Asus a8n-sli deluxe, "vanlig" s-ata på RAID?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Asus a8n-sli deluxe, "vanlig" s-ata på RAID?

Alltså, jag har ett A8N-SLI DEluxe med 8 s-ata anslutningar. Har redan fyllt de 4 vanliga och kommit in på RAID anslutningarna och undrar om man kan köra en disk på en RAID anslutning som en vanlig disk.

Har testat inaktivera Silicon RAID i BIOS men då hittar jag inte disken i windows, alltså i Datorhantering.

Så går det att köra disken utan raid på raid anslutningarna?

/sorry för "korspostning" men fick inget svar i Lagring...

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
RCF Ayra Five, Audioengine D1, HiFiMAN HE-400, Audinst HUD-MX1, FiiO E10, Grado Labs Alessandro MS1, Yamaha EPH-100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hellville
Registrerad
Mar 2005

Går alldeles utmärkt, ställ in disken som JBOD i Silicon-bioset, hjälpte en kompis koppla in en 5'e SATA i hans maskin för ett tag sen. På samma moderkort ska jag väl tillägga också.

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

kk, men hur blir det om jag sätter i ännu en disk? blir det inte krångel då?

ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
RCF Ayra Five, Audioengine D1, HiFiMAN HE-400, Audinst HUD-MX1, FiiO E10, Grado Labs Alessandro MS1, Yamaha EPH-100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
malmö
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n

jädrar vad många hårddiskar du behöver då haha.. du har redan sjukt mycket ju..

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
jädrar vad många hårddiskar du behöver då haha.. du har redan sjukt mycket ju..

håller me fattar inte hur man kan behöva det?
om man inte e en samlare då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Nov 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
håller me fattar inte hur man kan behöva det?
om man inte e en samlare då

T.ex. videoredigering & backup?
Somliga av oss spelar inte bara...

Har 620Gb i min dator.
Sen server också som måste uppgraderas. 120Gb i en server räcker inte långt. Plus alla andra datorer hemma.

För övrigt ha du redan fått svaret på din fråga. Trevligt för jag undrade också samma sak Har nämligen samma moderkort.

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

johle: ja, men om jag kör jbod på den disken i nu och när den är full och en ny disk ska in och jag kör den på JBOD också blir det väl krångel? eftersom datorn vill köra raid bla bla..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Nov 2004
Citat:

johle: ja, men om jag kör jbod på den disken i nu och när den är full och en ny disk ska in och jag kör den på JBOD också blir det väl krångel? eftersom datorn vill köra raid bla bla..

Hm, det har jag tyvärr inget bra svar på.

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hellville
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Inga problem, JBOD hur många som helst. Just a Bunch Of Disks...

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.