Permalänk
Medlem

Dual core, Intel eller AMD?

Tjena!
Skall köpa mig lite nya grejer, men man blir ju bara mer förvirrad ju mer man läser om allt. Behöver hjälp!
Det jag skall köpa är en barebone, gärna Shuttle, och en processor. Vad jag vill ha i Shuttlen är ett moderkort som stöder PCI-E. Dessutom vill jag ha en Dual core processor, vet inte varför, men jag tycker dessa verkar framtidsäkra och bra (bättre än Single i samma prisklass?).
Den enda shuttle som stöder Intels Dual är Shuttle SD31P som kostar runt 5k. Med en Intel Pentium D 920 för ca 3k blir det lite för mkt. Saftigt för Shuttlen tycker jag, och därför började jag fundera på en AMD istället. Kruxet är att jag inte har någon som helst erfarenhet av AMD.
Men när det gäller AMD kan man hitta en Shuttle för 3500:- och en athlon x2 4200+ för 3500:- ungefär.
Vad säger ni? Borde jag satsa på Dual eller bara köpa en vanlig för samma pengar, och då en billigare Shuttle?

Ge mig gärna konkreta förslag på vad jag kan köpa! (Även andra barebones)

Tackar!

Visa signatur

[size="2"]...[/size]

Permalänk
Medlem

Skulle jag vara dig skulle jag satsa pengarna på en AMD x2 rigg. Helt klart!

Permalänk

satsa på AMD (intel är varmare(->mer högljudda), dyrare, slöare, kräver mer ström)

DUAL-core är lite hypat anser jag då de flesta program inte gynnas särskilt mycket av det.
Det där med framtidssäkert och dator i samma mening kan man bara glömma. Din dator kommer inte hålla nämnvärt längre om du lägger mycket pengar nu. Då är det bättre att satsa på en halvdyr nu, spara pengar, och sen köpa en ny tidigare än du planerat istället.

AMD for teh win. vare sig det är dual eller single.
_JAG_ själv skulle nog köpa ett billigt system typ Asrock DUAL-sata + en AMD CPU efter behag. Satsa mer pengar på minne, grafikkort och skärm. Om jag är sugen på att klocka kanske ett annat moderkort.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

Har inte haft en Intel sen Pentium 2orna fanns. Efter det har det blivit Amd vid cpu köp. Köpte ganska nyligen Amd 165 opteron (tydligen den mest prisvärdaste av dual core cpuerna) men har inte testat den än eftersom jag inte kan bestämma vilket minne som jag ska köpa till den. Jag tycker, som de andra, att du ska köpa en Amd cpu.

Visa signatur

Jack of all trades