Permalänk

Fullkomligt BIOS-haveri?

Tokproblem med MSI 865PE Neo2-p:
Installerade nytt antivirusprogram, startade om datorn.
Då finns ny biosskärm, operativsystemet startar inte.
Vägrar starta bootordningen till CD. Jag kör diskett. Det går.
Misstänker fel på BIOS och laddar er nytt, flashar det enligt alla instruktioner.
När jag nu startar datorn finns en enda skärm:
Längst upp till vänster: MSI-logga
I mitten: 8 x series extreme.
Nere höger: Intel-logga.

Ingenting händer. Tar man ut minnena, är bilden svart. Någon annan skillnad lyckas jag inte få fram.
Dioderna på felindikatorn bak på datorn ger detta meddelande: "Early Chipset initialization". Detta läses ut med hjälp av fyra röda/gröna lampor bak på datorn. Alltså inget som visas på skärmen.

Moderkortet är ett MSI 865PE Neo2-p (inte platinum, kortet är rött.).
Har dubbla 512-minnen som aldrig krånglat.
Intel Celeron processor på 2,8 Ghz.

Datorn har varit oerhört stabil, men efter denna omstart, får jag inte alls ordning på den.

Oerhört tacksam för svar. Speciellt om de hjälper något!

Visa signatur

Henrik

Permalänk

"Early Chipset initialization" = brukar vara fel på minnet då. testa ta bort den som sitter i slot 2 så ska vi se om det inte fungerar ok nu...!

Du måste ha något minne i pga Prollen hanterar minnet och så fort du startar PC:n vill Prollen skyffla grejer till minnet har du inget minne i så blir skärmen svart.. Prollen testar ju minnet genom att räkna igenom det (nått man kan välja bort i BIOS nu för tiden) detta gör den precis innan du får "tryck del för bios" osv..

Helt svart skärm med "Early Chipset initialization" = troligen fel på det minnet som sitter i slot 1.

får du bild men sedan slutar det o fungerar och har fortfarande "Early Chipset initialization" = troligen fel på minnet i slot 2.

Givet kan det vara nått annat men troligen Minnet..

Hjälper detta inte så testa o resetta Biosen..

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

skulle det vara någott annat fel, typ i bios eller någott?

morsan hadde en dator förut som hadde ett liknande problem.
datorn hängde sig i bios och sedan efter ca 20-25 min så hoppade den igång. den var så hela tiden, jag testade med mina minnen och samma problem. jag testade morsans minnen i min dator, funkade inte då, pga mitt gammla moderkort stödje inte dom minnerna "400 mhz minnen", då jag bara kunde ha 333 minnen

och samma problem hadde jag med den datorn hela tiden då. jag skickade tillbaka moderkortet och minnen samt prolle till komplett. dom felsökte hela paketet, fick tillbaka prylarna, do dom tyckte att inget var fel... nu kommer det roliga, eller tragiska. jag fick tillbaka prylarna satte i hop dom och simsalabim datorn var som ny. med samma prylar och dom hadde inte jort något åt felet :/ ny hände samma problem drorsan, med samma dator

vad kan vara fel där? jag har då ingen aning. inte komplett heller för den delen.
nu funkar den bra igen:/

MVH/ wreden

Visa signatur

Intel Q6600, MSI GF 8800GT OC, Ram "ocz 8 Gig"@5-4-4-11 1000 MHZ, Asus p5n-D, yamaha crw-f1e "cd-rw", Nec 3500 "dvd+-rw", 1st Samsung 500Gig, 1st WD 250Gig