ryms inte i fickan och är väldigt klumpiga att släpa på. få igenom fler sånna här förslag, och vips vi är tillbaks på början av 90-talet. Då köper jag då inte flera skivor, då blir det pirat kopiering som jäller, för sånt här skadar inte inbitna pirater, utan bara vanligt folk som vill kunna lysna på musiken de betalt för på ett smidigt sätt. Fy fan, det är så man blir spy färdig RIAA.

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem

Snart får vi inte lyssna alls.

Permalänk
Medlem

Snart får vi inte lyssna alls.

...eller vi ska lyssna på Britney Spears och Idol artister.

Permalänk
Medlem

Wild and crazy shit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Men fler och fler artister struntar i att producera CDs överhuvudtaget och betalar själva studiotiden för att sen sälja sina låtar som MP3 på internet.
Hoppas snart de stora artisterna börjar med detta, då kommer det bli miljard FÖRLUSTER och de dumma skivbolagen försvinna.

www.machinaesupremacy.com

Eller så låter de folk tanka från sidan HUR MYCKET de vill

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Vadå vridet? Förklara gärna hur du menar att man ska kunna lyssna på sin musik på sin MP3-spelare och sin stereo om man inte får privatkopiera.

Det jag syftade på var sweclockers sätt lägga upp nyheten. Vridet = ej neutralt. Det finns fler än en sida av denna debatten. Alla gillar inte piratpartiet osv. Jag föredrar nyhetsidor där man får välja åsikt själv utan att bli knuffad åt ett speciellt håll.
Sådan information passar bättre i bloggformat.
**obs obs Detta betyder inte att jag jobbar för RIAA, APB, Henrik Ponten, skivbranchen, sony eller köper varenda skiva eller dvd lagligt **

Permalänk
Medlem

Ännu ett lagförslag som inte kommer att drappa de som piratkopierar utan bara de som har köpt sin musik.
De som har laddat ner sin musik lär ju inte bry sig om de går imot ännu en copyright lag.

Permalänk
Medlem

Fy fan säger jag. Vill bara spy på RIAA och deras korkade begär. Men jag har definitivt slutat köpa skivor sen Sony's Rootkit kom med i bilden. Då bestämde jag mig att inte ett öre till skivbolag, anslutna till RIAA. Hade planerat att köpa soundtracken till senaste Star Wars triologin i höstas. Men det spolade jag. Nu tankar jag bara från DC++ och Bittorrent om jag hittar nån bra låt. Hoppas detta blir sista spiken kistan för RIAA(även MPAA också)!

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Avstängd

Dom där skivbolagen fortsätter att skjuta sig själv i foten och sen skyller dom sin inkompetens på piratkopiering, skrämande och sorgligt. Är det inte dags att lägga ner dom där bolagen nu? det finns väl ingen som behöver dom längre.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Men snälla, vad tänker dom med? Om man har en skiva sm man gillar och vill ha den på sin mp3 spelare, hur gör man då för att få över musiken? J*vla idioter!

Gahh, blir bara så förbannad!

Isf blir man ju på ett sätt tvungen att ladda ner musik

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Det jag syftade på var sweclockers sätt lägga upp nyheten. Vridet = ej neutralt. Det finns fler än en sida av denna debatten. Alla gillar inte piratpartiet osv. Jag föredrar nyhetsidor där man får välja åsikt själv utan att bli knuffad åt ett speciellt håll.
Sådan information passar bättre i bloggformat.
**obs obs Detta betyder inte att jag jobbar för RIAA, APB, Henrik Ponten, skivbranchen, sony eller köper varenda skiva eller dvd lagligt **

Imho så var det inte speciellt vinklat. Får man inte kopiera musiken öht blir givetvis resultatet att man måste köpa den flera gånger, precis som det står i nyheten. Speciellt jämfört med andra nyheter på swec (både pirat-relaterade och annat).. tex står det "Förhoppningsvis leder detta till att fler tillverkare av optiska enheter satsar mer på S-ATA baserade enheter. " i en annan nyhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Om ni mer tänker realistiskt så handlar det nog egentligen i grund och botten att få bukt med piratkopieringen, snarare än "att tjäna mer pengar". På sätt och vis är det egentligen samma sak, men det är tråkigt att ni måste skriva nyheterna på ett sånt vridet sätt.

Eller så gör det inte det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Det jag syftade på var sweclockers sätt lägga upp nyheten. Vridet = ej neutralt. Det finns fler än en sida av denna debatten. Alla gillar inte piratpartiet osv. Jag föredrar nyhetsidor där man får välja åsikt själv utan att bli knuffad åt ett speciellt håll.
Sådan information passar bättre i bloggformat.
**obs obs Detta betyder inte att jag jobbar för RIAA, APB, Henrik Ponten, skivbranchen, sony eller köper varenda skiva eller dvd lagligt **

Säg som det är istället.

Vridet = tycker inte som jag tycker.
Neutralt = tycker om jag tycker.

Förövrigt undrar jag om RIAA inser att de är påväg mot ett sepukku. Att göra sig till ovän med de man lever på är aldrig en bra strategi, detta insåg t.om. Sun Tzu för flera tusen år sedan då han rådde människor att aldrig hota med sådant de inte har råd att förlora.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Om ni mer tänker realistiskt så handlar det nog egentligen i grund och botten att få bukt med piratkopieringen, snarare än "att tjäna mer pengar". På sätt och vis är det egentligen samma sak, men det är tråkigt att ni måste skriva nyheterna på ett sånt vridet sätt.

Så jag antar att du vill betala 2 gånger för en skiva ? Dvs en gång för att lyssna på den i hemstereo och en gång till för att kunna lyssna på den i mp3 spelare. Fine gör det du men att jag personligen tycker att du måste vara löjligt outbildad/ointeligent eftersom du inte fattar att det handlar om att SÄLJA EN PRODUKT 2 GÅNGER 'r en annan femma eller hur ?
Sen behöver du inte läsa nyheter på denna SKÖNA sajten, vi klarar oss lätt utan dig. Swecklockers är en grym sajt som inte är rädd att berätta sanningen för sina läsare. Inte många andra vågar göra samma sak. Heder åt redaktionen.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Eller så struntar man i och köpa ny musik, för det görs verkligen ingen bra ändå, problemet löst!

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

F*ck U RIAA... Har inte köpt musik nu på väldigt länge och kommer inte göra det så länge denna orginisationen existerar