Permalänk

Uppgraderingsråd

F.n. så består min primära workstation av en S754 3200+ NewCastle men funderar nu på att uppgradera då jag skulle vilja ha ytterligare CPU kraft till både spel och dels tyngre applikationer.

Jag har noll koll på vad som finns på marknaden i dagsläget samt om prestandan märkbart passerar min nuvarande, så jag skulle uppskatta lite vägledning om det är värt att byta socket etc eller om jag bör vänta

Tack på förhand

Visa signatur

MacBook (höst 2007) | iPhone 3GS 32GB | ALIX m0n0wall

Permalänk

Vänta tills socket AM2 släpps om knappt en månad.
Hur mycket får det kosta? Du gör helt rätt i att uppgradera, men om du inte lirar spel är det inte värt att uppgradera till socket 939 då skillnaden inte är speciellt stor i windows miljöer mellan ett socket 754 och ett socket 939 paket.

Så vänta o köp AM2 istället, så köper du en cpu med minst 1mb cache, det gör ganska stor nytta i workstations jämfört med 512kb, speciellt vid kodning av olika saker. Eller om du har råd kan du ju ta en X2 processor med 2mb cache

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk

Lite mer minne kanske gör burken snabbare... Jag sitter på en 2.0 GHz Intel och känner ingen större skillnad mellan min och polarens 3700+ @ FX-57... Jag kanske inte är så petig när det gäller windows... Men en 3200+ räcker lugnt ett tag till... och ska man koda och sånt är det X2 som gäller... Men vänta med sådant tills AM2 har kommit då det stödjer lite mera lul-lul och är mer framtidssäkert!