Vilket SDRAM till en p2 PC100 eller 133 ?

Permalänk

Vilket SDRAM till en p2 PC100 eller 133 ?

Tänkte uppgradera en gamal surfdator p2 35Mhz med lite minne. Blir inte klok på vilken SDRAm jag behöver. Everest säget att det sitter 256 MB Pc133 i datorn. Men lite bdjupare i rapporten ståpr den att i slot 1 sitter det en 128 MB!?

Skickar med utdrag ur Everest

Vilket minne ska jag ha? Är det någon ide att göra ytterligare uppgradering av denna gamla burk?
Var hittar jag en tyst processorsfläkt?

Många frågor från en nybörjare - hoppas på svar!

--------[ EVEREST Home Edition (c) 2003, 2004 Lavalys, Inc. ]-----------------------------------------------------------

--------[ Summary ]-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Computer:
Operating System Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack Service Pack 2

Motherboard:
CPU Type Intel Pentium II, 350 MHz (3.5 x 100)
Motherboard Name Asus P2B-S (2 ISA, 4 PCI, 1 AGP, 4 DIMM, SCSI)
Motherboard Chipset Intel 82440BX
System Memory 256 MB (PC133 Registered SDRAM)
BIOS Type Award Modular (10/19/99)
Communication Port Kommunikationsport (COM1)
Communication Port Kommunikationsport (COM2)
Communication Port ECP-skrivarport (LPT1)

Display:
Video Adapter Matrox Graphics Millennium G200 AGP (8 MB)
3D Accelerator Matrox G200A

Multimedia:
Audio Adapter Creative SB 32 Audio Adapter
Audio Adapter Creative SB AWE64 Gold WaveTable MIDI Audio Adapter

Storage:
IDE Controller Intel(r) 82371AB/EB PCI Bus Master IDE Controller
SCSI/RAID Controller Adaptec AIC-7890/AIC-7891 - Ultra2 SCSI
SCSI/RAID Controller D344PRT SCSI Controller
Floppy Drive Diskettenhet
Disk Drive IBM-DHEA-38451 (7 GB, IDE)
Disk Drive IBM-DJNA-371350 (13 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/66)
Optical Drive Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device
Optical Drive YAMAHA CRW4260 SCSI CdRom Device (4x/2x/6x CD-RW)
SMART Hard Disks Status OK

--------[ DMI ]---------------------------------------------------------------------------------------------------------

[ BIOS ]

BIOS Properties:
Size 64 KB
Boot Devices Floppy Disk, Hard Disk
Capabilities Unknown
Supported Standards DMI
Expansion Capabilities Unknown

[ System ]

System Properties:
Manufacturer System Manufacturer
Product System Name
Version System Version
Serial Number SYS-1234567890

[ Motherboard ]

Motherboard Properties:
Manufacturer ASUSTeK Computer INC.
Product P2B-S
Version REV 1.xx
Serial Number MB-1234567890

[ Chassis ]

Chassis Properties:
Manufacturer Chassis Manufacture
Version Chassis Version
Serial Number Chassis Serial Number
Asset Tag Asset-1234567890

[ Memory Controller ]

Memory Controller Properties:
Error Detection Method None
Error Correction None
Supported Memory Interleave 1-Way
Current Memory Interleave 1-Way
Supported Memory Speeds 70ns, 60ns, 50ns
Supported Memory Types EDO, Parity, DIMM
Supported Memory Voltages 3.3V
Maximum Memory Module Size 256 MB
Memory Slots 8

[ Processors / Intel Pentium II Processor ]

Processor Properties:
Manufacturer Intel Corporation
Version Intel Pentium II Processor
External Clock 100 MHz
Maximum Clock 500 MHz
Current Clock 350 MHz
Type Central Processor
Voltage 2.9 V
Status Enabled
Upgrade Slot 1
Socket Designation SLOT 1

[ Memory Modules / DIMM1-2 ]

Memory Module Properties:
Socket Designation DIMM1-2
Type DIMM
Speed 70 ns
Installed Size 128 MB
Enabled Size 128 MB

[ Memory Modules / DIMM2-1 ]

Memory Module Properties:
Socket Designation DIMM2-1
Type DIMM
Speed 70 ns
Installed Size Not Installed
Enabled Size Not Installed

[ Memory Modules / DIMM2-2 ]

Memory Module Properties:
Socket Designation DIMM2-2
Type DIMM
Speed 70 ns
Installed Size Not Installed
Enabled Size Not Installed

Permalänk
Medlem

Ja du, en 256Mb-sticka till skulle nog göra susen, men jag undrar om din processor är lite i klenaste laget. Men jaja, det funkar säkert.

Du kan köpa vilken pc100 eller 133-sticka som helst, båda funkar bra.
Och ja det kan väl vara värt att betala någon hundring för att få den att funka bättre för surfning, men vänta dig inga underverk.

En bra fläkt till prollen kan vara en tyst 80mm fläkt som du kan köpa i butik. Helst under 20dB, då vet du att du får en tyst fläkt. Ta bort den andra fläkten alltså, om den nu har börjat låta (gnälla och vina) Är det därför du vill byta fläkten eller?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Tack blade.
Fläkten låter som den alltid gjort - HÖGT!
Det är en "snap on" fläkt.

Kan jag få den tyst. Vad hittar jag en tyst snap on? VAd kallas de?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreashj
Tack blade.
Fläkten låter som den alltid gjort - HÖGT!
Det är en "snap on" fläkt.

Kan jag få den tyst. Vad hittar jag en tyst snap on? VAd kallas de?

Du kan koppla bort kabeln som ger ström till fläkten som sitter på processorn. Du har ju förhoppningsvis en kylfläns som fläkten sitter på också.

Sen är det bara att byta ut den lilla fläkten, jag kan tänka mig att det är en 40mm-fläkt
Byt ut den till en 80mm-fläkt, en som låter lite, MAX 20dB, helst lägre 16-12dB.

När du har fått tag på en sån är det bara att på bästa sätt sätta fast den mot kylflänsen.
Det räcker jättebra för den processorn.

Jag har gjort precis så på mor och fars dator och det funkar kanon!

Använd tejp, superlim eller buntband som exempel.

Kan du lägga ut en bild på fläkten?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Som sagt funkar både 100 och 133.
Dock måste du tänka på en sak. BX chipset kan inte hantera större minneschip än 128Mbit, alltså är det max 128MB enkelsidiga eller 256MB dubbelsidiga moduler som gäller!

Permalänk

Klicka här så kommer bilden. Vet inte hur man bifogar bild på detta forum!
http://hem.bredband.net/b281270/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreashj
Klicka här så kommer bilden. Vet inte hur man bifogar bild på detta forum!
http://hem.bredband.net/b281270/

Jo men gör som jag skrev tidigare.

Strunta i kåpan som fläkten sitter på och sätt dit en 80mm-fläkt istället.
Du kan ju ta ström från samma ställe som den fläkt som du har nu sitter på.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

OK, så ingen CPU-fläkt utan en för Chassi, typ en sån här:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010065982

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreashj
OK, så ingen CPU-fläkt utan en för Chassi, typ en sån här:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010065982

En sån funkar, men du får nog vara lite kreativ och fästa den med buntband eller liknande. Det är inte tänkt att man ska kunna byta ut kylningen på en P2a tyvärr.

Du har pm angående minnet btw.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

PC100 är alltid ett säkert kort. Sen beror det väl på om den pallar enkel/dubbelsidiga minnen. Brukar vara lite kinkigt. Kör du Win2k funakr ju datorn utmärkt att surfa på. 192Mb+ är bra att ha dock. 256Mb+ gör nog susen Datorn är ju rätt snabb dessutom. Har installerat och kört alla Windows Updates osv på MÅNGA P(1) 133-266Mhz på sommarjobbet. Funkar utmärkt, mycket bättre än vad man tror. Då med 192Mb i ram. Äldre datorer är underskattade

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att minnen har ingen egen hastighet, märkningen anger bara vilken maxhastighet de ska klara. Precis som att du kan sätta lågprofildäck som klarar 280km/h på en gammal Nissan Micra med 48 hkr som inte gör mer än 130 km/h

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Om jag minns rätt så har väl P2'or 66 MHz FSB? är inte PC133 lite överskattat då eller? PC100 räcker ju långt då!

Aha såg att det var 100 MHZ FSB. Då blir det synkat med PC100 jue! Trevligt!

Permalänk

Hur installera?

Nu har jag fått min nya 256 sticka, inhandlad från Tradera för 215 kr!
Efter att jag tryck in den i slot 2 och startat upp datorn så säger datorn fortfarande bara 256 MB arbetsmine (kontrollpanelen / System). Nu ska det vara 512. I Everest ser jag att det finns två minnesmiduler a 256 i burken.
Behöver jag göra något för att datorn ska fatta att den har fått med minne? Eller har den redan fattat det?
/A

Permalänk
Hedersmedlem

Räknas allt minne upp i POST (alltså när datorn startar, innan Windows laddas)? Är båda 256orna dubbelsidiga?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden eftersom jag också funderar på att sätta i lite mer minne i en gammal burk.

Vad är maxpris man bör betala för ett beg 256 SDRAM? Finns 512 som SDRAM så fall vad är maxpris beg för dem?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin79
Lånar tråden eftersom jag också funderar på att sätta i lite mer minne i en gammal burk.

Vad är maxpris man bör betala för ett beg 256 SDRAM? Finns 512 som SDRAM så fall vad är maxpris beg för dem?

SDRAM är ganska billigt och det brukar finnas att få tag på via t.ex. Tradera. Problemet är att man inte kan köpa vilket minne som helst ifall man har en lite äldre dator. Ofta är det t.ex. 128MB max per bank som gäller, vilket innebär att det max är 256MB per slot som gäller och i så fall dubbelsidiga minnen. Dessa dubbelsidiga brukar vara dyrare än vanliga enkelsidiga.
Exakt vilka begränsningar du har beror på vilket moderkort du har och det står i manualen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Jag har ett antal P2 hemma (8 levande just nu ) varav två är likadana som din och man ska kunna köra passivt om du hyfsat ventilerat chassi. sen så behöver du inte 133 minnen då du har en 100 MHz bus och så ligger det till Lycka till och om du behöver en ny CPU så har jag kanske en 450 som du kan få för priset av frakt typ.

Visa signatur

System:
Hemmabyggt trächassi DFI Lanparty Ultra-D SLI moddat AMD 3700+ @ 2.55 GHz 24/7 San Diego, nvidia Geforce 6800GS PCI-e. 2x512 Twinmos Speedpremium BH-5 RAM 200 Gb samsung pata

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Räknas allt minne upp i POST (alltså när datorn startar, innan Windows laddas)? Är båda 256orna dubbelsidiga?

Bara 256 räknas upp när jag startar.
Båda är dubbelsidiga?

Vad tro du problemet ligger?

/A

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreashj
Bara 256 räknas upp när jag startar.
Båda är dubbelsidiga?

Vad tro du problemet ligger?

/A

Försök att flytta runt minnena om du har slottar så det räcker. Testa även ifall minnena funkar var och en för sig för att utesluta att något av dem är dött.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Har provat att flytta runt stickorna i olka slottar med samma resultat, vid uppstart5 räknas endast den ena 256 stickan upp.
När jag tittar under SPD i EVEREST så hittar den mitt nya minne i slot 2. Datorn och XP verkar dock inte fatta detta. Båda stickorma fungerar.
Vad göra?
Här är länken till Everest rapporten:
http://hem.bredband.net/b281270/

Behöver jag göra något i BIOS?
Ska jag uppdatera BIOS (det verkar gammalt)?
/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dagoth-ur
Jag har ett antal P2 hemma (8 levande just nu ) varav två är likadana som din och man ska kunna köra passivt om du hyfsat ventilerat chassi. sen så behöver du inte 133 minnen då du har en 100 MHz bus och så ligger det till Lycka till och om du behöver en ny CPU så har jag kanske en 450 som du kan få för priset av frakt typ.

Jag körde en P2 450mhz utan kylfläns eller fläkt. Den blev stekhet men körde Prime95 utan fel i de 10minuterna jag orkade köra och det gick att surfa i windows utan problem, trodde ju att de skulle ryka och sånt (thg filmen).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dagoth-ur
Jag har ett antal P2 hemma (8 levande just nu ) varav två är likadana som din och man ska kunna köra passivt om du hyfsat ventilerat chassi. sen så behöver du inte 133 minnen då du har en 100 MHz bus och så ligger det till Lycka till och om du behöver en ny CPU så har jag kanske en 450 som du kan få för priset av frakt typ.

Passivt (för en nybörjare) = koppla bort processorsfläkten?

/A