Misslyckat försök att uppdatera BIOS, Checksum error...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Sep 2004

Misslyckat försök att uppdatera BIOS, Checksum error...

Har ett Gigabyte GA-K8NP-SLI ATX nF4 S939 AMD PCIe SLI GLAN som jag skulle försöka uppdatera BIOS på. Körde uppdateringen genom ett medföljande program i XP men det låste sig, "Svara inte", och uppdateringen avbröts efter c.a. 50%. När jag nu försöker starta datorn får jag "checksum error" och den går vidare och försöker köra klart uppdateringen. Detta funkar dock inget vidare och uppdateringen avbryts efter 50% igen. Skärmen blir efter detta helt svart, men "rullar" fortfarande. Kan heller inte avbryta uppdateringen själv utan kan bara se på när det misslyckas.

Finns det nån lösning på problemet? Testat och "cleara" cmos och även tagit ut och satt i batteriet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

alltså avbröts den halvvägs in i själva flashningen? Kommer du in i BIOS efter det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Sep 2004

Ja, uppdateringen avbröts efter 50% och nej jag kommer inte in i BIOS. Har försökt trycka på del ex antal gånger nu. Bara "går" förbi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Dec 2003

Är skärmen bara svart eller syns någonting alls?

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sweden
Registrerad
Okt 2003

Du kan ju fixa bios uppdatering på en diskett å boota med floppy??

Hade gött, löser sig nog för dig!

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Sep 2004

Skärmen är helt svart, som om den inte får någon signal. Stand by- läge. Har redan testat med floppy... vill sig inte med diskett heller. Får nog bli tillbaka till affären imorn. suck

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
noll
Registrerad
Nov 2004

winflash -.-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Killeberg, Skåne
Registrerad
Jun 2002

unit01... uhm... hur ska han kunna köra winflash med ett skadat bios som gör att han inte kan boota in i windows?

[ASUS 27" PB278Q][i7 4930k][Sabertooth X79][4x4GB Vengeance LP][EVGA GTX980 ACX2.0][BeQuiet PowerZone 750W][256GB Samsung 840 pro][400GB Intel 910][2x500GB WD RE3][Logitech G710+][NI Komplete Audio 6 w/Sennheiser Momentum Over-Ear][Axiom25][Corsair Air540][Windows 10 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
noll
Registrerad
Nov 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
unit01... uhm... hur ska han kunna köra winflash med ett skadat bios som gör att han inte kan boota in i windows?

Hehe, sorry trodde ikonen skulle beskriva det tillräckligt. Menade att flasha i windows är ett stort NEJ enligt mig.
Pga skit som då kan hända ex det som hänt HPM

Det som återstår är antingen byta rom chippet eller lämna in det så får butiken göra det.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Har EPOX "crashfree BIOS" eller liknande. Vet att tex ASUS har det.

Vad det går ut på är att en del av BIOS romet som /aldrig/ flashas om, innehåller an CD sökning och självflashning. Resultatet är att om man lyckats strula till en flashning sätter man bara in moderkort orginal CD'n och så löser den det själv och flashar till den BIOS som ligger på CD'n.

Värt att kolla...

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Sep 2004

Testat även det sistnämnda, alltså starta upp med moderkortskivan. Gigabyte kör med Dual- BIOS, alltså ett i reserv som ska fungera som någon slags back up-lösning tills dess att man flashat om Main- BIOS. Detta funkar dock inte heller.