Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Ecc

Hej.
Nån som vet vad det är för skillnad på non-ECC och ECC. VIlket är bäst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2005

ECC är bäst, används oftast till servrar.

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

ECC är oftast registrerade minnen, de fungerar inte till vanliga moderkort eller vanliga Athlon64. Det finns icke registrerade obuffrade minnen med ECC som ofta fungerar på vanliga moderkort och Athlon64, men inte alltid. Nu vet jag inte riktigt vad det är du frågar efter dock.

Ska du ha en vanlig dator ska du inte ha ECC, du ska ha vanliga obuffrade minnen utan ECC.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002

Lite gammal tråd men när vi ändå är inne på ämnet...
Jag har hört att det är en viss prestandaförlust med ECC registrerade minnen, än mot vanliga obuffrade, oregistrerade utan ECC.
Hur mycket kan det röra sig om?
Jag funderade på vad datorn i den här tråden skulle lida av de minnena:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57693...

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Blir högre latency eftersom ECC gör att minnet får vänta lite lägre. Det jag hört så motsvarar det ungifär cas 0.5-1 ungefär så nånstans cas 2-2.5 med 33-8 bör vara ungefär lika snabbt som icke ecc minne med cas 3 och 3-3-8.

Testade latency fördröjningarna på min gammla opteron med PC2100 i cas 2 mot min athlon64 socket 754 å det skilljde märkbart men inte farligt. Testade nu med cas 3 PC3200 på min nya opteronburk å var välldigt låg latency facktist i klass med mitt socker 754 system. Så skillger sig nog från typ av system med hur det överlag presterar.

Tar man min dual opteronburk mot en G5 burk från apple så är det ungifär 3 gånger så hög latency till minnet på en G5 processor utan ECC/REG minne. Mycekt som spelar in men rent prackktiskt så gör det inte nåt märkbart tycker jag.

Sedan är det skillnad på 1bit och 4bit ECC med. 4bit ska varar redigt segt å dra ner banbredden fett men tror inte många ECC minnen stödjer mer än 1bit fel korigering och köra 4bit då är man satans mån om stabiliteten före prestanda vad jag förståt

Gallerier: Modern Midi