Asrock 939DUAL SATAII med CNPS9500LED ZALMAN CPU-FLÄKT?

Permalänk
Medlem

Asrock 939DUAL SATAII med CNPS9500LED ZALMAN CPU-FLÄKT?

Hej!

Jag hade tänkt köpa dessa två delar men läste i en tråd att det var problem att montera fläkten på det moderkortet?

Någon som har denna konfiguration?

mvh Martin

Permalänk
Medlem

Jag kör denna konfiguration, och kan meddela att det var lite pilligt att få allt att passa.

CNPS9500 är byggd för moderkort där sockeln hålls fast av två skruvar, men på ASRocket hålls den med fyra push-pins istället.

Jag fick göra så att jag fick ta ett 6 mm borr och försiktigt borra upp lite av de två hål i sockeln som på vanliga 939-socklar håller sockeln. Sedan var det bara att kapa en av de gängade distanserna man får med moderkortet och köra in varje halva i sockeln underifrån.

Riktigt rörig förklaring, jag vet.. Kan fixa en bättre med bilder ifall du vill. Hur som helst fungerar allt ypperligt när väl detta är fixat

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag förstod nog inte riktigt vad du menade med "köra in varje halva underifrån"!

Var det svårt att kapa "de gängade" distanserna? Borr har jag och om det inte är några problem att kapa distanserna så verkar det inte vara så svårt att fixa till?

Om du vill får du väldigt gärna ta några kort och visa hur du gjorde ifall jag inte fattar när jag får hem sakerna...:)

mvh Martin

Permalänk
Medlem

Här är två bilder som beskriver hur man gör det om man har den sockel jag hade på mitt första ASRock:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/Ovansida.psd.jpg

http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/Undersida.jpg

Jag har tyvärr inga bilder på den nyare sockeln, men där var hålen jag borrade upp hela vägen på det gamla så små att jag inte hade haft någon plast kvar alls om jag borrat upp hela vägen. Därför borrade jag bara 4mm in, så att en halva av det 8mm långa gängade mothållet gick in där med lite våld. Problemet nu var bara att originalskruvarna då blev alldeles för korta, så jag fick gå ner i källaren och plocka fram några andra M3or ur "lagret", och då gick det precis.

För att vara ytterliggare på den säkra sidan skruvade jag i mothållen som synes på den andra bilden underifrån också, så att tyngden från kylaren läggs på moderkortet, och inte på den push-pin upphängda sockeln.

Lycka till!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

tack för svaret!

Borde ju kunna gå att fixa till...!

mvh Martin

Permalänk

Man kan även ta en av dem koppar distanserna och såga av en av dem på mitten, Sen stoppa upp dom i hålen som är på undersidan. Sen är det inte så svårt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Man kan även ta en av dem koppar distanserna och såga av en av dem på mitten, Sen stoppa upp dom i hålen som är på undersidan. Sen är det inte så svårt!

Som jag gjorde på mitt andra kort, där sockeln var klenare

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G