Problem med konstig temperatur / processor

Permalänk

Problem med konstig temperatur / processor

Hej där!

Jag har en liten fråga, har en dator (p4 3.2ghz) som beter sig underligt titt som tätt. Den stänger av sig helt plötsligt, oftast under mer eller mindre "heavy use" - och sen är det problem att boota upp den ibland efter. Kommer in i BIOS och den klagar på "During the last boot-up, your system hung for an improper CPU Speed Setting. Your system is now working in safe mode. To Optimize the system reliability make sure the CPU Speed conforms to the specs of your cpu." "

Det låter ju helt klart som något slags värmeproblem, och när jag kollar i BIOS så ligger värmen på mellan 70-75 grader på CPU'n.

Den är förövrig inte överklockad, kör en frekvens på 200x16. Dock undrar jag lite över CPU Vcore som jag tycker känns som lite väl lågt, den är inställd på 1.3750V - brukar det inte vara mer för en liknande processor? Då kommer ju dock frågan, ökar man Vcore-volten så bör ju temperaturen gå upp radikalt - vilket den här burken i fråga inte riktigt vill vara med om.

TACK PÅ FÖRHAND!!!

Permalänk
Medlem

se över dina fläktar och kylare.. verkar som att dem är fulla med damm och därmed blir datorn för varm...
kolla det och lycka till!
70-75 grader är inte nyttigt i längden varken för dig eller din dators hälsa