Permalänk

Intel - The story

Denna fakta är baserad på mitt huvud och Intel's hemsida.
Så här går det när jag har tråkigt en kväll!

1968 bildade Bob Noyce och Gordon Moore företaget Intel.

1969 gjordes intel's logga "the dropped e" och dom gjorde även intel's första produkt. The 3101 Schottky bipolar var ett RAM (Random Acces Memory) Dom tillverkade även världens första metal oxide semiconductor (MOS) static RAM, kallat 1101.

1970 Intel presenterar 1103 DRAM. Intel känner att alla inte vill köpa produkterna del för del och släpper den 1103 baserade MU-10. MU-10 är ett färdigt paket eller kort.

1971 Intel producerar/lanserar sin första microprocessor, Intel 4004. Intel hamnar på börsen och säljer aktier för $23.50 och tjänar 6.8 miljoner US dollar. Intel introducerar EPROM (Erasable Programmable Read-Only Memory) på ISSCC konferansen. Själva produkten 1702, lanseras senare samma år. Intel's anställda flyttar in i Intel's första fabrik, som ligger/låg på hörnet av Bowers Avenue/Central Expressway i Santa Clara.

1972 Intel bygger sin första globala fabrik i Penang, Malaysia. Ett land som nu innehar en massa Intel fabriker. Intel utökar sin produkt linje med klockor, på grund av ett uppköp av klocktillverkaren Microma, som hade en fungerande LCD (Liquid Crystal Display) klocka. Intel släpper sin första 8-bitars mikroprocessor, 8008'an.

1973 Intel introducerar bunny suits, en dräkt som används i fabrikerna för att det ska vara så sterilt som möjligt. Intel öppnar sin första wafer fabrication facility (fab) utanför Silicon Valley, i Livermore California. Företaget utvecklar PL/M, det första högnivå språket för mikroprocessorer. Intel introducerar Intellec-4-40 mjukvaru designs verktyg.

1974 Intel introducerar Intel 8080 mikroprocessor, som ansågs av många att vara den första riktiga general-purpose microprocessor. Intel 8080 innehöll 4500 st transistorer och ca tio gånger mer prestanda än sina föregångare. Intel 8080 blev snabbt designad till många olika produkter, en av dem är trafikljus och kassaapparater.

1975 Datorer blir personliga. Intel 8080 används i en av världens första personal computers (PC), Altair 8800, som är en 439 dollars hobbymaskin, men trots sin simpelhet så drar den till sig en stor skara köpare efter sin introduktion i Popular Electronics. Intel lanserar ICE-80 som är världens första in-circut emulator och Intel intellec model 800, som är ett diskbaserat system.

1976 Intel introducerar världens första mikrokontrollenhet, Intel 8748 och Intel 8048, som är en sammankoppling för CPU, Minne, tillbehör och in/ut-enheter på en enda bit kisel. Intel introducerar även den snabbare Intel 8085 cpun, som använder 5-Volt.

1977 Intel tillsammans med Intel Magnetics tillverkar "bubbel" minnen som ska tåla vatten, smuts, damm, extrema temperaturer och andra farliga saker för ett chip. Intel tillverkar även ett EPROM med 16K täthet. Intel introducerar 2910, som är ett en chips coder/decoder chip och används av telekom. industrin.

1978 Intel firar sitt 10'onde år på marknaden. Intel har ca 10,000 anställda vid den här tidpunkten. Dom lanserar 8086 som är en 16-bitars mikroprocessor som även den blir en industri standard.

1979 Intel placerar sig på Fortunes top 500 lista på plats 486 (Känns inte detta namn igen?) och blir utsedd till en av tio "Business triumphs of the seventies" av Fortune. Bob Noyce får priset "National medal of Science" av den amerikanske presidenten Jimmy Carter.

1980 Intel, Digital Equipment Corporation (DEC) och Xerox presenterar samarbets projectet "Ethernet", vilket tillåter datorer att kommunicera med varandra i ett Local Area Network (LAN). Intel släpper även mikrokontrollerna 8051 och 8751 som blir dom bäst säljande mikrokontrollerna i världen.

1981 Intel blir valda av IBM att göra CPUer till IBM's PC. CPU'n som blev vald är 8088. Intel lanserar "The 125% solution" som är att Intel's arbetare ska jobba 25% extra varje vecka utan betalning för att öka takten på produktion och uppfinnandet av nya produkter.

1982 PC industrin drar igång på riktigt. Intel lanserar 80286 (Intel 286) som är en 16-bitars CPU med hög prestanda. 286'an innehåller 134,000 transistorer och blir inbyggd i flera PC. Intel släpper 8096 som är Intel's första 16-bitars mikrokontroller.

Hmm... Det kommer mera när jag har ork! Posta gärna tips och rättstavningar! (Om ni kan hitta några! )
[EDIT] Massa stavfel!

Haha... Ni tycker Intel har börjat med krångliga namn på deras CPUer. Kolla namnen ovan då! Dom är inte särskilt mycket lättare! Dom har åtminstonde ett system för deras CPUer.

Detta är bara början på historian om Intel.

Permalänk
Medlem

Det var trevlig läsning! Vore kul med motsvarande historia kring AMD, något jag inte hört iaf.

Märkligt att det tog 21år för Intel att släppa sin första produkt samt skapa loggan.

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av per79a
Det var trevlig läsning! Vore kul med motsvarande historia kring AMD, något jag inte hört iaf.

Märkligt att det tog 21år för Intel att släppa sin första produkt samt skapa loggan.

21år?

Najs läsning annars, rätt intressant

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Re: Intel - The story

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Denna fakta är baserad på mitt huvud och Intel's hemsida.
Så här går det när jag har tråkigt en kväll!

1968 bildade Bob Noyce och Gordon Moore företaget Intel.

1989 gjordes intel's logga "the dropped e" och dom gjorde även intel's första produkt. The 3101 Schottky bipolar var ett RAM (Random Acces Memory) Dom tillverkade även världens första metal oxide semiconductor (MOS) static RAM, kallat 1101.

Detta är bara början på historian om Intel.

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk

Hehe!
Med tanke på de andra årtalen så skall det nog stå 1969 och inte 1989.

Permalänk

ooopps... 69 ska det vara!

jag kan göra en likadan tråd om AMD också... ska bara göra klart den här lite mera!

Permalänk
Medlem

vad jag vet o minns så gjorde intel chip till trafikljus o miniräknare..
så nog gjorde dom saker innan dom släppte cpu saker till datorer..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk

Hmm... om du läser va det står så står det att intel gjorde trafikljus CPUer och CPUer till elektroniska kassaapparater.

Permalänk

Härlit att folk har ork att göra sånt här. lärde mej mkt ! tack så mkt!

/RoseLL^

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Avstängd

intressant läsning.. kan inte vänta på AMD's historia vet nästan ingenting om amd

Permalänk

Skriver AMD just nue! Och ska fortsätta med Intel ikväll!

Jag verkar jobba bäst på natten så jag väntar lite med att skriva, samt att jag letar lite info om just AMD!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Skriver AMD just nue! Och ska fortsätta med Intel ikväll!

Jag verkar jobba bäst på natten så jag väntar lite med att skriva, samt att jag letar lite info om just AMD!

Hehe, ser fram emot detta! En modern version av ring så spelar vi, "önska så skriver jag":)

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
vad jag vet o minns så gjorde intel chip till trafikljus o miniräknare..
så nog gjorde dom saker innan dom släppte cpu saker till datorer..

det gör amd och intel forfarande

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

hade de 10,00anstälda efter 10 år? ska det inte varatusen? 1000

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

eller 10,000 ?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning. Bra initiativ!

Du frågade efter stavfel och då kan jag ju passa på att säga till. Dina särskrivningar kanske du bör kolla upp?

T.ex. disk baserat system, diskbaserat system heter det. Det fanns en hel del liknande i texten.
Du undrade ju så

Keep up the good work!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Intel lanserar "The 125% solution" som är att Intel's arbetare ska jobba 25% extra varje vecka utan betalning för att öka takten på produktion och uppfinnandet av nya produkter.

Det verkar ju vettigt.

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Mycket intressant läsning. Bra initiativ!

Du frågade efter stavfel och då kan jag ju passa på att säga till. Dina särskrivningar kanske du bör kolla upp?

T.ex. disk baserat system, diskbaserat system heter det. Det fanns en hel del liknande i texten.
Du undrade ju så

Keep up the good work!

hehe mjaa... man e inte MVG student direkt...:D Jaja det är bara bra att ni påpekar sånna saker då det leder till en mer perfekt slutprodukt!