Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Feb 2006

nollställa moderkort? ASUS

hej! jag har en helt ny dator som ljudet har slutat funka på helt, musiken spelas men inget ljud kommer i högtalarna. jag har verkligen gjort allt för att få det o funka.
*laddat ner drivrutiner
*installerat skivor
*testat 2 olika ljudkort
*testat 3 olika hörlurar/högtalare

så snälla nämn inte något av dessa problem..

istället har jag kommit fram till att det kan vara några störningar i moderkoret och jag undrar nu hur man nollställer ett ASUS A8N-E moderkort.. här e en länk till moderkortet:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=43118

och snälla, kom med vettiga svar.. helst inga länkar, vill helst ha svar av folk med lite egen erfarenhet..

#Gudakraft

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Nov 2004

Läs i manualen, där står hur du resettar bios. Du flyttar på en jumper som sitter vid ett litet runt batteri. Var den finns kan du antingen chansa genom att titta eller läsa manualen. Du flyttar den över den pinnen som är utanför och en tillbaka. Då är BIOS på default-inställningar.

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Vad är det du spelar och i vilket program? Inte ens ett enstaka pling från Windows?

Testa moderkortets inbyggda ljudkort, nog ska det stänga av såfort man trycker i ett externt ljudkort men man vet ju aldrig.

Kontrollerat så att "Mute all/Allt ljud av" är avbockat i volymkontrollern samt justerat volymen? Kolla också efter utropstecken i Enhetshanteraren, felaktigt installerade drivrutiner, konflikter m m.
Då du testat så mycket hårdvara känns detta mer som ett mjukvaruproblem.

Edit: Mitt A8V Deluxe stänger av det integrerade ljudkortet när man sätter i ett externt. Olika moderkortkretsar hanterar det tydligen inte lika.

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Nov 2004

På mitt Asus A8N-SLI Deluxe stängd det inbyggda ljduet definitivt inte av då man sätter in ett annat ljudkort. Jag måste stänga av det varje gång jag resetar BIOS. Ananrs vill den installera det i Windows varje gång.

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.