Permalänk
Medlem

Sätta in extra minne

Har skaffat en bärbar dator. Har 2048 i minne i min stationära och tänkte ta ur 512 och sätta in det i bärbara. Är det svårt, nåt man bör tänka på? Jag har fixat det mesta på min stationära dator, men har ingen erfarenhet av bärbar.

Tacksam för svar

Permalänk
Hedersmedlem

det är inte bara svårt, det är omöjligt. Bärbara och stationära använder helt olika sorters minneskort.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Använder de inte likadana RAM minnen?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej.
Du har varit reggad på Swec sedan sep-03 och ännu inte förstått att bärbara och stationära är 2 nästan helt skilda världar. Gosse, vad du har mycket nytt att lära...

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Det är stor skillnad på SO-DIMM (bärbara) och SD/RD/DDR-RAM (stationär) Och att ta 512 vore helt omöjligt då det förmodligen sitter 2x1024 i din bärbara! Sen kostar inte ett 512 MB PC3200 så mycket heller!

Permalänk
Medlem

Hagbardenstore du får nog läsa om vad jag skrev igen. Jag har 512 i RAM på bärbara och 2048 (4x512) på stationära.

Jag modifierar min första fråga då. Är det något man bör tänka på om man skall sätta in ett SO-Dimm 512 minne i en bärbar? Har fixat en del saker i min stationära dator bl a satt i extra minnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nutte
Jag modifierar min första fråga då. Är det något man bör tänka på om man skall sätta in ett SO-Dimm 512 minne i en bärbar? Har fixat en del saker i min stationära dator bl a satt i extra minnen.

1. Kontrollera att det är kompatiblelt med din Lap
2. Kontrollera om du måste ha en viss minnestajming för att det skall lira med det som redan sitter

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
1. Kontrollera att det är kompatiblelt med din Lap
2. Kontrollera om du måste ha en viss minnestajming för att det skall lira med det som redan sitter

3. Kontrollera hur väl åtkomliga minnesplatserna är, vissa bärbara är ett helvete att skruva isär.
4. Köp gärna minnena från en lokal datorbutik så du enkel kan gå tillbaka och byta om det inte lirar.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m