Blåskärm, hjälp mig felsöka, tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Apr 2003

Blåskärm, hjälp mig felsöka, tack!

Ehm, så här är det.. Jag höll på som vanligt en da o klockade systemet lite. Klockade bla. processorn (Athlon 64-3000+ 1800mhz till 2500 mhz (lite ostabil o så, så jag klockade ner den, tempen va förövrigt inga problem runt 45 grader med freezer 7, skylning) o minnena en bit 200-->220mhz~~.

Sedan glockade jag Grafikkortet 9800 Pro (AIW). Det gick inte speciellet högt men, så helt plötsligt fick jag blåskärm med massa tecken på skärmen. Jag tog loss chassit och kände hur det osade värme från grafikkortet, fläkten hade tydligen stannat, o om jag skulle röra grafikkortet hade jag garanterat fått brännskador.. Nu när jag spelar/belastar datorn så får jag samma blåskärm gång på gång. Mest när jag spelar dock.

Som en liten sidofråga sådär, vet ni här på forumet om mitt ASUS A8V, Moderkort är klockvänligt eller ifall det är dåligt o klocka med.

Likaså vilket nytt grafikkort ska jag sattsa på ifall det är det som är problemet ? Runt 1500kr.

Ni är hemsk välkommna att säga vad ni tycker om mitt bygge. Förövrigt vad som kan förbättras osv

I övrigt:
Nätagg: Cheiftek 360W, 230V 5A,
Moderkort: ASUS, A8V Deluxe. Socket 939
Processor: AMD Athlon 64 3000+ @ 1800mhz för tillfället vågar jag inte ändra nått..

Grafikkort: Radeon 9800 Pro (AIW)
Minnen: Kingston 3200 @ 200mhz. CAS:3,0 Tras 8

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2003

Har det moderkortet och hade samma problem som dig. När jag ställde in AGP på 4x försvann blåskärmarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Du behöver mer kräm i nätaggregatet. AMD rekommenderar 350W+ bara för cpun. Och nyare grafikkort vill gärna ha mycket kräm också. Satsa på ett nättag med 450-550W och minst 32A på 12v+ linan.

Angående ditt problem så är det svårt att säga vad som orsakar blåskärmarna. Om man klockar för högt så kommer dom gärna men då du klockat ner igen så borde problemet försvinna.

Jag vet inte hur det är med AGP/PCI lås på Kt890 chipsetet men om det är som på Kt800 så höjs PCI och AGP frekvensen om man klockar CPU:n. Detta är dåliga nyheter då man kan paja sitt grafikkort och PCI-enheter om man klockar för högt. Förutom också att det kraschar lättare.

Testa med ett annat grafikkort och se om problemen försvinner. Har du bytt fläkten förresten? Annars kan du ju göra det för köra utan fläkt är inte att rekommendera och då har du felet där.

"I live, I die, I live again!"