Permalänk

Nya datorn OTROLIGT Seg!!

har byggt ihop min nya dator nu, men den lever ju inte upp till förväntningarna om man säger så...den är jätteseg...asså den är sämre än 233mhz allvarligt...nån som har nån aning om vad man kan göra...kollade i manualen till moderkortet och kunde inte hitta mina minnen i dom listorna med godkända minnen...kan det vara minnena som spöker?

det är Pentium 4 3.4 med 2gb ddr2 minne från a-data, moderkoretet är ett asus p5wd2 premium!

hoppas nån kan hjälpa!

MVH Creative

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Avstängd

kolla aktivitetshandlaren på processer och kolla vad som tar upp all cpu-kraft så kanske vi på forumet kan hjälpa dig

Permalänk
Medlem

testa med lite bencmark typ 3dmark 03 och super pi så man kan avgöraq hur seg den är.

återkomm med resultat.

om den är helt ny så lär det vara någon drivis som spökar saknas.

om den har varit snabb men blev trött lär det vara någe virus.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk

jag kan inte installera något bench det bara hänger sig vid installationen och en annan sak som cpar med ä att musn barahänger sig..asså muspekaren fryser på bilden men om jag drar musen snett neråt så att jag hade kommit ner i hägrahörnet om muspekaren inte hade hängt sig så kan man ändå klicka på upp startmenyn.. jävligt mysko asså :S

maez grejen är den att det är inget som upptar cpu kraften :S

det tar ca 2min att starta upp datorn ska man sen klicka på den här datorn tar det ca 5-10 sek innan mappen visaas...processor tempen ligger på mellan 45-50 grader ör det normalt?

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk

ingen fara med den tempen. ominstallerade du windows eller satte du bara i en gammal disk?

Permalänk

allting är sprillans nytt sata disk från maxtor 250gb

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Hm.. låter dom defekt hårdvara.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk

jag tror farkiskt det med sobe...men hur ska kunna veta vilke hårdvara?

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Låter som om inte prollen är inställd rätt, kolla i ditt bios

btw var i karlskrona bor du? (bor med "här")

Visa signatur

i7 12700K | RTX 3080 | Z690 | 32G DDR4 @ Define 7

Permalänk

låter som det kan vara något av följande:

- Felaktiga inställningar i BIOS
- Felaktigt installerade drivrutiner / saknade drivrutiner
- Hårdvarufel

Felsökning av hårdvara gör du med uteslutningsmetoden. Dvs koppla ur dvd'n osv för att se om du får det att bli stabilt. Kör minnen och prolle i annan dator och se om de funkar osv.

Permalänk
Medlem

Nummer ett är ju grafikkortdrivisar.. Min dator var otroligt seg innan jag hann lägga in dom.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

jag trodde med det skulle hjälpa 4abstract..men icke!!

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk

1.Ta hjälp av sweclockers felsöknings artikel.
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040321_felsoka_da...

2. Ladda ner Ultimate boot cd.

Permalänk
Avstängd

testa å Cmos:a brukar funka om felet sitter i biosen:)

Permalänk
Medlem

eller tanka nyaste biosen och flasha ?

Permalänk
Medlem

Låter som problem med disken... Antingen är inte BIOS inställt korrekt för din SATA-disk eller så är den kanske inställd på PIO-läge i Windows.

Konflikter i enhetshanteraren?

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk

Luciuis..jag fick fel meddelande från cd spelaren när jag skulle intsallera drivisar...så jag ändrade både secondary IDE och Primary IDE till PIO-läge...men det är ju sata disk? kan det vara felet iaf eller??

EDIT : det verkade funka...den går jätte mycket snabbare thx lucius älskar dig (L)

angående att musen fryser då och då? bytte till min 3.0 och då uppstår inte problemet längre..kan det vara att Razer Copperhead själv ställer in usbn till 500hz som gör att det fryser med den?

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att den är inställd på fel FSB? Eller att det saknas drivare för moderkort lr något.

EDIT: Såg att det var löst, fin fint

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creative_86
..så jag ändrade både secondary IDE och Primary IDE till PIO-läge...

Att ändra till PIO-mode är ingen bra idé.. Du vill inte köra PIO-mode, du vill köra Ultra DMA.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

jappp det löste sig thx everybody ni ä bäst!!!

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]