boot problem, extremt behov av hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

boot problem, extremt behov av hjälp

Har ett jobbigt problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Min dator har gått fubar, är ett hyffsat gammalt system med ett MSI K7 moderkort och amd xp 2200 cpu, 2x256 ddr minnen och ett gäng hdd's, dvd läsare + en vanlig brännare. Grafikkortet är ett budget geforce 5200 eller någe i den stilen (sitter inte hemma nu och kommer inte ihåg exakt allt det är men detta bör stämma) Så nu till problemet.

Satt och använde datorn normalt en kväll när den låste sig totalt. (satt med wordpad så va inga tunga grejjer som kördes ;O) efter att prova med att starta upp datorn så startade den normalt. allt checkar och verkar fungera men när jag kom till den dära "datorn stängdes inte av normalt" texten där man kan välja att starta i felsäkert, gamla konfigurationer och normalt så börjar saker gå åt xxxxx. När jag valt någon av valen så blir skärmen svart innan xp loggan visas. Jag har provat att köra windows xp installationen men kan inte komma hela vägen in i installations programmet. Efter att den har läst in alla drivrutiner så blir skärmen svart med en vit prick som sitter och blinkar i övre vänstra hörnet. Utgår därför ifrån att det är ett Hårdvaru problem det handlar om.

Någon som på rak arm kan tala om för mig vad som har pajjat utifrån den beskrivningen jag givit? Jag har försökt att prova andra saker så som grafikkort och moderkort men kan inte vara säker på att dom jag testade med fungerade då han som ägde dom inte visste. Skulle vara extremt tacksam för lite hjälp här, 1 månad snart sedan jag använt en dator och börjar kännas lite jobbigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bandhagen
Registrerad
Apr 2004

låter som om det skulle kunna vara minne eller HD..

Testa 1 minne i taget.. samt testa och installera på en annan HD..

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

det är nog minnet , hade samma problem med min , så pröva att byta minneskorten bara

Ops fel sladd!?! NEJ STOP!!!!!DET BRINNER!!!!!!!!!!!!!!!!