Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jan 2006

hur felsöker jag moderkort?

hur vet jag om jag tagit sönder mitt moderkort!?
den ger iaf strömm till fläktar osv?

MVH /Martin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bandhagen
Registrerad
Apr 2004

beror på vad du har för moderkort.
Vissa piper vid fel på minne,graffe,prollen.

Vissa har lampor på sina moderkort som kan tala om vad som är fel.

Så tala om vad du har för moderkort. Din fråga är ju lixom hur felsöker jag på min Bil...

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

plocka ut allt utom CPU, minne, nätagg, moderkort och grafikkort.
Startar inte burken då så är det fel på någon av de. Man kan nog inte säga 100% om det är moderkortet förens man provat med ett annat.

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermanland
Registrerad
Maj 2004

EDIT: *satt i andra tankar*

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2005

som sagt har du ett äldre moderkort så piper det en viss signal , sen kollar du bara i herr manual och försöker hitta felet. har du ett nyare så brukar det komma med en bracket ellervad det heter som det finns 4 gröna leds på. som lyser i olika mönsterberoende på fel. och har du ett lite dyrare kort så finns det en liten display på kortret som de står en siffra på om du har nått fel , kan också finnas några små dioder lite här och där som lyser ifall vissa komponenter får ström lr nåt sånt.

kanske lite upprepning av tidigare svar , men jag ville bara testa skriva nåt på en laptop har inte gjort det innan

Petar i el-uttag.