Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Inte det minsta förvånad över resultaten i spel. Vad det gäller spelprestanda så är PentiumM den snabbaste CPUn.

I screenshotsen nedan så körs min PentiumM i 2,63GHz. Det krävs en Athlon64/Opteron över 3GHz för slå den.

Det må så vara. 3DMark-poängen indikerar att det krävs en 2,9GHz Athlon64 för att matcha en 2,63GHz Pentium-M. Andra tester har indikerat att en Pentium-M på 2,6GHz presterar som en Athlon64 på 2,6-2,8GHz. Trots detta visar GamePCs test det krävs en Athlon64 på följande (ungefärliga) frevenser för att spöa en Pentium-M 2,13GHz i de testade spelen:

HL2:2,55GHz
FarCry: 2,85GHz
Halo: 3,05GHz
UT2k4: 2,85GHz

Båda kör single channel till minnet.

Dessa resultat måste ju till och med "Pentium-M-gänget" tycka är lite väl optimistiska?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Det må så vara. 3DMark-poängen indikerar att det krävs en 2,9GHz Athlon64 för att matcha en 2,63GHz Pentium-M. Andra tester har indikerat att en Pentium-M på 2,6GHz presterar som en Athlon64 på 2,6-2,8GHz. Trots detta visar GamePCs test det krävs en Athlon64 på följande (ungefärliga) frevenser för att spöa en Pentium-M 2,13GHz i de testade spelen:

HL2:2,55GHz
FarCry: 2,85GHz
Halo: 3,05GHz
UT2k4: 2,85GHz

Båda kör single channel till minnet.

Dessa resultat måste ju till och med "Pentium-M-gänget" tycka är lite väl optimistiska?

Något överdrivna men det skiljer mkt från spel till spel.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/pentiumm-780_15....

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Har nån hittat ett några benchmarks på Core Duo än? Alltså inte laptop benchmarks. Funderar på att göra om min stationära PC till en liten grym HTPC med socket 479. Men vill fortfarande inte backa ned allt för mkt i prestanda.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Har nån hittat ett några benchmarks på Core Duo än? Alltså inte laptop benchmarks. Funderar på att göra om min stationära PC till en liten grym HTPC med socket 479. Men vill fortfarande inte backa ned allt för mkt i prestanda.

Avvakta någon månad, då har vi som kommer köpa Core Duo fått våra Aopen-kort, de verkar levereras i slutet av Mars månad.

Antar att benchmarks hos hårdvarusiter dyker upp under denna månad.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRMS
Gör det? Jag tyckte det stod att Turion 2.4 var ungefär likvärdig med P-M 2.0? Men det är väl "fel" eftersom AMD inte krossade Intel.

Ja, testet som Morkiz länkade till visar det. De testar Turion ML-37 mot Penitum-M 760, vilka båda går i 2.0 Ghz.
Despite our new test results, things are even more un-clear than before. Sure, we have concrete results that have been verified and re-verified. We know for sure that Dothan is SLIGHTLY better on battery life and that Turion is SLIGHTLY better performing (in most cases). But these results leave the "winner" of this architectural comparison even more vague. Our final decision for Turion 64 still stands, but not because it "beat" Dothan or is supremely better than Intel's Centrino platform. Turion 64 offers equivalent or better performance, very comparable batter life, and a lower price tag (in most situations).

Bespara mig sarkasmen. Om du har läst mina tidigare inlägg i forumet så ser du att jag inte är någon fanboy, och om du inte har gjort det kan du vara tyst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tydligen kommer olika sidor fram till olika resultat, förmodligen vill alla amdfanboyz att den sajt som får amd till att prestera bäst skriver den ultimata sanningen.

http://techreport.com/reviews/2006q1/pentiumm-vs-turion64/ind...

Kanske tur att dom inte använde MT varianten av Turion för då hade Pentium M.en krossat den totalt i spelprestanda, nu presterade bara Pentium M bättre.. men man ser att Pentium M är en bättre spelprocessor än office processor medans Turionen är en office processor... iofs. så kör Turionen inte dual-channel på minnena men åandra sidan har den intergrerad minneskontroller vilket Pentiumen inte har men den kör å sin sida dual-channel på minnena.

Finally, AMD has segmented the Turion 64 into two model lines, one focusing on performance, the other on battery life. This product segmentation shows itself in the TDP—or thermal dissipation rating—of the two lines: The ML line of Turions has a TDP of 35W, while the MT line has a TDP of 25W.

Kanske tur att dom körde ML varianten ändå?

Men visst var det ett rättvist test en Turion på 2,4Ghz mot en Pentium M på 2Gghz...

Frågan är vem har rätt & vem har fel?

Eller så vill alla Intel-fans få P-M att framstå som guds gåva till mänskligheten? Jag håller med dig om att testresultaten varierar kraftigt, dock.
Jag vet inte om det var tur att de körde med ML, då jag inte har sett några prestandatester mellan MT och ML, bara vad AMDs intentioner med prollarna är.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2648&p=1
Testet hos Anandtech säger att Yonah är ungefär lika snabb per klock som en X2, vilket är imponerande med tanke på att Yonah är tänkt för laptops. Det krävs dock inte en överklockad FX-55 för att hålla jämna steg med en PM 760 som vissa verkar tro....