Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2006

Dator problem

Hej!

Köpte nya dator delar förra veckan och började med att sätta ihop dom så fort jag kom hem (och nej, satte inte grejior fel osv, har satt ihop datorer tidigare.) När jag väl hade grejerna på plats osv. så testade jag att starta den. Den gick igång men den vägrade visa bild och ville ej boota. Så jag började kolla lite vad som kunde vara fel. Så tänkte jag att moderkortet kanske fick för lite ström från nätagget. så jag bytte till ett lite nyare chssi. Datorn gick igång direkt och nu visades bild osv som den skulle.

Men mitt problem är att jag har ett sånt moderkort där man kan använda sig av 2 olika sockets. Använder just nu en skit processor från AMD sempron med socket 754. När jag väl försöker komma in på bios så vill den inte reagera utan forsätter till när ett meddelande där det står "unknown processor" processeron kunde inte hittas...osv. Har kollat så att alla jumpers sitter rätt och det kan knappast vara några andra kablar som gör felet.

Så nu till problemet:

Kan det vara fel på moderkortet eller något liknande?

Har ni några tips? Tror ni jag kommer få tillbaka pengarna om jag går tillbaka och klagar om det nu är något allvarligt fel?

Tacksam för svar!

MVH / Nicklas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
XXX
Registrerad
Nov 2005

vad är det för moderkort du använder?

||| Amd 4000+ -zalman 9500 kylare |Gecube 9600pro med zalman VF700-Cu LED| 1024 DDR PC3200 kingston eller Kingmax minns ej :/ | 1st maxtor250gb sata 1 st 80gb maxtor ide | 10 Fläktar till kylning :) | 21" compaq P110 ||| kommer mer så småning om... har en P4 2,4. med 512 standard pc3200 å fx5500 de stora ;) med copparkylare..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2006

Det är ett Asrock K8 Combo-Z